شناسه دار کردن پاجوش های خرما برای اولین بار در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 9 تیر 1400 | 10:10 ق.ظ
شناسه دار کردن پاجوش های خرما برای اولین بار در خوزستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:در حال حاضر اقلیم استان تغییر کرده و بدنبال آن تنوع محصولات در مناطق مختلف بیشتر شده است .

مدیر باغبانی سازمان در جلسه کمیته فنی نهال گفت: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۰ هکتار توسعه و جایگزینی ،۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه باغات جدید، ۶۰۰ هکتار جایگزینی باغات در سطح استان صورت گرفته است.
حسنی نسب افزود: همچنین ۳۹۴ هزار اصله نهال ،۲۹۷ هزار نفر پاجوش خرما،۴ میلیون و ۲۹۶ نشا و پیاز برای گیاهان زینتی در سال گذشته بکار رفته است.
وی با بیان اینکه ۲ و نیم میلیارد تومان یارانه نهال در سال گذشته ارائه شده است اضافه کرد:۴۵۱ هزار اصله نهال مثمر شناسه دار و ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار اصله نهال غیر مثمر در سال ۹۹ تولید شد.
حسنی نسب با بیان اینکه ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار طرح توسعه و جایگزینی را برای سال جاری در برنامه داریم اضافه کرد: ۲۲۵ هزار اصله نهال ،۳۱۲ هزار نفر پاجوش خرما و ۴۵ میلیون نشا و پیاز برای گیاهان زینتی و دارویی نیز در سال جاری تولید خواهد شد.
وی عمده مشکلات را ضعف قانونی در برخورد با نهالستان های بدون مجوز،عدم وجود بسته های حمایتی ویژه برای نهالستان های مثمر و پایین بودن سهم یارانه نهال بعنوان آیتم انگیزشی جهت تشویق بهره برداران عنوان کرد.
وی به شناسه دار کردن پاجوش نخیلات برای اولین بار در کشور در استان اشاره و اضافه کرد:در این روش،هنگامی که نخل مادر در تابستان زیر بار می باشد پلاک کوبی و شناسایی می شود و سپس ،پاجوش جدا و شناسایی شده و پاجوش ریشه دار شده کامل(گلدانی ) درون خاک قرار میگیرد که این روش از ضرر کشاورز و همین طور هدررفتن محصول جلوگیری می کند. 
رئیس سازمان در ادامه این جلسه گفت: باغات خوب و مثمر مستلزم نهال خوب هستند.
خدارحم امیری زاده به اقلیم ها و پتانسیل های مختلف در سطح استان اشاره و اظهار داشت: علیرغم تولید نهال های بسیار خوب در استان این نهال ها از استان خارج می شوند. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر اقلیم استان تغییر کرده و بدنبال آن تنوع محصولات در مناطق مختلف بیشتر شده است 
امیری زاده در پایان بر نظارت بیشتر بر توزیع و واردات نهال های غیر مجاز تاکید کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار