پرسه مرگ در جاده‌های خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 12 تیر 1400 | 10:43 ق.ظ
پرسه مرگ در جاده‌های خوزستان  از قدیم گفته اند سفر به سلامت. این اصطلاح را افرادی که دل به جاده می‌سپرند بیشتر درک می‌کنند. اما برای بدرقه مسافر تا لحظه رسیدنش به مقصد دل در دل خانواده نیست. این روز‌ها جاده‌ها را جوری دیگر باید نگریست و به آن‌ها التماس کرد تا دوست، محبوب و همدمت را با سلامت کامل […]

 از قدیم گفته اند سفر به سلامت. این اصطلاح را افرادی که دل به جاده می‌سپرند بیشتر درک می‌کنند. اما برای بدرقه مسافر تا لحظه رسیدنش به مقصد دل در دل خانواده نیست. این روز‌ها جاده‌ها را جوری دیگر باید نگریست و به آن‌ها التماس کرد تا دوست، محبوب و همدمت را با سلامت کامل به مقصد و مقصود برسانند.

اما سلامت سفر با ایمنی جاده و استاندارد بودن وسایل نقلیه گره خورده است. بسیاری از افراد سفر جاده‌ای را بهترین انتخاب برای رسیدن به مقصد می‌دانند. تماشای طلوع، غروب و آسمان پر ستاره و آرامش بخش شب در جاده‌ها، توقف‌های کوتاه در بین راه و لمس و حظ از طبیعت، هم‌صحبتی و ماجراجویی گروهی، حرکت شهر به شهر و آشنا شدن با فرهنگ مردم هر منطقه و حتی روستاگردی، همگی می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی باشند، اما  امان از لحظه‌ای که این تجربه دوست‌داشتنی  تبدیل به خاطره‌ای نه‌چندان دلچسب و تلخ شود و جان ارزشمند آدمی را به تاراج ببرد.

یکی از جدی‌ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم ایمنی تردد‌ها در شهر‌ها و جاده‌ها است. به منظور اطلاع از آخرین وضعیت جاده‌ها و ایمنی راه‌های خوزستان به سراغ  متولیان این مهم رفتم و با آنان به گفتگو پرداختم.

احداث ۶۶۰ کیلومتر جاده در خوزستان در سال ۹۹

علی عیدی وندی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۶۶۰ کیلومتر بزرگراه و جاده جدید با مشارکت این اداره کل و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در خوزستان در دست احداث است.

احداث ۶۶۰ کیلومتر جاده در خوزستان در سال ۹۹

او مجموع راه‌های اصلی، فرعی و بزرگراه‌های جدید در دست ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان را  ۳۴۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود:   برای احداث  آن‌ها ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده که علاوه بر این ۳۲۰ کیلومتر راه جدید در استان از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور برنامه‌ریزی شده که در دست اجرا هستند.

عیدی وندی به همکاری مشترک اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با این شرکت به‌ منظور اجرای جاده‌های شریانی در استان اشاره و اظهار کرد: در این زمینه مسیر اهواز_هفتکل_باغملک_ایذه و لردگان همچنین مسیر رامهرمز_بهبهان که به گچساران ختم می‌شود از جمله اولویت‌هایی هستند که در حوزه ساخت جاده و بزرگراه در استان دنبال و پیگیری می‌شوند.

چشم انداز روشن اداره راه و شهرسازی خوزستان در پیشروی مسیر‌های شریانی

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به چشم انداز روشن در پیشروی ساخت مسیر‌های شریانی بیان داشت: ۱۱۶ کیلومتر از عملیات اجرایی مسیر اهواز- هفتکل، باغملک، ایذه و لردگان در ۳  قطعه و ۴  فاز کاری در حال انجام است که  بر اساس پیش‌بینی انجام شده انتظار می‌رود این پروژه که از غیزانیه (از توابع شهرستان اهواز) شروع و تا شهرستان ایذه ادامه می‌یابد در طول یک زمانبندی ۳ ساله به اتمام برسد.

چشم انداز روشن اداره راه و شهرسازی خوزستان در پیشروی مسیر‌های شریانی

این مقام مسئول با بیان اینکه این مسیر ۴ خطه از جنبه‌های خاص اجرایی، فنی و ایمنی برخوردار است، تصریح کرد:  در حال حاضر تمامی فاز‌های این پروژه فعال هستند و با توجه به اهمیت مسیر اهواز- هفتکل، باغملک، ایذه و لردگان، تلاش می‌شود طبق زمانبندی صورت گرفته عملیات اجرایی آن به اتمام برسد.

عیدی وندی اذعان داشت:  این پروژه شهر‌های مختلفی را نیز در بر می‌گیرد  از جمله این شهرها، هفتکل است که به واسطه نفتی بودن آن و محدودیت فعالیت‌ها، طی برنامه‌ریزی صورت گرفته یک کریدور در ۲ قطعه به طول ۸  کیلومتر در این شهر اجرا می‌شود و ۴ خطه شدن این مسیر عملا منجر به کاهش تصادفات مکرر از مقطع غیزانیه تا ایذه خواهد شد.

او گفت:  به واسطه ایجاد این کریدور، جاده شریانی اهواز تا لردگان، وارد هفتکل می‌شود و  این اقدام باعث خواهد شد تا شهر نفتی هفتکل  که به واسطه فعالیت‌های نفتی در بن بست مواصلاتی قرار گرفته از شرایط بهتری برخوردار شود بنابراین این امر تقویت اقتصاد بومی منطقه را درپی خواهد داشت.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان افزود: مسیر شریانی اهواز- هفتکل- باغملک- ایذه و لردگان در زمینه حمل کالا و بار برای کشور و همچنین استان خوزستان از اهمیت و اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره  به دشواری‌های اجرای قطعه دوم این پروژه از دهدز تا لردگان بیان داشت: این قطعه به شکل آزاد راه مطالعه و برنامه ریزی شده که پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذار مورد نظر این پروژه سال آینده تعیین و ادامه فرآیند ساخت را آغاز کند.

عیدی وندی در خصوص برنامه‌ریزی انجام شده به منظور احداث مسیر رامهرمز- بهبهان که به گچساران ختم می‌شود، اظهار کرد: این پروژه نیز با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و شرکت زیرساخت به طول ۹۰ کیلومتر راه در قالب چندین فاز عملیاتی و  در طول دوره زمانی ۲ تا ۳ سال به اتمام می‌رسد که چشم انداز تعریف شده برای این پروژه، اجرای مسیر ۴ خطه از رامهرمز تا مرز خوزستان با استان کهگیلویه و بویراحمد است.

از راه‌های آسیب دیده از سیل ۹۸ چه خبر؟

مرتضی بهداروندی سرپرست اداره ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به کل راه‌های موجود در سطح استان  تا پایان سال ۹۹ گفت: ۶ هزار و ۱۳۶ کیلومتر راه اصلی و فرعی، ۸ هزار و  ۵۴ کیلومتر راه روستایی آسفالته، یکهزار و ۳۰۶ کیلومتر راه شوسه و ۳ هزار و ۱۵۹ کیلومتر راه خاکی و وجود دارد.

جاده آسیب دیده از سیل سال 98

او افزود: تا پایان سال ۹۹، ۱۱۲ کیلومتر در حوزه راه‌های روستایی و فرعی و ۱۸۴ کیلومتر در حوزه راه‌های اصلی آسیب دیده از سیل با اعتباری بالغ بر ۲۰۶ میلیارد تومان بهسازی شده است و بهسازی مابقی مسیر‌ها به  ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تأمین اعتبار این راه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ بهسازی می‌شوند.

بهداروندی اظهار داشت: در سیل سال ۹۸ استان خوزستان ۸۲۲ کیلومتر راه روستایی، ۵۲۸ کیلومتر راه فرعی و ۵۲۰ کیلومتر راه اصلی خسارت دیده اند که ۸۵۳ میلیارد تومان برآورد خسارت این راه‌ها شده است.

سرپرست اداره ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: از جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی، تا پایان سال ۹۹، یک هزار و ۶۹ کیلومتر بهسازی و نگهداری شده است و ۴۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی نیازمند بهسازی هستند.

اقدامات راهداری در شناسایی نقاط حادثه خیز و عملیات بهسازی و اصلاح جاده‌ها 

این مقام مسئول در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع نقاط حادثه خیز گفت: تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۲۰ نقطه پر حادثه در محور‌های استان شناسایی و آشکارسازی شد و همچنین تعداد نقاط رفع شده تا پایان سال ۹۹، طبق صورتجلسه با پلیس راه ۲۵ نقطه با اعتباری بالغ بر ۴۶۰ میلیارد ریال است.

نقطه حادثه خیز جاده

بهداروندی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ تا پایان این سال، ۲۰۳.۷۵ کیلومتر روکش آسفالت، ۴۵ هزار متر در طول ۳۲.۲ کیلومتر درزگیری و ۳۰۵.۴ کیلومتر لکه گیری با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال انجام شد، تصریح کرد: همچنین ۲۰ کیلومتر گاردریل و ۲۲۰ عدد انواع تابلو‌های اطلاعاتی در جاده‌های استان نصب شده است.

او  اجرای لکه گیری و روکش آسفالت به طول ۴۲ کیلومتر شامل محور‌های (شوش-دزفول، اهواز-آبادان، اهواز-ملاثانی-بندقیر، اهواز-سوسنگرد-بستان-چذابه، محور خضر نبی آبادان و محور دهدز-کارون ۴) را از پروژه‌های در دست اجرا در سطح راه‌های اصلی و ۱۷۱ کیلومتر اجرای آسفالت حفاظتی چیپسیل شامل محور‌های (ایذه- باغملک- هفتکل، شوشتر-دزفول- شوش، مسجدسلیمان-لالی- اندیکا و محور اهواز کارون) را از پروژه های  در حال اجرا  تا پایان سال ۹۹ در سطح راه‌های روستایی عنوان کرد.

سرپرست اداره ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در ادامه افزود: همچنین تاپایان سال ۹۹، ۱۸ پروژه جهت بهسازی راه‌های اصلی در دست برگزاری مناقصه بوده که شامل بهسازی و آسفالت به طول ۲۵۶ کیلومتر درسطح محور‌های (دهدز -انت‌های حوزه، هفتکل-ایذه، ورودی و خروجی ایذه، ایذه-دهدز، محور‌ها شهرستان بهبهان، بهبهان-زیدون-انت‌های حوزه، محور ابوالعباس باغملک، اندیکا-شهرکرد، رامهرمز-بهبهان، کمربندی شرق اهواز، ماهشهر-آبادان، اهواز-ملاثانی، اهواز-ملاثانی-مسجدسلیمان، کمربندی رامهرمز، هندیجان-دیلم، رامشیر-امیدیه، مسجدسلیمان-هفتکل)  هستند و همچنین تاپایان سال ۹۹، در سطح راه‌های روستایی به اجرای روکش آسفالت به طول ۴۲۴ کیلومتر نیز در قالب طرح ملی ابرار اشاره کرد.

خوزستان بر سکوی سوم کیفیت راه‌ها و جاده‌ها

این مقام مسئول در خصوص کیفیت راه‌ها و جاده‌ها در خوزستان و رتبه استان از این نظر  بیان داشت: خوزستان با ۶ هزار و ۱۳۶ کیلومتر راه که شامل آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی است  براساس آخرین آمار سال ۹۸ در رتبه سوم قرار دارد همچنین  طول راه‌های روستایی و راه آسفالته ۸ هزار و ۵۴ کیلومتر است.

خوزستان بر سکوی سوم کیفیت راه‌ها و جاده‌ها

بهداروندی فرسودگی و سن بالای ماشین آلات در اختیار راهداری، بالارفتن بی رویه قیمت قیر و مصالح مصرفی را از مشکلات راهداری برشمرد و اظهار کرد: از کل اعتبارات و تسهیلات ابلاغی اختصاص یافته برای ساخت و احداث راه‌ها و جاده‌ها در استان در سال ۹۹،  ۱۱۲.۸ میلیارد تومان ابلاغ استانی و ۱۲۸.۲ میلیارد تومان ابلاغ ملی بوده اند.

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان گفت: در اثر سیل زیرساخت ها، آسفالت، خط کشی، جداکننده، تابلو‌ها و علائم جاده‌ها  در برخی از جاده‌ها آسیب دیده اند و بعضی از جاده‌ها  نظیر جاده  بستان، اندیکا به شهرکرد ریزش کرده و از بین رفتند.

ریزش جاده در اثر سیل

او افزود: اگرچه استاندارد‌هایی که مدنظر است در جاده‌ها  رعایت نشده، ولی وضعیت ایمنی جاده‌ها در خوزستان نسبت به اعتبارات اختصاص یافته و شرایط موجود نسبتا خوب است.   

دولتشاهی با بیان اینکه علائم و تابلو‌ها در اکثر جاده‌ها کم است که برخی به دلیل شرایط جوی و بعضی نیز به سرقت رفته اند، اظهار داشت:  در برخی جاده‌ها هنوز مشکل خط کشی وجود دارد و  جاده‌های منتهی به بهبهان مانند زیدون و مسیر منتهی به کردستان، امیدیه، آغاجری در بحث خط کشی مشکل داشتند که اکنون حل شده است و همچنین در محور‌های ایذه و باغملک این  مشکل وجود داشت که بخشی از آن مرتفع شده و هم اکنون در حال رفع باقی مانده آن هستند.

نقش حیاتی جداکننده وسط در کاهش تصادفات

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه  یکی از عواملی که بیشترین نقش در تصادفات را دارد، نبود جدا کننده وسط است، تصریح کرد:  در بخش جدا کننده‌های وسط محور‌هایی مانند محور ماهشهر به هندیجان، هفتکل، باغملک و ایذه، در جاده اهواز به اندیمشک، اهواز به آبادان (گاردریل‌ها به سرقت رفته اند) مشکلاتی دارند.

نقش حیاتی جداکننده وسط در کاهش تصادفات

این مقام مسئول با تا‌کید بر این نکته که پلیس راه نقاط حادثه خیز را شناسایی کرده و به راهداری معرفی می‌کند و در حد توان مشکلات را مرتفع می‌کنند، بیان داشت: تا رسیدن به شرایط مطلوب برای جاده‌ها در خوزستان بسیار فاصله داریم  و با توجه به اینکه ۱۶ هزار و ۸۸۸ کیلومتر جاده در استان داریم تسهیلات و اعتبارات برای نگهداشت آن‌ها ناچیز است و اعتباراتی هم که واگذار می‌شود باید اولویت بندی شود.

او محور سربندر- ماهشهر را  پرترددترین محور در خوزستان دانست و گفت: جاده  شوش_ اندیمشک و اهواز_ اندیمشک نیز از محور‌های پرتردد دیگر هستند که با توجه به شرایط، حداقل ایمنی‌ها در این نقاط رعایت شده و باید مشکلات دیگر نیز برطرف شود.

سرهنگ دولتشاهی با اشاره به اینکه بسیاری از تصادفات در راه‌های روستایی است، افزود: پیگیری‌های بسیاری در جاده‌های روستایی انجام شده، اما توسعه راه‌های روستایی باعث افزایش سرعت در این جاده‌ها شده و تصادفات نیز افزایش یافته است.

راه روستایی

رئیس پلیس راه خوزستان اذعان داشت: جاده‌ها باید متناسب با وضعیت ایمنی خودرو‌ها افزایش یابند چراکه استانداردسازی خودرو‌ها و به طبع جاده لازم و ملزوم یکدیگر هستند که در صورت ارتقای یک مورد از آن و غافل شدن از دیگری شرایط فعلی رقم می‌خورد که هر چه ما جاده‌ها را توسعه دهیم  باز تصادفات افزایش می‌یابد.

نصب ۱۰۰ دوربین در جاده‌های خوزستان

این مقام مسئول تعداد دوربین ها‌ی کنترل سرعت در جاده‌های استان را  ۱۲ عدد عنوان و بیان کرد:  ۸۰ عدد دوربین  نیز نصب شده و فعال است و البته تا عید سال آینده انتظار داریم تعداد آن‌ها به ۱۰۰ دوربین برسد که در صورت محقق شدن این امر از نظر کنترل سرعت اوضاع بهتر می‌شود.

نصب ۱۰۰ دوربین در جاده‌های خوزستان

او با بیان اینکه هر تصادفی که جاده علت اصلی آن باشد کارشناسان پلیس راه به آن سهم تقصیر می‌دهند، اظهار داشت:  سهم جاده در شدت تصادف زیاد است، اما جاده‌ها به عنوان علت اصلی کمتر از یک درصد از کل تصادفات را شامل می‌شود و عواملی مانند تقاطع ها، نبود نیوجرسی و جدا کننده وسط و … در شدت تصادفات موثر است.

سرهنگ دولتشاهی در پایان با اشاره به احداث چند پاسگاه و  ایستگاه در نقاط کور  خوزستان بوسیله  پلیس راه طی ۳ سال گذشته تصریح کرد:  پلیس راه در برخی موارد مانند پوشش جاده‌های روستایی، پرسنل و نیرو‌ها دچار مشکل است، اما در حد توان از خدمت رسانی به مردم دریغ نمی‌کنیم.

خوزستان، نبض اقتصاد کشور

سعید حسنوند کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایل نقلیه (تصادفات، تعیین خسارت، ارزیابی، احرازاصالت) گفت: طول راه‌های حوزه استحفاظی خوزستان آزادراه حدود ۱۳۳ کیلومتر، بزرگراه یکهزار و۵۰کیلومتر، راه‌های اصلی۲ هزار و ۶۹۰کیلومتر، راههای فرعی یکهزار ۱۹۷، راه آسفالته روستایی حدودا ۷ هزار و ۵۰۰کیلومتر، راه شوسه روستایی یکهزار و ۲۲۵ و راه‌های خاکی حدود ۳ هزار و ۶۰کیلومتر هستند.

او افزود: خوزستان، دومین مرکز تجاری کشور با عملکردی بالغ بر ۴۲ میلیون تن واردات ۹۰ درصد کالا‌های اساسی و  ۳۰ درصد واردات و صادرات کشور از طریق گمرک و بازارچه‌های مرزی استان بوده و در رتبه دوم صادرات مواد معدنی در کشور قرار داشته و صادرات بیش از ۹۰ درصد محمولات و مواد پتروشیمی از طریق راه‌های این استان انجام شده  و همچنین از سهمی حدود ۳۳ درصدی از ترانزیت خارج کشور را دارد.

خوزستان، نبض اقتصاد کشور

کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایل نقلیه اظهار داشت: خوزستان حدودا دارای ۱۶ هزار کیلومتر راه‌های فرعی ، اصلی، روستایی و آزادراهی و بزرگراهی است که کمتر از ۳ هزار کیلومتر به صورت آزادراه و بزرگراه بوده و مابقی راه‌ها به صورت دوطرفه هستند که بالقوه مستعد وقوع تصادفات رخ به رخ بوده و عمدتا دارای پیچ‌های تند و قوس‌ها و سرازیری و سربالایی‌ها نامتعارف هستند و این وضعیت موجب شده است تصادفاتی ناشی از تخلفات حادثه ساز از جمله تجاوز به چپ، انحراف به چپ و سبقت‌های غیرمجاز را به وجود آورد.

حسنوند ادامه داد: از طرفی خوزستان دارای بنادر و بازارچه‌های مرزی متعددی مانند چذابه، شلمچه، اروند و همچنین بندر امام و از سوی دیگر بنادر و کارخانه‌ها و لوله سازی، صنایع فولاد و پتروشیمی و ۲  قطب بزرگ نیشکر و مقام اول در تولید گندم بوده به نحوی که بیش از ۲۰ درصد از کل حمل و نقل بار‌های سنگین کشور از خوزستان انجام می‌شود. همچنین در سالیان قبل خیل عظیمی از عاشقان ولایت و رهبری در قالب راهیان نور جهت بازدید از یادمان‌های شهدا (حدودا ۵ میلیون زائر سالیان قبل از کرونا) و همچنین اربعین حسینی و پیاده روی مشتاقان امام حسین (ع) انجام می‌شد.

او تصریح کرد: وجود تقریبا ۷۰ درصد مراکز جمعیتی و صنعتی کشور در پسکرانه بنادر خوزستان و اقتصادی‌ترین مسیر ترانزیتی از مبدا آب‌های آزاد به شمال و غرب کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب، واردات حدودا ۵۰ درصدی کالا‌های کانتینری از طریق بنادر، وجود بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی، نزدیکی به بازار عراق و انتقال کالا از بنادر استان به کشور‌های حوزه مدیترانه و سهم حدود ۳۳ درصدی ترانزیت خارجی کشور از بنادر استان که این میزان می‌بایست از طریق راه‌های زمینی به بنادر منتقل شوند و همچنین تولید حدودا ۹۴ درصد صادرات محصولات مواد پتروشیمی کشور در استان همه و همه در جاده‌های استان با مشخصات فوق صورت می‌گیرد.

مغایرت ظرفیت راه‌های خوزستان با حجم وسایل نقلیه متردد

کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایل نقلیه گفت: تطابق نداشتن وضعیت ایمنی و ظرفیت راه‌های استان باحجم وسایل تردد در محور‌های برون شهری، دوطرفه و کم عرض بودن درصد بالایی از محور‌های اصلی استان از جمله هفتکل به ایذه -دهدز، ملاثانی -مسجد سلیمان، دزفول_شوشتر به اهواز و اهواز به خرمشهر، اهواز- رامهرمز به هفتگل، رامشیر-امیدیه- دیلم، امیدیه به دیلم و سوسنگرد به بستان و چذابه از نواقص جاده‌ای در راه‌های استان هستند.

مغایرت ظرفیت راهای خوزستان با حجم وسایل نقلیه متردد

حسنوند در ادامه افزود: وجود ناهمواری، پیچ‌های غیر هندسی، شیب‌های طولی، عرضی و غیر استاندارد، تقاطع‌های فاقد جان پناه در محور‌های برون شهری، نبود کمربندی‌های مناسب در مناطق مسکونی و برخی شهر‌های استان، کمبود پل‌های گذر پیاده، استفاده کم از تکنیک‌های آرامسازی مسیر و کمبود سیستم‌های روشنایی، تعداد کم سیستم‌های نظارتی هوشمند در راه‌های استان جهت کاهش نقش و عوامل انسانی در کنترل و برخورد با تخلفات رانندگی، کمبود محرک‌های بصری پیرامون جاده‌ها از یک سو و فاصله بالای شهر‌های استان از سوی دیگر باعث افزایش حوادث رانندگی ناشی از واژگونی گردیده است که نیاز به توزیع متناسب مراکز بهداشتی، خدماتی، آموزشی و… استان جهت کاهش سفر‌ها دارد.

سهم ۷۰ درصدی خطای انسانی در تصادفات رانندگی 

او اظهار داشت: وجود نقاط حادثه خیز بالا با توجه به وضعیت جغرافیایی استان موجب گردیده علی رغم زحمات حاصله در حوزه راه و شهرسازی تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داشته باشیم. بدون شک نقش راه در حوادث ترافیکی نقش مهم و بسزایی است چراکه اگر راننده مرتکب خطای انسانی گردد و بنا به دلایلی از مسیر خارج شود به قول معروف بستر راه باید به نحوی استاندارد نمایند که بخشنده باشد و از شدت و حدت حادثه بکاهد.

سهم ۷۰ درصدی خطای انسانی در تصادفات رانندگی 

کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایل نقلیه با بیان اینکه پلیس در کاهش تصادفات بخصوص در اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی و اجرای مقررات توزین و حفظ حریم راه‌ها براساس قانون نیروی انتظامی مصوب بیست و هفتم تیرماه ۱۳۶۹ را برعهده دارد، تصریح کرد: بدون شک خطای انسانی در امر رانندگی و تخلفات از مقررات راهور بالاترین سهم التقصیر (بیش از ۷۰درصد) را به خود اختصاص می‌دهد و الباقی مربوط به راه و وسیله و سایر دستگاه‌ها بوده که مهمترین آن راه و وسیله نقلیه است، اما نباید نقش سایر سازمان‌ها از قبیل آموزش و پرورش، صدا و سیما، هلال احمر، اورژانس و… را فراموش نمود چراکه هرکدام به نحوی با کنکاش و آنالیز در علل اولیه از عوامل فنی تصادف سهمی در وقوع تصادفات دارند، نقش پلیس در خصوص اجرای قانون و بکارگیری نیروی انسانی و تجهیزات کافی، نقش قوه قضائیه در مورد تدوین قوانین مناسب و اجرای دقیق آن‌ها و نقش کارخانه‌های سازنده وسایل نقلیه در تطبیق خودرو‌ها با استاندارد جملگی نقش آفرینند.

نواقص تاثیر گذار در جاده ها کدامند؟

حسنوند بیان داشت: هرنوع نقص و کمبود در رویه، شانه، حفاظ، علائم عمودی و افقی راه که موجب انحراف و عدم تصمیم گیری صحیح راننده و به طور مستقیم باعث وقوع حادثه شود و یا اینکه وقوع آن را تسهیل نماید، نقص راه نامیده می‌شود، حفاری در راه بدون نصب علایم لازم و ایمن سازی مناسب، کندگی سطح راه ناشی از فرسودگی سطح آسفالت (عوامل طبیعی و نزولات آسمانی)، سرعت گیر و سرعتکاه‌های غیر استاندارد، فقدان شانه در راه‌هایی که امکان داشتن شانه را دارند، اختلاف شانه راه با سطح راه و شیب عرضی غیر استاندارد از نواقص تاثیر گذار در جاده‌ها هستند.

جاده غیر استاندارد

او  عملیات اجرایی در سطح راه بدون رعایت نکات ایمنی، حفاظ غیر استاندارد با فاصله مناسب از شانه راه و متناسب با نوع وسایل نقلیه مجهز عبوری در راه، نقص یا فقدان علایم عمودی و افقی، نقاط یا مقاطع حادثه ساز که بوسیله پلیس به راه و شهرسازی و راهداری حمل و نقل جاده‌ای اعلام شده است، لغزندگی سطح راه (بر اثر قیر زدگی و …)، فقدان یا کمبود سیستم روشنایی در شرایط و نقاط خاص، عدم ایجاد گذرگاه‌های پیاده مناسب در راه‌ها از سوی سازمان‌های ذیربط و یا فقدان تجهیزات ایمنی لازم برای پیادگان را از دیگر نواقص موجود در جاده‌های استان برشمرد.

کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایل نقلیه گفت: اعتبارات قابل توجهی نیز برای مرمت و بهسازی و … نیاز است که در سطح طرح‌های ملی می‌گنجد نه استانی. اگر بخواهیم از جاده استاندارد سخن به میان بیاوریم باید به قانون ایمنی راه و راه آهن رجوع کنیم که آمده است بهترین نوع راه‌ها الان آزادراه‌ها و بزرگراه‌های درون شهری و برون شهری هستند که به لحاظ ساختار هندسی که در قانون مربوطه نیز بدان اشاره شده مقدار قابل توجهی از حوادث برون شهری و درون شهری را کاهش می‌دهند برای مثال محور هفتکل یعنی حدفاصل سه راهی غیزانیه تا سه راهی رغیوه این محور یکی از محور‌های پرحادثه سال‌های اخیر استان بوده که الحمدلله از زمانی که راه و شهرسازی حدود قابل توجهی اقدام به یک طرفه کردن مسیر نمود حوادث به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

تاثیر اساسی مجتمع‌های خدمات- رفاهی بین راهی در کاهش تصادفات

حسنوند افزود: در خصوص محور‌های فاقد مجتمع‌های بین راهی می‌توان اشاره‌ای به جاده دو طرفه اهواز به خرمشهر و سربندر به آبادان نمود، اما آزادراه خلیج فارس حدفاصل اهواز به سربندر مجتمع بین راهی دارد، ولی متاسفانه جانمایی مجتمع درست نبوده و از نظر کارشناسان اصولا مجتمع‌های استراحتگاهی باید در عمق محور‌ها بنا شوند که رانندگان حین خستگی و خواب آلودگی و … بتوانند استراحتی داشته باشند در صورتی که مجتمع ایجاد شده دقیقا در جوار عوارضی آزادراه و خروجی شهر اهواز است. مجتمع‌های دیگری هم که در استان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها از استاندارد‌های لازم جهت استراحت رانندگان برخوردار نیستند که این موضوع نیز بایستی از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مورو رصد قرار گیرد و نواقص مرتفع شود.

تاثیر اساسی مجتمع‌های خدمات- رفاهی بین راهی در کاهش تصادفات

او اظهار کرد: اصولا جاده ترانزیت خوزستان از جنوب استان و بنادر شروع و به شمال استان ختم‌ می شود از محو‌های مهم استان در امر ترانزیت می‌توان سربندر به اهواز و اهواز به اندیمشک، محور آبادان به اهواز و اهواز به اندیمشک، خرمشهر به اهواز و اهواز به اندیمشک را نام برد.

 کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایل نقلیه در خصوص میزان درصد استاندارد راه‌های استان بیان داشت: الحمدلله در سال‌های گذشته اتفاقات قابل قبولی در کارنامه عزیزانمان در حوزه راه و شهرسازی رقم خورده است، اما تا استاندارد نمودن راه‌ها براساس مقررات راه طولانی در پیش داریم که نیاز است در طرح‌های ملی موضوع گنجانده و پیگیری شود، چون انصافا بیشتر راه‌های استان بخصوص راه‌های فرعی، روستایی و بیشتر راه‌های اصلی (دوطرفه) از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

گزارش ماهانه نواقص جاده ای از سوی پلیس راه به راهداری

حسنوند به نقش و حوزه وظایف پلیس اشاره و تصریح کرد: بصورت ماهیانه نواقص جاده‌ای (برون شهری) بوسیله پلیس به مدیران راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام و درخواست اصلاح و مرمت ابلاغ می‌گردد و در مواردی نیز که راه در تصادفات نقش داشته باشد بدون شک سهم التقصیر داده می‌شود. در عصر امروز تکنولوژی به کمک آمده و در بیشتر کشور‌های دنیا سعی می‌کنند بواسطه تجهیزات الکترونیکی (دوربین‌های ثبت تخلف، دوربین‌های ثبت تخلف) با تخلفات برخورو نمایند و از حضور فیزیکی پلیس جهت اعمال قانون تا حدود قابل توجهی کاسته اند که این موضوع نیز الحمدلله در دستور دست اندکاران قرار گرفته و ان شاء الله درآنی شاهد مجهز شدن تمام محور‌ها به سیستم‌های کنترلی جهت کاهش وقوع تصادفات و پایین آوردن تخلفات رانندگی (درحوزه خطای انسانی منجر به تصادف) باشیم.

جاده استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

او احداث حفاظ در حاشیه کانال‌های آب موجود در حاشیه راهها، حذف بریدگی‌های زائد در بزرگراهها، تفکیک مسیر‌های رفت و برگشت، پیگیری تاسیس پارکینگ و مجتمع خدمات رفاهی در فواصل معین در جاده‌های ترانزیتی و خارج از مناطق مسکونی خصوصا مسیر‌هایی که خواب آلودگی علت شایع و قوع تصادف است، ایجاد سامانه ارسال پیامک جهت اطلاع رسانی و محدودیت‌های ترافیکی، ارسال پیامک ترافیکی جهت ارتقای انضباط ترافیکی به رانندگان وانت بارها، موتورسیکلت‌ها و ادوات کشاورزی را از اقدامات لازم برای برخورداری از راه استاندارد در خوزستان دانست.

جاده استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

 کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایل نقلیه ادامه داد: احداث پل‌های روگذر استاندارد در مناطق مسکونی، ایمن سازی مسیر تردد دانش آموزان مدارس حاشیه راه، رفع موانع دست اندازها، برآمدگی‌های حفره ها‌ی موجود در سطح آسفالت، نصب تابلو‌های دیجیتال و هوشمند به ویژه در نقاط حادثه خیز، ساماندهی تردد وسایل نقلیه عمومی باربری به واسطه تکنولوژی‌های روز دنیا، حذف اختلاف سطح شانه با بستر راه و همسطح سازی آن‌ها با احداث شانه در برخی از جاده‌های استان که فاقد این مولفه هستند، احداث و نصب گاردریل و حفاظ در حاشیه پل‌ها و پرتگاهها، بکارگیری سامانه‌های هوشمند شامل دوربین ثبت تخلف، پلاک خوان و… از توصیه‌های این کارشناس برای بهبود  اوضاع راه‌ها هستند.  

حسنوند گفت: الحمدلله تعامل قابل قبولی بین دستگاه‌های ذی مدخل در ترافیک جهت کاهش وقوع تصادفات در استان مشاهده می‌شودکه انشاء الله در آینده با سر و سامان گرفتن وضعیت اقتصادی و برون رفت از تحریم‌های ظالمانه بدون شک شاهد اتفاقات خوبی جهت تسهیل در امر آمد و شد مطمئن و ایمن خواهیم بود که با کمبود‌ها و مشکلات گفته شده، جملگی دستگاه‌های متولی باید تمام تلاش خود را برای برخورداری استان از راه و جاده استاندارد به کار گیرند.

در نهایت می‌توان گفت برای افزایش سطح ایمنی جاده‌ها و کاهش نرخ حوادث و تلفات جاده‌ای، اقدامات مردم و مسئولین به صورت همزمان لازم است. مسئولین موظفند که با فراهم کردن تابلو‌های ترافیکی و ایمن سازی جاده‌های با کیفیت زمینه را برای سفر امن مردم فراهم کنند. از سوی دیگر مردم با رعایت قوانین می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث پیشگیری کنند آنچه در این بین اهمیت دارد هدایت تلاش‌ها و سرمایه‌ها به سمت نقاط حساس و اثرگذار در امر ایمنی جاده‌ای است.

تطابق استاندارد ایمنی جاده‌ها با استاندارد‌های جهانی نیازمند اقدامات بیشتری از طرف مردم و مسئولین مربوطه است. تنها با استفاده از علائم راهنمایی رانندگی، تابلو‌های ترافیکی و علائم هشداردهنده نمی‌توان سطح استاندارد ایمنی جاده‌ها را افزایش داد.انتظار خوزستانی‌ها از رئیس جمهور جدید داشتن جاده‌هایی استاندارد و تا حد امکان بی‌خطر و نگاه ویژه به این مهم است.  


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار