تعبیر کابوس زرد نیشکر‌ها در پسِ کمبود آب/ خشکسالی مقصر است یا نبود مدیریت؟

تاریخ انتشار: یکشنبه 13 تیر 1400 | 11:15 ق.ظ
تعبیر کابوس زرد نیشکر‌ها در پسِ کمبود آب/ خشکسالی مقصر است یا نبود مدیریت؟ حکیم ناصری معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر دهخدا در گفت‌وگو با خبرنگار ، با انتقاد از عملکرد نامناسب سازمان آب و برق خوزستان در رهاسازی و مدیریت آب گفت: ماه‌های خرداد، تیر و مرداد زمان اوج رشد نیشکر است، اما مسئولان این سازمان در این زمان به عقیده خود آب را مدیریت کردند و از […]

حکیم ناصری معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر دهخدا در گفت‌وگو با خبرنگار ، با انتقاد از عملکرد نامناسب سازمان آب و برق خوزستان در رهاسازی و مدیریت آب گفت: ماه‌های خرداد، تیر و مرداد زمان اوج رشد نیشکر است، اما مسئولان این سازمان در این زمان به عقیده خود آب را مدیریت کردند و از رهاسازی آن خودداری نمودند.

او با اشاره به وقوع تنش آبی در مزارع نیشکر بیان داشت: این اتفاق سبب کاهش رشد نی‌ها شده است، بطوریکه تا پایان خرداد ماه ۱۴۰ میلیارد تومان ضرر و زیان بر شرکت تحمیل شد و این روند ادامه دارد، ضمن اینکه احتمال دارد بیش از ۵۰ درصد نیرو‌های انسانی که حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت را در بر می‌گیرد، بیکار شوند.

ناصری ایجاد مشکل در کار‌های پیمانکاری فعال و مشاغل غیرمستقیم در شرکت و اُفت شدید تولید نیشکر را از دیگر تبعات مخرب کاهش سهمیه آب عنوان کرد و افزود: میزان سهمیه آب برای اراضی نیشکر ۲۱ مترمکعب تعیین شده است، این در حالی است که در حال حاضر تنها حدود ۵ مترمکعب آب دریافت می‌کنیم و همین باعث کاهش رشد، ارتفاع و تناژ نیشکر و در نتیجه کاهش تولید می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این موضوع موجب می‌شود در تامین هزینه‌های شرکت و حقوق پرسنل دچار مشکل می‌شویم، تصریح کرد: همچنین تولید فرآورده‌های شکر از جمله؛ ملاس، باگاس، خوراک دام، کمپوست و … متوقف خواهد شد، ضمن اینکه هزینه‌های تولید افزایش خواهد یافت.

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا کاهش نیروی انسانی و تعدیل نیرو تا ۵۰ درصد را تنها راهکار برای تداوم تولید به میزان محصول برداشتی دانست و اظهار داشت: اگر تا چندروز آینده تهمیدات جدی برای تامین آب اندیشیده نشود، استحصال ۱۰۰ درصد از نیشکر به ۶۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و فقط ۴۰ درصد عایدی خواهد داشت و مجبوریم کارگران و پرسنل را اخراج کنیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار