مشکلات زیست محیطی عامل حاشیه‌نشینی در خوزستان است

تاریخ انتشار: یکشنبه 20 تیر 1400 | 10:25 ق.ظ
مشکلات زیست محیطی عامل حاشیه‌نشینی در خوزستان است  جمعی از فعالان محیط زیست خوزستان امروز با آیت الله محسن حیدری نماینده مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند. آیت الله حیدری در این دیدار فعالان محیط زیست را آمران به معروف و ناهیان از منکر خواند و اظهار کرد: مشکلات محیط‌زیستی عامل مهاجرت از روستاها و افزایش حاشیه نشینی در شهرهای خوزستان است; دولت های یازدهم و دوازدهم با ایجاد سدهای […]

 جمعی از فعالان محیط زیست خوزستان امروز با آیت الله محسن حیدری نماینده مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند.

آیت الله حیدری در این دیدار فعالان محیط زیست را آمران به معروف و ناهیان از منکر خواند و اظهار کرد: مشکلات محیط‌زیستی عامل مهاجرت از روستاها و افزایش حاشیه نشینی در شهرهای خوزستان است; دولت های یازدهم و دوازدهم با ایجاد سدهای متعدد باعث کم آبی اخیر در حوزه آبریز کرخه شده است.

وی افزود: بعد از اینکه در سال ۹۵ در خطبه‌های نماز جمعه فریاد کشیدم و درمورد آینده کرخه هشدار دادم، وزیر وقت نیرو بعد از این خطبه تماس گرفت به من گفت که ساختن این سدها برای خوزستان فاجعه آمیز خواهد بود و خود نیز با سدسازی مخالف هستم؛ اما بعدها ۳۰ سد دیگر بر کرخه اجرا کرد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در شورای‌ عالی امنیت ملی با سند و مدرک طرح های خطرناک وزارت نیرو رو بیان کردیم هیچکدام از اطلاعات ما را نتوانستند انکار کنند و در همان جلسه مخاطرات امنیتی و اجتماعی انتقال آب را متذکر شدیم.

وی افزود: انتقال آب از خلیج فارس یکی از راه حل هایی است که در شورای عالی آب کشور تصویب شده و تسریع اجرای این طرح می‌تواند به مشکلات آب در کشور کمک کند.

حیدری عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که سدهایی که برروی کرخه ایجاد شده اند تبدیل به سدهای برق آبی شود تا آب بعد از تولید برق به سمت خوزستان سرازیر شود اما اگر همین مصرف کشاورزی در بالادست وجود داشته باشد خوزستان و شهرهای حوزه آبریز کرخه به بیابان تبدیل خواهند شد و هورالعظیم نیز کاملا خشک خواهد شد.

وی گفت: در دولت جدید پیشنهاد می‌کنیم در دولت و وزارت نیرو اشخاصی بر سرکار بیایند که به موضوع آب خوزستان نگاه بخشی نداشته باشند و توسعه ملی را در گرو توسعه خوزستان ببینند و انتقال آب پایان یابد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین با پیشنهاد انتخاب وزیر نیرو و یا معاون وزیر از استان خوزستان، عنوان کرد: فردی انتخاب شود که از اجرای طرح های خطرناک مافیای آب در دولت های گذشته جلوگیری کند.

بنا بر این گزارش، در این دیدار چند تن از فعالان محیط زیست خوزستانی نیز به بیان دغدغه های خود درباره مشکلات محیط‌زیستی استان نظیر آب و انتقال آب، ریزگردها و پیامدهای آن، وضعیت تالابهای استان، مشکلات کشاورزی در اثر بی آبی و دیگر معضلات محیط‌زیستی خوزستان پرداختند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار