یارانه نان از جیب گندمکار تامین می شود! | دولت سیزدهم بحث نان و گندم را از هم تفکیک کند

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 تیر 1400 | 11:08 ق.ظ
یارانه نان از جیب گندمکار تامین می شود! | دولت سیزدهم بحث نان و گندم را از هم تفکیک کند با گرانی غیر رسمی نرخ نان از اواخر اردیبهشت ماه انتقادات بسیاری در این مورد صورت گرفته است مبنی بر اینکه نان قوت قابل بخش قابل توجهی از اقشار پایین جامعه است و گران شدن آن می تواند موجب شود این غذا نیز به راحتی از سفره مردم حذف شود. با این وجود کشاورزان و […]

با گرانی غیر رسمی نرخ نان از اواخر اردیبهشت ماه انتقادات بسیاری در این مورد صورت گرفته است مبنی بر اینکه نان قوت قابل بخش قابل توجهی از اقشار پایین جامعه است و گران شدن آن می تواند موجب شود این غذا نیز به راحتی از سفره مردم حذف شود. با این وجود کشاورزان و گندمکاران نیز معتقدند با توجه به اینکه قیمت نهاده های تولید افزایش چند برابری داشته است نمی توان انتظار داشت که هزینه نان مردم را گندمگاران بپردازند و دولت باید فکری برای تامین یارانه نان و از سوی دیگر خرید گندم با نرخی متناسب با هزینه های تولید از گندمکاران کند در غیر این صورت گندم تولیدی امسال از جایی غیر از سوله های دولت سر در می آورد.  

«علی قلی ایمانی» نائب رئیس بنیاد ملی گندمگاران ایران در این خصوص به خبرگزاری «بازار» گفت: الان یک موضوع بسیار مهم بحث گره خوردن گندم با نان مردم است؛ به طوری که دولت می گوید اگر قیمت گندم را واقعی کنیم در نان مردم دچار مشکل می شویم و به همین خاطر دولت فشار را روی گندمکار گذاشته است.

ایمانی افزود: اگرچه با قانون جدید خرید تضمینی کمی شرایط در حال تغییر کردن است اما تا پیش از این به ما بسیار اجحاف می شده و دولت نباید انتظار داشته باشد که بهای این امر را گندمکاران بپردازند.

دولت سیزدهم بداند جمعیت ۴ و نیم میلیون نفری بخش کشاورزی نمی خواهد به ۸۰ میلیون نفر یارانه نان بدهد

این مقام مسئول خطاب به دولت بعدی گفت: حرف ما این است که ما هم تولیدکننده هستیم و قرار نیست ما ۴ و نیم میلیون بهره بردار بخش کشاورزی به ۸۰ میلیون نفر یارانه بدهیم!

دولت موظف است به هر شکلی که خود می داند برای نان مردم یارانه تخصیص بدهد اما باید دست خود را از جیب گندمکاران بیرون بیاورد

وی با تاکید بر اینکه اولین کاری که دولت جدید باید انجام دهد تفکیک بحث نان و گندم است، افزود: دولت موظف است به هر شکلی که خود می داند برای نان مردم یارانه تخصیص بدهد اما باید دست خود را از جیب گندمکاران بیرون بیاورد.

ایمانی تصریح کرد: رئیس جمهور منتخب باید بداند که ما نیز درگیر گرانی ها هستیم و گرانی نهاده، ماشین آلات، خدماتی که از جامعه می گیریم، دستمزد کارگر و غیره در قیمت محصول ما نیز تاثیر گذار است.

وی خاطر نشان کرد: در تمام بخش ها در قانون آیتم هایی گنجانده است و مجریان باید موظف به اجرای قانون باشند. یکی از این قوانین در خصوص هزینه تمام شده محصول است یعنی باید بدانیم گندمکار در عرصه برای تولید یک کیلو گرم گندم چقدر هزینه می کند و چقدر باید در ازای آن سود دریافت کند تا تولید صرفه اقتصادی داشته باشد.  

ایمانی گفت: ما این موارد را به رئیس جمهور منتخب ارائه خواهیم داد و امیدواریم محقق شود تا همزمان جامعه و بخش کشاورزی از آن منتفع شوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار