دشت‌های خشک و تشنه لالی در همسایگی رودخانه‌های فراوان

تاریخ انتشار: دوشنبه 7 تیر 1400 | 10:49 ق.ظ
دشت‌های خشک و تشنه لالی در همسایگی رودخانه‌های فراوان پروژه آبیاری زمین های کشاورزی لالی که بیش از ۶ هزار هکتار در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی آغاز شد و به رغم انجام تاسیسات کلی و لوله گذاری در سالهای مختلف، هنوز به بهره برداری نرسیده است. البرز حاجی پور یکی از معتمدین و صاحب هکتار ها زمین در دشت بزرگ لالی در گفتگو […]

پروژه آبیاری زمین های کشاورزی لالی که بیش از ۶ هزار هکتار در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی آغاز شد و به رغم انجام تاسیسات کلی و لوله گذاری در سالهای مختلف، هنوز به بهره برداری نرسیده است.
البرز حاجی پور یکی از معتمدین و صاحب هکتار ها زمین در دشت بزرگ لالی در گفتگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت : از آن زمان مسولین هر چند سال یک بار یک پیمانکار می آید و زمینهای کشاورزی را مقداری شخم میزنند لوله گذاری می کنند و مردم هم امیدوار می‌شوند اما باز میروند تا سال دیگر پیدایشان نمی‌شود.
این کشاورز اظهار داشت : در چهارسوی شهر ما آب است اما مردم ما هیچ استفاده ای از آن ندارند و زمین های ما بصورت دیم کشت میشوند که بازده کار به زحمتی که کشاورز می کشد، نمی ارزد.
حاجی پور یادآور شد: اگر این پروژه به بهره داری برسد هم صاحبان زمین و هم آنهایی که زمین ندارند به نان و نوایی میرسند و مشغول بکار میشوند و دیگر کسبه ما مجبور نخواهند شد برای تهیه صفی جات وتره بار خود به شهرهای همجوار سفر کنند.

دشت هارکله یکی دیگر از پروژه های آبیاری در بخش مرکزی شهرستان لالیست، اجرای پروژه از سال ۸۸ شروع شده ولی بعد از شروع آزمایشی انتقال آب همچنان ناتمام باقیمانده است.
فروتن خسروی از ساکنین ودهیاران منطقه هارکله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این پروژه هم به سرنوشت پروژه دشت لالی دچار شده و بعد ۱۲ سال هنوز کشاورزان کوچکترین بهره ای از آن نداشته اند.
خسروی افزود: مردم منطقه ما بواسطه چاله هایی که در زمین های کشاورزی برای کاشت درخت حفر شده ند همان کشاورزی دیم خود را هم از دست دادند ، از سوی دیگر از دامداری هم بی نصیب شده ایم چراکه دیگر مرتع همواری نداریم.
دهیار روستای سرکولی در ادامه گفت: خواسته همه مردم منطقه این است که این پروژه های نیمه کاره هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند تا کشاورزان از ۷۵۰ هکتار زمین حاصل خیز و آب شیرین و روانی که بی حاصل از کنار ما رد میشود بهره مندشده و روستایان در زمین خود مشغول کار شوند.
یکی دیگر از اهالی هارکله گفت: اغلب جوانان ما از بیکاری به شهرها و استان های همجوار جهت کارگری سفر میکنند اگه این طرح اجرایی شود هم اشتغال و هم تولید و مهاجرت معکوس را بدنبال خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی لالی در خصوص طرح های هارکله و دشت لالی گفت: کارهای درون زمین و شبکه های داخلی طرح دشت لالی انجام شده است و منتظر سازمان آب و برق هستیم که موتورهایی را در محل ایستگاه تراز نصب کنند و آب را به محل زمین ها پمپاژ کنند.
مهرداد هزاریان اظهار داشت :در خصوص طرح هارکله درصدد هستیم تفاهم نامه ای با سپاه امضا کرده و کاررا به آنها تحویل دهیم تا کار شبکه گذاری آبیاری قطره ای آغاز شود.
وی افزود پیش بینی میشود تا اواخر امسال طرح هارکله به پایان برسد و تحویل کشاورزان داده شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه لالی بارها در خطبه های نماز جمعه لزوم تکمیل پروژه های آبیاری لالی را به مسولین متذکر شده و خواهان اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در این منطقه شده است.
حجت الاسلام محمد گرمسیری اظهار داشت : برای شهری که جمعیت کثیری از آن تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و بیشترین نرخ بیکاری جوانان را دارد نباید در اتمام چنین پروژه های مهمی درنگ کرد.
امام جمعه لالی افزود: یکی از راه های برون رفت لالی از محرومیت آبیاری دشت های حاصل خیز کشاورزی است ، ما که علاوه بر رودخانه های جاری اطراف شهر حدود ۹۰ کیلومتر دریاچه در حوضه آبگیر سد گتوند داریم چرا باید از این موهبات الهی بی بهره باشیم .

شهرستان لالی با داشتن ۴ دشت بزرگ کشاورزی از جمله دشت ده ، دشت پلی، دشت هارکله و دشت بزرگ لالی با ۲۴ هزار هکتار زمین حاصل خیز و قابل کشت از قطب های مهم کشاورزی می باشد .


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار