پیشگیری از بیماری های مشترک با واکسیناسیون بیش از ۸۰۰ هزار راس دام در خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 13 تیر 1400 | 11:30 ق.ظ
پیشگیری از بیماری های مشترک با واکسیناسیون بیش از ۸۰۰ هزار راس دام در خوزستان مدیر کل دامپزشکی استان گفت: مهم ترین اقدام اصولی جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نظارت و مراقبت از این بیماریها است. مدیر کل دامپزشکی استان گفت: بیماری های مشترک انسان و حیوان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد بطوریکه این بیماری ها هم از جنبه حفظ سلامت و هم از […]

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: مهم ترین اقدام اصولی جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نظارت و مراقبت از این بیماریها است.
مدیر کل دامپزشکی استان گفت: بیماری های مشترک انسان و حیوان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد بطوریکه این بیماری ها هم از جنبه حفظ سلامت و هم از جنبه اقتصادی، جوامع را در معرض تهدید قرار می دهند.
کنارکوهی افزود: عامل این بیماری های زئونوز می تواند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل هایی باشند که در بدن حیوانات قرار دارند و افراد از راه تماس با حیوانات اهلی یا وحشی آلوده، حشرات، خزندگان، طیور و جوندگان در معرض ابتلا به زئونوزها قرار می گیرند.
وی اظهار داشت:اقدامات اصولی پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظارت و مراقبت از این بیماریها است که به صورت مستمر به وسیله ادارات دامپزشکی در سطح استان انجام می‌شود.
کنارکوهی ادامه داد:راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان؛ با رعایت  اصول بهداشتی در سطح دامداری‌ها و جامعه و انجام اقدامات پیشگیرانه شامل مصون سازی دام‌های حساس علیه عامل بیماری از جمله واکسیناسیون و کنترل مواجهه انسان با ناقلین بیماری، امکان پذیر است که در این راستا در طی یکسال گذشته بیش از بیش از ۱۷۵ هزار راس دام سنگین و بالغ بر ۷۱۱ هزار راس دام سبک علیه بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ایمن سازی گردیده است.
وی در ادامه افزود: جهت پیشگیری از بیماریهای مشترک از جمله بروسلوز، سل، مشمشه در استان بیش از ۴۰ هزار مورد پایش در دامداریهای استان خوزستان صورت گرفته است که در این پایش بیش از ۱۵ هزار قلاده سگ برعلیه بیماری هاری واکسینه گردیده است.
کنار کوهی توصیه کرد از مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه و نیز فرآوردهای گوشتی که مهر و لیبل تأیید دامپزشکی را ندارند، جداً خودداری کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار