صدمات جبران ناپذیر خشکسالی به بخش کشاورزی در خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 13 تیر 1400 | 10:29 ق.ظ
صدمات جبران ناپذیر خشکسالی به بخش کشاورزی در خوزستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که خشکسالی صدمات جبران ناپذیری را در بخش کشاورزی به وجود خواهد آورد، بر همیاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی بخش های دیگر استان با بخش کشاورزی برای مقابله با خشکسالی تاکید کرد.  در خوزستان، جواد سلطانی کاظمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که خشکسالی صدمات جبران ناپذیری را در بخش کشاورزی به وجود خواهد آورد، بر همیاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی بخش های دیگر استان با بخش کشاورزی برای مقابله با خشکسالی تاکید کرد.

 در خوزستان، جواد سلطانی کاظمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان در جلسه کار گروه مقابله با خشکسالی با بیان اینکه خشکسالی در حوزه کشاورزی یک مشکل فراگیر است گفت : خشکسالی در کشت های پاییزه صدمات زیادی به محصولات وارد کرد و در کشت های تابستانه نیز این مشکل بیشتر مشهود است.

وی افزود: کشاورزان استان در تابستان سال جاری ۳۰ تا ۳۲ درصد میزان کشت تابستانه سال گذشته را مجاز به کشت هستند.

سلطانی کاظمی مشکلات ناشی از خشکسالی را در حوزه آب شرب، تغذیه و بهداشت دام ها نیز بیان کرد و کمبود آب نخیلات به عنوان کشت های دائمی را از دیگر مشکلات این حوزه نام برد.

مدیر کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه با اشاره به وجود حدود ۹۰ هزار راس گاومیش در استان گفت: حیات گاومیش به عنوان ذخیره ژنتیکی حاصل از پرورش صدها ساله بسیار متاثر از آب می باشد و علاوه بر آب شرب حتما آب برای شناور شدن آن باید وجود داشته باشد .

کنارکوهی اظهار داشت : سه طرح احداث حوضچه و تامین آب، دوش دادن گاومیش ها و انتقال و استفاده از گل ناشی از لایروبی سطح رودخانه و انتقال آنها به جایگاه دام ها طرح های پیشنهادی به مدیریت بحران برای بقای حیات گاومیش های استان بوده است.

وی واکسیناسیون گاومیش های منطقه حمیدیه و هور العظیم جهت مقابله با بیماری های پوستی و تامین نهاده های بهداشتی از جمله سم و داروهای ضد انگل را از جمله اقدامات صورت گرفته در این مناطق نام برد.

کنارکوهی به بازگشت آب دریا و شوری آب در مسیر کارون بخصوص در شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره و اضافه کرد: زندگی آبزیان نیز با شوری آب به خطر خواهد افتاد و با افزایش EC بامشکلات جدی تنفسی مواجه خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: در دام سبک کمبود آب، بیماری های گوارشی و انگلی، کاهش سیستم ایمنی بدن و در طیور نیز علاوه بر موارد ذکر شده کاهش وزن گیری و مساعد شدن شرایط بیماری را به دنبال خواهد داشت.

خدارحم امیری زاده رئیس سازمان سازمان جهاد کشاورزی در ادامه این جلسه گفت: خشکسالی صدمات جبران ناپذیری را در بخش کشاورزی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم مدیریت شرایط صدها غیزانیه در آینده ای نه چندان دور در استان به وجود خواهد آمد اضافه کرد: باید کارگروه های مشابه در سطح شهرستان ها بوجود آید و بازدیدها و گزارشات بصورت روزانه ارسال گردد.

وی بر همیاری بخش های دیگر با بخش کشاورزی استان نیز تاکید کرد و بیان داشت: تامین علوفه دام ها نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد.

امیری زاده تصریح نمود: در صورت از بین رفتن نخیلات چندین سال طول خواهد کشید تا دوباره یک نخل مثمر شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار