فرماندار: ساخت سد مارد کیفیت آب آبادان را افزایش داد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 تیر 1400 | 11:36 ق.ظ
فرماندار: ساخت سد مارد کیفیت آب آبادان را افزایش داد سید زین‌العابدین موسوی چهارشنبه در بازدید از سد خاکی مارد که هفته گذشته به بهره برداری رسید ،  اظهار داشت: احداث این سد تاثیر مثبتی در کاهش شوری و سختی آب رودخانه بهمنشیر و تاثیر مثبت بر محیط زیست شهرستان آبادان خواهد داشت. وی احداث سد خاکی مارد را مهمترین اتفاق سال جاری برای تامین آب […]

سید زین‌العابدین موسوی چهارشنبه در بازدید از سد خاکی مارد که هفته گذشته به بهره برداری رسید ،  اظهار داشت: احداث این سد تاثیر مثبتی در کاهش شوری و سختی آب رودخانه بهمنشیر و تاثیر مثبت بر محیط زیست شهرستان آبادان خواهد داشت.

وی احداث سد خاکی مارد را مهمترین اتفاق سال جاری برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی در این شهرستان عنوان کرد و گفت: تاثیرات احداث این سد در آینده نزدیک برای مردم شهرستان آبادان احساس خواهد شد.

موسوی افزود: سد خاکی مارد در سایر فصول سال نیز تاثیر مثبتی بر محیط زیست آبادان خواهد داشت و از نفوذ آب شور دریا به بالادست و ایستگاه پمپاژ مارد جلوگیری کرده  وموجب کنترل میزان شوری آب در بهمنشیر خواهد شد.

فرماندار ویژه آبادان گفت: پس از اتمام کار ساخت سد در روز اول بهره برداری،  میزان شوری آب در رودخانه بهمنشیر یکهزار میکروموس پایین‌تر آمد و این میزان هم اکنون  ۲هزار میکروموس دیگر نیز کاهش یافته است و در روزهای آینده از این حد نیز کمتر خواهد شد. 

وی افزود: برای ارتقای کیفی و کمی آب آشامیدنی آبادان آب غدیر باید با آب بهمنشیر مخلوط شود و برای بهبودکیفی آب بهمنشیر هم باید از ورود آب شور به رودخانه جلوگیری و ارتباط اروند با کارون در بالادست قطع و یا کنترل می‌شد که سد مارد این کار را انجام می دهد.

موسوی میزان EC در تصفیه خانه آبادان را چهارهزار و ۵۸۳ میکروموس اعلام کرد گفت: تا قبل از احداث سد خاکی در مارد میزان EC آب در نزدیکترین تصفیه خانه آبادان هفت هزار و ۸۲۲ بود میکروموس بود.

فرماندار ویژه آبادان اظهار داشت: آب مورد نظر دام‌ و مزارع آبادان از آب بهمنشیر تامین می‌شود ولی با توجه به افزایش EC این رودخانه مزارع و نخیلات در این شهرستان همچنان تشنه آب شیرین هستند که با اقداماتی که صورت گرفته امیدواریم کیفیت آب مورد نیاز دامها و مزارع تضمین شود.

موسوی با اشاره به مشکل آب شرب در برخی روستاهای آبادان بیان کرد: برای تامین آب در آبادان باید از بالادست آب رها سازی شود تا آب بهمنشیر به آب شیرین باکیفیت تبدیل شود، البته در حال حاضر برخی روستاهای ما مشکلاتی دارند که با استقرار تانکرهای سیار مشکلات آنها رفع شده و با افزایش تعداد تانکرها از یک سو و رها سازی آب از بالادست از سوی دیگر،  این مشکلات رفع خواهد شد. 

بند اضطراری خاکی مارد به طول ۱۹۰ متر و عرض تاج ۱۱ متر و ارتفاع تقریبی ۱۹ متر (با فرض نفوذ ۲ متر مصالح در بستر رودخانه) ساخته شده است.با ساخت این بند خاکی رودخانه کارون کامل مسدود شده و اتصال این رودخانه با خلیج فارس قطع و آب شور و شیرین جداسازی شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار