مدیریت آب استان خوزستان اولویت نخست دولت سیزدهم است.

تاریخ انتشار: شنبه 19 تیر 1400 | 11:27 ق.ظ
مدیریت آب استان خوزستان اولویت نخست دولت سیزدهم است. استان خوزستان با داشتن منابع آبی بالا و رودخانه‌های دائمی به دلیل نداشتن مدیریت صحیح در بخش آب و کشاورزی، تولیدات کشاورزی را دچار سکته کرده است.

 استان خوزستان با داشتن منابع آبی بالا و رودخانه‌های دائمی به دلیل نداشتن مدیریت صحیح در بخش آب و کشاورزی، تولیدات کشاورزی را دچار سکته کرده است.

  استان خوزستان با داشتن جمعیت نزدیک ۵ میلیون نفری یکی از استان‌های پرجمعیت و مهم کشور است که نقش مهمی در تولیدات کشاورزی و نفتی دارد.

داشتن رودهای مهم و دائمی و سدهای عظیم این استان را یکی از مناطق مهم در زمینه منابع آبی و تولید برق کرده است.

استانی با این همه ظرفیت، لازم است در بخش منابع آب و خاک و سد دارای مدیریت قوی باشد که بین کشاورزی و تولید برق و مدیریت آب پشت سد توازون  ایجاد کرده تا هیچ‌ یک از بخش ها آسیب نبیند.

نبود تدبیر لازم از سوی مسئولان استانی و کشوری در این سال‌ها سبب شده مردم به ویژه شالیکاران در فصول گرم و بی‌آبی با نابودی محصولات خود روبه‌رو شوند و یا تالاب هورالعظیم نمونه بارز از نبود مدیریت علمی است.‌

تالابی که یکی از منابع مهم اکوسیستم است که نقش مهم در تداوم جریان آب و خاک و‌ زندگی میکرو و ماکروارگانیسم ها دارد.

این نبود مدیریت در آبفای خوزستان در سال‌ها سبب شده علاوه بر شهرهای استان، در روستاهای خوزستان بالای ۷۰۰ روستا با چالش تنش آبی روبه‌رو باشیم.

از چهار هزار و ۱۵ روستای استان حدود دو هزار و ۷۴۱ روستا تحت پوشش آبفا روستایی قرار دارند و باقی روستاها، یا روستاهای خودگران هستند و یا امور عشایر وظیفه آبرسانی به آن‌ها را به عهده دارد و از حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی، حدود ۹۷۰ هزار نفر تحت پوشش آبفا خوزستان هستند.

با وجود تاکیدات مسئولان استانی و رده بالای کشوری و تخصیص اعتبارات مناسب نبود مدیریت چابک هنوز بخش عمده استان از نظر آب شرب سالم دارای مشکلات اساسی است و دولت سیزدهم باید اصلاح مدیریت در بخش آب و کشاورزی خوزستان در اولویت اول قرار دهد.

نابودی دام و کشاورزی و نبود آب شرب روستایی در خوزستان باعث ورود سپاه برای کمک و بهبود وضعیت شده است.

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) استان خوزستان با اشاره به خشکسالی و کمبود آب شرب و کشاورزی برای خوزستان به ویژه شهرهایی مثل دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه که بیشتر در معرض آسیب هستند اظهار داشت: موضوع کم آبی و تنش‌هایی ایجاد شده ناشی از آن مسائلی است که در روستاها به ویژه مناطق محروم استان، مردم گرفتارش هستند.

وی افزود: از مناطقی که آثار این آسیب‌ها دیده می‌شود منطقه دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه است روستاهایی که از دسترسی دور هستند در معرض این مشکل قرار دارند.

فرمانده سپاه ولیعصر استان خوزستان گفت: مجموعه سپاه در کنار دستگاه‌های متولی مثل آب و فاضلاب که مسئولیت این کار را دارند در تلاش است تا کمک‌های لازم در مورد این موضوع انجام شود.

وی ادامه داد: بخشی از کمک‌ها تهیه لوله است که ما در منطقه گمبوعه برای تعدادی از روستاها تهیه و به‌زودی نصب خواهیم کرد، تهیه تانکر آب باید تهیه کنیم که برای آبرسانی به مردم اعزام شده و در تلاش هستیم تا کارهای دیگری نیز انجام شود.

محمد رضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه میزان اعتبار نیاز است تا مشکل آب در روستاهای استان برطرف شود اظهار داشت: برای این کار دو طرح تعریف شده است که یک طرح ضربتی است و در اجرای آن (شامل، اعتبارات ضربتی، اعتبارات تنش‌آبی، اعتبارات محرومیت‌زدایی و غیره است) مشکلی نداریم و به صورت مستمر اعتبارات مورد نیاز آن را  دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای پایدار کردن آب روستایی طرحی داریم که نیاز به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: اکنون قرار است مبلغ ۰٫۲ میلیارد یورو معادل ۵۱ هزار میلیارد تومان به استان داده شود که از این مقدار حدود ۳۰ میلیارد تومان را از سازمان برنامه بودجه کشور درخواست کردیم.

مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان با تاکید بر اینکه این اعتبار ویژه استان خوزستان است گفت: با این اعتبار مشکل آب را تا سال ۱۴۳۰ در کلیه شهرها و روستاهای استان همچنین شهرهایی که مشکل شبکه فاضلاب دارند حل کنیم.

وی بیان کرد: از مجموع ۸۰۰ روستای استان مشکل تنش آبی وجود دارد مشکل عمده آن‌ها حل شده است و اغلب به دلیل پایین رفتن سطح آب رودخانه‌ها و آب‌ چاه‌ها دچار مشکل کم‌آبی شده‌اند.

کرمی‌نژاد با بیان اینکه به صورت روزانه به وضعیت و مشکلات روستاهایی که دچار کم آبی شده‌اند رسیدگی می‌شود، عنوان کرد: در روستای منصوریه و کل روستاهای شادگان، روستاهای حمیدیه، روستاهای بخش اسماعیلیه و غیره با توجه به  برنامه‌ریزی روزانه چنانچه مشکل پمپ یا تانکر آبرسانی داشته باشند همان روز آن را برطرف می‌کنیم.

وی افزود: یک خط آبرسانی روستایی از سوسنگر تا حمیدیه احداث شده بود که از پنج تا شش قسمت شکستگی داشت که پس از رفع آن مشکل آب تمامی روستاهای مسیر برطرف شد.

کرمی‌نژاد با اشاره به مشکل آب در برخی روستاهای بخش غیزانیه، بیان کرد: با نصب چهار پمپ افت فشار  در این روستاها برطرف شد که با نصب این پمپ‌ها از چهار، پنج ساعت آب در شبانه روز به ۲۴ ساعت رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۸ تانکر کار آبرسانی را به روستاها را انجام می‌دهند، افزود: امسال علاوه بر تامین آب شرب روستاها تامین آب دام نیز به ما سپرده شده است که به واسطه تانکر تامین می‌شود.

کرمی‌نژاد با تاکید بر اینکه هیچ روستایی در استان فاقد لوله‌کشی آب نیست و مشکل ما در روستاها به دلیل اُفت فشار است، بیان کرد: روستاهای مسیر الهایی قبلاً در طول شبانه روز  چهار تا پنج ساعت آب دریافت می‌کردند

وی عنوان کرد: در مسیر الهایی یک مجتمع روستایی وجود دارد به نام قلعه سحر که حدود ۴۰ روستا را آبرسانی می‌کند که اکنون در حال تکمیل تاسیسات آن هستیم که با به مدار آمدن آن مشکل آب ۴۰ روستا حل می‌شود.

کرمی‌نژاد در مورد روستاهای مشکل آب در روستاهای جفیر یک و دو، گفت: یک پروژه آبرسانی به طول ۱۳ کیلومتر خط لوله در این روستاها داریم که ۴٫۵ تا پنج کیلومتر انجام شده و نُه کیلومتر آن باقی مانده است که قرار بود شرکت نفت لوله‌های آن را به ما بدهد که هنوز نداده است.

وی در رابطه با مشکل آبرسانی در روستاهای شلمچه، بیان کرد: در حال کشیدن یک خط لوله‌ای از خرمشهر تا شلمچه هستیم که تا کنون از دو کیلومتر  حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر باقی مانده که تمام بشود ضمن اینکه لوله‌های مورد نیاز این خط نیز آماده است.

کرمی‌نژاد با بیان اینکه بخشی از آبرسانی به روستاهای بخش صیدون با تانکر آبرسانی می‌شود، افزود: پیمانکار پروژه آبرسانی روستاهای بخش صیدون فعال است که اتمام پروژه مشکل آب در ده تا دوازده  روستا حل خواهد شد.

وی با اشاره به آبرسانی روستاها با ۷۸ تانکر سیار، گفت: این به آن معنا نیست که این روستا فاقد آب شرب هستند بلکه آبرسانی سیار به این روستاها به دلیل شکسته شدن لوله یا سوختن پمپ انجام می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار