تولید سموم کشاورزی با دوره پایداری صفر| کاهش۷ روزه طول دوره رشد گیاهان با سموم گیاهی

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 تیر 1400 | 09:42 ق.ظ
تولید سموم کشاورزی با دوره پایداری صفر| کاهش۷ روزه طول دوره رشد گیاهان با سموم گیاهی باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی از مشکلات فعلی بخش کشاورزی است که نه تنها سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد بلکه در بخش صادراتی بارها موجب شده است نتواند استانداردهای کشورهای مقصد را تامین کند و لذا از کشورهای مورد نظر بخصوص کشورهای اروپایی به کشور بازگردانده شود. این در حالی است […]

باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی از مشکلات فعلی بخش کشاورزی است که نه تنها سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد بلکه در بخش صادراتی بارها موجب شده است نتواند استانداردهای کشورهای مقصد را تامین کند و لذا از کشورهای مورد نظر بخصوص کشورهای اروپایی به کشور بازگردانده شود. این در حالی است که به گفته کارشناسان امر، به دلیل تکرار این موضوع و باز پس گردانده شدن محصولات کشاورزی ایران به دلیل سموم باقی مانده، بازارهای صادراتی و کشورهای خریدار دیگر به محصولات ایران اعتماد ندارند و پروسه پذیرش محصولات کشاورزی ایران طولانی تر از دیگر کشورها همچون ترکیه است. به این ترتیب برخی شرکت ها در تلاش هستند که سمومی تولید کنند که دوره پایداری کمتری نسبت به سموم مرسوم در کشور نمایند تا به این ترتیب ضمن حفظ سلامت مصرف کنندگان داخلی اعتماد کشورهای مقصد را نیز جلب کنند.

«مجید صدیقی» مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان است که در حال حاضر در زمینه تولید سموم کشاورزی با دوره پایداری بسیار کم فعالیت دارد. در این راستا خبرنگار خبرگزاری بازار گفتگویی با وی انجام داده و پیگیری نوع فعالیت این مجموعه شده است.

*شما به عنوان اولین تولید کننده قرص جیبرلیک اسید در کشور مطرح هستید. در خصوص این قرص و کاربرد آن توضیحاتی بدهید.
قرص جیبرلیک اسید یک هورمون است که از یک گیاه آن را استخراج و تبدیل به قرص می کنیم. این قرص، هورمون مورد نظر تقسیم سلولی را در گیاه افزایش می دهد یعنی تقسیماتی که در گیاه انجام می شود سریعتر انجام می شود؛ به عبارت دیگر دامنه بزرگ شدن و بلند شدن شاخه و تولید برگ و غیره را افزایش می هد به طوری که اگر در یک گیاه  به عنوان مثال ۲۰ روز طول بکشد با استفاده از این قرص به ۱۳ تا ۱۴ روز کاهش می یابد و ۶ الی ۷ روز از طول دوره رشد را کم می کند. یا به عنوان مثال اگر روی محصول انگور استفاده شود که کاربرد بالایی نیز دارد طول خوشه انگور را بلند می کند و از حدود ۵ سانتی متر به ۲۵ سانتی متر طول را افزایش میدهد.

با استفاده از سموم کشاورزی با دوره پایداری صفر، ۲ ساعت پس از سمپاشی می توان محصول را برداشت کرد

*این قرص در دنیا محصول جدیدی است یا اینکه تازه در ایران رایج شده است؟
خیر در دنیا محصول جدیدی نیست اما ما برای اولین بار در ایران این محصول را تولید می کنیم. در واقع ما تولید کننده چند محصول از این نوع هستیم دوره پایداری شان یعنی از زمان پاشیدن سم تا زمان برداشت صفر است؛ یعنی ۲ ساعت پس از پاشیدن این سموم می توان محصول را برداشت کرد! این سموم را می توان برای محصولات خوراکی همچون خیار، گوجه فرنگی، کدو، فلفل، سیب، پرتقال، لیمو و غیره استفاده کرد.

 

*آیا مشابه محصولات شما در بازار نیز موجود است؟
بله محصولات مشابهی در بازار موجود است با این تفاوت که آنها عمدتا شیمیایی هستند اما سموم تولیدی ما از گیاهان گرفته می شود و لذا ارگانیک است.

 

*با توجه به این محصولات ارگانیک غالبا از نظر قیمتی گرانتر از بقیه محصولات هستند، تولیدات شما چه مزایای رقابتی برای باقی ماندن در بازار دارد؟
محصولات ما دو حُسن دارد؛ یکی اینکه ارگانیک است و سلامتی مردم را به خطر نمی اندازد. دیگر اینکه میزان مصرفش بسیار پایین است یعنی ۱۰۰ سی. سی از این سم که چند ساعت بعد از پاشیدن محصول قابل برداشت است در ۴۰۰ لیتر استفاده می شود. اما سموم شیمیایی را باید به میزان یک و نیم تا ۲ لیتر در ۴۰۰ لیتر آب استفاده کرد تا کارایی داشته باشد. همچنین ما نوعی دیگر از سموم کشاورزی را تولید می کنیم که ۲۵ گرم آن در ۳۵۰ لیتر آب استفاده می شود.

با این تفاسیر قیمت سموم تولیدی ما مقرون به صرفه است به طوری که قیمت  ۲۵ گرم سم آلتاکور۲۰۰ هزار تومان، قیمت ۲۰۰ گرم سم پروکلیم۱۲۰ هزار تومان و قیمت هر ۱۰۰ سی سی سم اسپینوزاد تولیدی ما در بخش عمده فروشی ۲۴۰ هزار تومان است.

قرص جیبرلیک اسید در کشور بسیار مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است چون در افزایش میزان باردهی و افزایش سایز میوه ها بسیار موثر است

*محصولات شما تحت نظارت کدام سازمان تولید و عرضه می شود؟
در حقیقت تحت نظارت سازمان آب و خاک است که دنبال مجوزهای آن هستیم چون شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است و قابلیت صادراتی نیز داریم. بنابراین در حال پیگیری هستیم که مجوزهای لازم برای صادرات را دریافت کنیم. با این وجود در سطح کشور این قرص بسیار خواهان دارد چون روی انواع و اقسام گیاهان استفاده می شود و روی افزایش باردهی و سایز میوه ها بسیار موثر است. جالب است بدانید قرص نامبرده به طور خاص برای محصول انگور مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که در مورد انگور در سه مرحله از این قرص استفاده می شود؛ یکی زمانی که خوشه در ابتدای رشد است یعنی زمانی که جوانه ها باز می شود و برگ می دهد که خوشه ها حدود۳ تا ۴ سانتی متر است. مرحله اول محلول پاشی  باعث می شود طول خوشه بلند شود.

 مرحله بعدی زمانی است که گلها باز شده اند و حدود ۸۰ درصد شان تبدیل به میوه شده، مابقی گلها ریخته و انتهای گلبرگ شان یک برجستگی مثل یک ماش کوچک رشد کرده است. مرحله سوم نیز ۱۰ روز بعد از مرحله دوم است یعنی زمانی که ۱۰۰ درصد گلها تبدیل به میوه شده است مجددا روی آنها محلول پاشی می شود تا تمام میوه ها از این محلول استفاده کرده باشند. البته به جز این سه مراحل اصلی،  یک مرحله هم هست که معمولا باغداران استفاده نمی کنند و آن زمانی است که انگور به اصطلاح دومزه است یعنی نه غوره است و نه انگور و چیزی بین این دو است. وقتی محلول روی حبه های انگور و غوره پاشیده می شود باعث می شود هم دانه ها حجیم شود و هم بسیار شفاف شود.

 

* تولید قرص جیبرلیک اسید مستلزم استفاده از چه تخصص و تکنولوژی هایی است؟
شرکت ما متشکل از یکسری افراد متخصص است که رشته های تحصیلی مان مرتبط با باغبانی است و یکی از اعضای گروه فارغ التحصیل رشته شیمی است و به عبارتی متخصص شیمی است. بنابراین ترکیبات تولید این سموم که ارگانیک است و از گیاه گرفته می شود توسط این تیم به دست آمده است.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار