اجرای طرح شناسه دار کردن پاجوش‌های خرما در خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 13 تیر 1400 | 11:07 ق.ظ
اجرای طرح شناسه دار کردن پاجوش‌های خرما در خوزستان مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح شناسه دار کردن پاجوش های خرما برای نخستین بار در استان اجرایی شد تا توسعه علمی نخلها در استان و اقتصادی کردن تولید خرما در خوزستان هموارتر شود.  محمد حسنی نسب روز یکشنبه در نشست فنی نهال در سازمان جهاد کشاورزی استان ، شناسه دار کردن پاجوش […]

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح شناسه دار کردن پاجوش های خرما برای نخستین بار در استان اجرایی شد تا توسعه علمی نخلها در استان و اقتصادی کردن تولید خرما در خوزستان هموارتر شود.

 محمد حسنی نسب روز یکشنبه در نشست فنی نهال در سازمان جهاد کشاورزی استان ، شناسه دار کردن پاجوش درختان نخل را گامی مهم در راستای تولید علمی خرما و افزایش درآمد بهره برداران استان بیان کرد و افزود:با شناسه دار کردن پاجوش درختان نخل،  شرایط نگهداری و حفاظت از آن فراهم می‌شود و در نهایت آن را در برابر بیماری‌ها و آفتها مقاوم‌تر خواهد کرد.

وی گفت:هنگامی که نخل مادر در تابستان زیر بار است پلاک کوبی و شناسایی می‌شود ، پاجوش جدا و سپس  درون خاک قرار می‌گیرد که این روش از ضرر کشاورز و هدر رفتن محصول نیز جلوگیری می‌کند.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال سه هزار و ۳۰۰ هکتار طرح توسعه و جایگزینی درختان نخل را برای سال جاری در برنامه داریم اضافه کرد: ۲۲۵ هزار اصله نهال، ۳۱۲ هزار نفر پاجوش خرما و ۴۵ میلیون نشا و پیاز برای گیاهان زینتی و دارویی نیز در سال جاری تولید خواهد شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود:پارسال سه هزار و ۸۰ هکتار توسعه و جایگزینی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه باغ های جدید و ۶۰۰ هکتار جایگزینی باغ‌ها در سطح استان صورت گرفته است.
حسنی نسب افزود:پارسال ۳۹۴ هزار اصله نهال، ۲۹۷ هزار نفر پاجوش خرما و ۴ میلیون و ۲۹۶ نشا و پیاز برای گیاهان زینتی کشت و به کار رفته است.
وی با بیان اینکه پارسال ۲۵ میلیارد ریال یارانه نهال در استان پرداخت شد افزود: ۴۵۱ هزار اصله نهال مثمر شناسه دار و ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار اصله نهال غیرمثمر در سال  گذشته تولید شد.
حسنی نسب  عمده مشکلات را ضعف قانونی در برخورد با نهالستان های بدون مجوز، نبود بسته‌های حمایتی ویژه برای نهالستان های مثمر و پایین بودن سهم یارانه نهال به عنوان عامل انگیزشی جهت تشویق بهره برداران عنوان کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه باغ های خوب مستلزم استفاده از نهال خوب هستند گفت:در زمان حاضر تغییراتی در اقلیم استان ایجاد شده  از این رو به دنبال تنوع تولید محصولات باغی در مناطق مختلف استان منطبق به تغییر آب و هوا هستیم.
خدارحم امیری زاده به اقلیم ها و پتانسیل های مختلف در سطح استان اشاره کرد و اظهار داشت:با وجود تولید نهال‌های بسیار خوب در استان ، این نهال ها از استان خارج می‌شوند.
امیری زاده بر نظارت بیشتر بر توزیع و واردات نهال های غیرمجاز تاکید کرد.
 سطح باغ های خوزستان حدود ۶۴هزار هکتار است که از این سطح حدود ۴۲هزار هکتار آن را درختان نخل تشکیل می‌دهند.
بیشتر درختان نخل استان در آبادان ، خرمشهر ، اروندکنار ، بهبهان ، اهواز ، دشت آزادگان ، حمیدیه و شادگان هستند.
در سال‌های اخیر توسعه نخیلات در مناطق شمالی خوزستان به خصوص دزفول و شوش شروع شده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی ، شیلات ، عسل ، دام و فراورده های شیری رتبه نخست کشوری را دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار