استقرار دانش مدل سازی اطلاعات ساخت ( BIM) در منطقه آزاد اروند

تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 تیر 1400 | 09:40 ق.ظ
استقرار دانش مدل سازی اطلاعات ساخت ( BIM) در منطقه آزاد اروند سازمان منطقه آزاد اروند؛ هم زمان با هفتاد و هشتمین هفته از افتتاح طرح های مهم ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» و در ششمین دوره افتتاح طرح های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، از استقرار دانش مدل سازی اطلاعات ساخت ( BIM) در منطقه آزاد اروند، رونمایی شد. معاون فنی […]

سازمان منطقه آزاد اروند؛ هم زمان با هفتاد و هشتمین هفته از افتتاح طرح های مهم ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» و در ششمین دوره افتتاح طرح های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، از استقرار دانش مدل سازی اطلاعات ساخت ( BIM) در منطقه آزاد اروند، رونمایی شد.

معاون فنی و امورزیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در رابطه با این پروژه تضیح داد: انجام خدمات پژوهشی مطالعه استقرار مدل سازی سیستم اطلاعات ساختمان BIM با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران با اعتباری بالغ بر شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال با مدت قرارد ۱۰ ماهه انجام گرفت.

وی در توضیح روی آوردن سازمان منطقه آزاد اروند به خدمات ( BIM) ، افزود: مدل سازی اطلاعات ساختمان در سال های اخیر با رشد و توسعه نرم افزارهایی که در دنیا بوجود آمد شکل گرفت و باعث شد کشورهای پیشرفته و صاحب سبک نیز در زمینه های عمرانی، پروژه ها را قبل از اینکه به بهره برداری برسند و یا وارد فاز اجرایی شوند، با گردآوری اطلاعات دقیق و قابل دست یابی از طریق ( BIM) با نمایش دیجیتال خصوصیات ساختمان از مرحله طراحی و ساخت تا بهره برداری؛ باز سازی و در این فضا قابل مشاهده کنند.

فالح صفایی اظهار داشت: استقرار دانش مدل سازی اطلاعات ساخت ظرفیت بیشتری برای اینکه مهندسان و طراحان بتوانند دستاورد کامل تری از یک پروژه به لحاظ مالی و زمانی داشته باشند؛ ایجاد می کند.

صفایی با تأکید بر اینکه این دانش جزئی ترین موارد را بررسی و به تصویر می کشد، اذعان داشت: با انجام این روش؛ کیفیت بالا و هزینه کم تر می شود. چراکه وقتی در طراحی همه چیز مشخص شود؛ کار فنی تر و اصولی تر ارائه می شود و به یاری خدا افق کارهای پیشرفته را در سطح منطقه خواهیم دید.

معاون فنی و امورزیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند ضمن اعلام این خبر که اروند جزو اولین ها در پیاده سازی دانش ( BIM) است، تصریح کرد: این کار سختی است. امروز کلیدش را زدیم و اراده کرده ایم که انجام شود، اما قطعا همچون دانش کنترل پروژه که در سطح ملی زمان برد تا اثبات شود و دستگاه های اجرایی موظف به انجامش در پروژه ها شوند؛ تلاش خواهیم نمود پروژه های عمرانی منطقه را یکی پس از دیگری وارد این فاز نماییم.

گفتنی است؛ در دو دهه اخیر شاهد تحولات شگرفی از روش های ساخت و ساز سنتی به سمت روش های فناوارنه و نوآورانه بوده ایم. یکی از جدیدترین راهبردها و فناوری های ارائه شده در عرصه ساخت و ساز، دانش BIM (Building Information Modeling) مدل سازی اطلاعات ساخت است. این فرآیند از طریق شبیه سازی یک پروژه ساخت و ساز با ابعاد گوناگون در مراحل مختلف در محیط مجازی باعث ایجاد المان‌های ساختمانی با کارایی بهتر شده است. BIM به نقشه ها، ویژگی و مشخصات منحصر به فردی می افزاید که باعث می شود هر یک از اجزای طراحی شده، علاوه بر دارا بودن ماهیت فیزیکی و سه بعدی، آرایه ای از اطلاعات مربوط به وظایف و فعالیت های مختلف مدیریت ساخت را به همراه خود داشته باشد. این اطلاعات مربوط به کل چرخه حیات محصول، شامل مرحله مطالعات توجیهی، طراحی مفهومی، مطالعات مرحله اول و دوم، تدارکات، ساخت و نصب، راه اندازی و دوره بهره برداری تا پایان عمر محصول است. با توضیحات ارائه شده اگر بخواهیم BIM را در یک جمله کوتاه خلاصه نماییم، عبارت خواهد بود از؛ فرآیند تولید و مدیریت اطلاعات ساخت در طی چرخه حیات آن.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار