دلتا کرونا، نوع جدیدی از ویروس که نسخه مرگ می پیچد/ خوزستان عاری از کرونای هندی

تاریخ انتشار: دوشنبه 7 تیر 1400 | 09:57 ق.ظ
دلتا کرونا، نوع جدیدی از ویروس که نسخه مرگ می پیچد/ خوزستان عاری از کرونای هندی بیش از ۱۶ ماه از قدوم نحسش در خوزستان می‌گذرد. ویروسی کوچک که کار و بار در جهان را به تعطیلی کشانده و این روز‌ها اوست که میدان داری می‌کند، در بازار‌ها و خیابان‌ها جولان می‌دهد و نسخه مرگ می‌پیچد. هیچ کدام از ما هیچ گاه چنین روز‌هایی را تصور نمی‌کردیم روز‌هایی که به خاطر […]

بیش از ۱۶ ماه از قدوم نحسش در خوزستان می‌گذرد. ویروسی کوچک که کار و بار در جهان را به تعطیلی کشانده و این روز‌ها اوست که میدان داری می‌کند، در بازار‌ها و خیابان‌ها جولان می‌دهد و نسخه مرگ می‌پیچد. هیچ کدام از ما هیچ گاه چنین روز‌هایی را تصور نمی‌کردیم روز‌هایی که به خاطر یک ویروس در خانه هایمان زمین گیر شویم و در تکاپوی فرار و گریز از مرگ بر اثر کرونا ویروس باشیم.

حالا، با تمام پستی و بلندی‌هایی که کرونا بر دنیا و ساکنانش روا داشت، بیش از یکسال و اندی از آن ایام تلخ گذشته اما انگار گاه گاهی یادمان می‌رود کرونا در میهمانی‌هایی است که دور هم جمع می شویم، در رفت و آمد‌های بی دلیل و غیر ضرور، در چهره‌های بدون ماسک و در دورهمی‌هایی است که برگزار می‌کنیم. گویی از خاطر پردردمان روزهای اندوه بار پاک شده. انگار مرز آلودگی خیالمان از شکست کرونا، رنگ عادی انگاری گرفته و ذهنمان تلخی سوگ عزیزانمان را از یاد برده و یادمان رفته که برخی بر اثر همین سهل انگاری‌ها در سینه قبرستان خانه گزیده اند.

اما کرونا دست بردار نیست و جان ارزشمند آدمی را سه سوته به غارت می‌برد. در این بحبوحه و گیر و دار و جدال با مرگ نوعی دیگر از آن آوازه اش بیشتر شده و بیشتر جان غارت می‌کند و شنیدن نامش لرزه بر دل‌ها می‌اندازد. دوباره با ورژنی جدید در برابرمان قد علم کرده وقصد رفتن ندارد و با وجود تولید واکسن‌های متفاوت تنها راه در امان ماندن در برابر آن رعایت نکاتی است که شبانه روز به ما گوشزد می‌شود و سلاحی به نام ماسک، نکاتی که رعایت آنها پیچیدگی خاصی ندارد. عادی انگاری هایی که دودش نه تنها در چشم خودمان می رود بلکه دیگران را هم سیاهپوش می کند.اگر حواسمان نباشد و غفلت کنیم خدایی ناکرده همسفر اموات می‌شویم و مهمان تازه آن دنیا و اما قصه پرغصه کرونا سر دراز دارد.

سازمان جهانی بهداشت گونه جدید ویروس کرونا موسوم به «دلتا» را «مسری ترین» گونه جهش یافته این ویروس معرفی کرد که علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی، گلو درد و تب از شایع ترین نشانه های آن هستند. سازمان جهانی بهداشت از مردم جهان خواست حتی در صورت تزریق واکسن هم به استفاده از ماسک ادامه دهند و اما کرونای هندی! گویا از همه کشنده‌تر است. زمزمه‌هایی از ابتلای به این ویروس در کشور به گوش می‌رسد، ولی آیا این نوع ویروس به خوزستان رسیده است یا خیر؟

خوزستان عاری از کرونای هندی

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کرونای هندی یکی از تهدید‌های جامعه جهانی است، گفت: هیچ موردی از کرونای هندی در استان شناسایی نشده است و این بدان معنا نیست که وجود ندارد چراکه ما بر اساس بررسی‌ها و تست‌های کرونایی انجام شده بوسیله مراکز و پایگاه‌های بهداشت می‌گوییم موردی در استان فعلا مشاهده نشده است.

او افزود: در کشور ما برای جبران کمبود واکسن واکسیناسیون را هدفمند انجام دادیم و این بدان معنی است که واکسن برای گروه‌ها و افرادی استفاده می‌شود که در خطر ابتلا و مرگ و میر بیشتر هستند به همین دلیل فاز اول واکسیناسیون برای افرادی مانند کادر بهداشت و درمان، جانبازان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده است که بیشترین مواجه را با این ویروس داشته اند که بیش از ۹۰ درصد این افراد پوشش داده شده اند.

علوی اظهار داشت: واکسیناسیون کرونا مطابق سند ملی انجام می‌شود که با رسیدن محموله جدید واکسن کرونا، مجددا واکسیناسیون افراد از ۳ روز قبل آغاز شده است، اما به علت کم بودن تعداد واکسن‌های دریافتی، تنها واکسیناسیون افرادی که نوبت دریافت دوز دوم آن‌ها فرا رسیده است، انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: ۷۸ درصد از مرگ و میر ناشی از کرونا متعلق به کسانی است که واکسن دریافت نکرده اند و ۲۲ درصد باقی مانده کسانی بودند که یک دوز واکسن دریافت کرده اند که ۵ درصد از این ۲۲ درصد افرادی را شامل می‌شود که واکسن را به صورت کامل دریافت کرده بودند پس در کنار تزریق واکسن به صورت کامل باید نکات بهداشتی نیز رعایت شوند.

مرز‌های خوزستان کنترل می‌شوند

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که خوزستان استانی است که ۳ مرز زمینی، هوایی و دریایی دارد و تمامی مرز‌ها برای انتقال بیماری‌ها باید مورد توجه قرار گیرند و اقدامات پیشگیری و جلوگیری از شیوع این ویروس از مرز‌ها باید به نحو احسن انجام شود، بیان داشت: خدمه و کارکنان کشتی ها در بنادر استان همواره پایش می شوند.

او خوزستان را استانی با تنوع فرهنگ و قومیت های مختلف عنوان کرد و افزود: از تمام خوبی‌های تنوع فرهنگ و آداب رسوم خاص در استان که بگذریم این تنوع قومیت در مورد بیماری کرونا خطرناک است چراکه مراسم چند هزار نفری فاتحه خوانی برگزار می‌شود که خود منشا آلودگی به این ویروس منحوس است.

واکسن به اندازه کافی وجود دارد، مردم نگران نباشند

علوی با بیان اینکه مردم نگران واکسیناسیون کرونا و گروه‌های هدف نباشند، چون واکسن به اندازه و مقدار کافی وجود دارد، گفت: از مردم می‌خواهیم طبق دعوت کارشناسان بهداشت به مراکز مراجعه کنند، زیرا واکسن برای گروه جدیدی تزریق نخواهد شد، بنابراین مراجعه بدون اعلام قبلی، موجب تجمع افراد و انتقال بیماری و بدتر شدن اوضاع می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به این نکته که واکسیناسیون روزنه امیدی برای مردم است که واکسیناسیون در خوزستان بر اساس سند ملی بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، بیان کرد: واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند خطر بیماری کرونا را رفع کند و این ویروس جهش‌های مختلف و زیادی دارد و ممکن است واکسن در نوع دیگر اثر نکند.

این مقام مسئول اظهار داشت:کرونا بیماری جدید و ناشناخته‌ای است بنابراین نمی‌توان با قاطعیت در خصوص ایمنی واکسن‌ها صحبت کرد باید زمان بگذرد و واکسن‌های استفاده شده بصورت کامل و در نوبت‌های مشخص تزریق شوند پس از آن می‌توان در مورد ایمنی آن‌ها بحث کرد.

او در پایان تصریح کرد: از هم استانی‌های عزیز می‌خواهیم که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، چون علاوه بر واکسیناسیون رعایت نکات بهداشتی نیز ضرورت دارد.

چرا ویروس هندی خطرناک است؟

در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است. این ویژگی ورود سارس−کو۲ به بدن و ابتلا به عفونت را آسان‌تر می‌کند و گفته می‌شود توانایی دور زدن آنتی‌بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته‌اند دارد و به همین دلیل می‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود پس لازم است که محدودیت‌ها شدت گیرد و عادی انگاری ها کنار گذاشته شوند تا شاهد جولان کرونای هندی در خوزستان و پرپر شدن عزیزانمان نباشیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار