شکوفایی کشاورزی در رامشیر با کنجد ناشکوفا

تاریخ انتشار: سه شنبه 8 تیر 1400 | 09:23 ق.ظ
شکوفایی کشاورزی در رامشیر با کنجد ناشکوفا عملیات کشت کنجد ناشکوفا در رامشیر در حال اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامشیر از کاشت کنجد ناشکوفا در اراضی شهرستان رامشیر  خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و استقبال بالای کشاورزان، به عنوان کشت دوم تمرکز بر کاشت کنجد ناشکوفا است.

 هنرمندیان افزود: با تلاش مراکز  وکشاورزان  کاشت کنجد ناشکوفا در سطح دوهکتار  اراضی روستاهای بویرده وسبع اگطاع سفلی شهرستان رامشیر به روش کف جوی و کاشت روی پشته  صورت پذیرفت قبل از انجام کار میزان بذر مصرفی بر روی حدود ۱۰ کیلوگرم در هکتار تنظیم گردید همچنین بذور کنجد  بوسیله تریکودرما بذرمال شدند.

 وی ادامه داد: گیاه کنجد با نام علمی از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

هرمندیان اظهار داشت: کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به شدت در استان و کشور کاهش یافته است و از آنجا که دانه این گیاه دارای حدود ۲۵ درصد پروتئین و بین ۴۵ تا ۶۰ درصد روغن است صنایع فرآوری را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به فواید بی‌شمار این محصول از جمله کمک به خودکفایی روغن کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول از جمله حلوا، شیرینی و شکلات و …. از یک طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر، در یک پروسه زمانی چند ساله رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص به عنوان کنجد ناشکوفا و با نام مهاجر در کشور تولید شده است. این رقم قابلیت کاشت، داشت و برداشت را به صورت کاملا مکانیزه دارد که مشکلات و مشقات ذکر شده برداشت را کاملا مرتفع کرده است.

هنرمندیان  در پایان تصریح نمود:  کنجد یک دانه روغنی کاملا مقرون به صرفه اقتصادی و مورد نیاز است ولی متاسفانه به دلایلی از جمله هزینه های بالای کارگر  و برداشت با دست در شهرستان استقبال نمی شد اما با معرفی کنجد نا شکوفا به صورت کاملا مکانیزه، کشاورزان پیشرو استقبال بالایی برای کشت این رقم جدید  نموده اند

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار