گنج تالاب‌های ایران در خطر است/ هورالعظیم کانون ریزگرد می‌شود

تاریخ انتشار: یکشنبه 13 تیر 1400 | 11:24 ق.ظ
گنج تالاب‌های ایران در خطر است/ هورالعظیم کانون ریزگرد می‌شود کرامت حافظی یک فعال زیست محیطی خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم مهم‌ترین باقی‌مانده تالاب‌های میان رودان (بین النهرین) است و منطقه وسیعی را در شامل می‌شود و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری در خاورمیانه – جهان و گنج تالاب‌های ایران است و تعداد فراوانی از گونه‌های حیات‌وحش خوزستان در هورالعظیم قابل مشاهده هستند. او با […]

کرامت حافظی یک فعال زیست محیطی خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم مهم‌ترین باقی‌مانده تالاب‌های میان رودان (بین النهرین) است و منطقه وسیعی را در شامل می‌شود و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری در خاورمیانه – جهان و گنج تالاب‌های ایران است و تعداد فراوانی از گونه‌های حیات‌وحش خوزستان در هورالعظیم قابل مشاهده هستند.

او با بیان اینکه فصل تابستان زمان زادآوری گونه‌های مختلف حیات‌وحش در هورالعظیم است چرا که هورالعظیم تنها زیستگاه شِنگ (سمور آبی) میان رودان در ایران است،افزود: شِنگ (سمور آبی) میان رودان (Mesopotamian Smooth-coated Otter) با نام علمی (Lutrogale perspicillata maxwelli) کمیاب‌ترین سمور آبی جهان بوده که تنها در هورالعظیم ایران و تالاب‌های بین النهرین عراق زیستگاه دارد و گونه آسیب‌پذیر فهرست سرخ جهانی است.

حافظی بیان داشت: غول حواصیل، اکراس آفریقایی، مار گردن و گونه‌های فهرست سرخ جهانی مانند سوسک نیزار خوزی، اردک مرمری و اردک بلوطی و گونه‌های متنوع دیگر در تابستان کم آب و پر از آتش‌سوزی هورالعظیم جوجه آوری دارند و از سویی کم‌آبی شدید و گرمای فراوان و از سوی دیگر آتش‌سوزی مکرر هورالعظیم، این بهشت پرندگان خاورمیانه را به جهنمی سوزان تبدیل کرده است.

این فعال زیست محیطی خوزستان ادامه داد: آتش‌سوزی نیزار علاوه بر نابودی حیات‌وحش در اوج فصل زادآوری باعث می‌شود تا پوشش نیزار از میان برود و آب زودتر تبخیر شود و از سوی دیگر ورودی‌های آب به تالاب هورالعظیم در بخش‌های مختلف صفر و نزدیک به صفر شده و این در حالی است که تا زمان بارندگی ۴ تا ۵ ماه دیگر باقی‌مانده است و ما اکنون شاهد تلفات ماهیان و مرگ طبیعت هستیم.

عضو کمیته ثبت پرندگان ایران گفت: خشک و بی‌آب شدن هورالعظیم علاوه بر نابودی این زیست بوم زنده و پویا باعث می‌شود تا نیزار و تالاب هورالعظیم تبدیل به بزرگ‌ترین کانون ریزگرد کشور شود و به صورت فوری و بی‌درنگ باید نسبت به تأمین آب برای جریان زیستی رود کرخه در پایین‌دست سد کرخه و تأمین حقابه هورالعظیم اقدام کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: وزارت نیرو باید تأمین حقابه هورالعظیم و جریان زیستی رود کرخه را مقدم بر سایر مصارف مانند صنعت و کشاورزی قرار داده و فوری نسبت به رهاسازی آب برای جلوگیری از مرگ تالاب هورالعظیم اقدام و نظارت کند تا آب به هورالعظیم برسد.

او ادامه داد: رسانه‌ها مختلف، سمن‌های محیط زیست، اداره کل محیط زیست خوزستان و سازمان محیط زیست کشور باید این مطالبه مهم و جدی را به صورت فوری پیگیری و به طور مستمر برای حفظ جریان زیستی رود‌ها و حقابه تالاب نظارت کنند و رودخانه و تالاب بدون آب معنا ندارد و هورالعظیم بی‌آب تبدیل به بزرگ‌ترین کانون ریزگرد کشور می‌شود و علاوه بر نابودی زندگی هور نشینان و حیات‌وحش، آثار ریزگرد‌ها تا دوردست‌ها نیز محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد.

حافظی با بیان اینکه خوزستان زیستگاه بیش از ۳۹۰ گونه پرنده،۷۰ گونه پستاندار، ۸۵ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۵۶ گونه ماهی آب‌های داخلی و ۹۰۰ گونه ماهیان خلیج‌فارس است، اظهار داشت: هورالعظیم مهم‌ترین کانون حضور پرندگان به عنوان بهشت پرندگان خاورمیانه شهرت یافته است و این منطقه حفاظت شده که تنوع زیستی و گونه‌های خاصی در آن زیست می‌کنند، قابلیت تبدیل به پارک ملی را دارد.

عضو کمیته ثبت پرندگان ایران یادآور شد: در سالیان اخیر کم‌آبی، آلودگی آب، آتش‌سوزی، تخریب زیستگاه از سوی وزارت نیرو و صنعت نفت و برخی سال‌ها به دلیل تأمین نشدن آب تالاب این کانون پویا حیات‌ وحش تبدیل به بزرگ‌ترین کانون ریزگرد کشور شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار