الگوی کشت در باغ‌های واقع در اراضی شیبدار خوزستان طراحی شد

تاریخ انتشار: دوشنبه 21 تیر 1400 | 11:38 ق.ظ
الگوی کشت در باغ‌های واقع در اراضی شیبدار خوزستان طراحی شد محمد حسنی‌نسب روز دوشنبه در نشست توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار استان در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های استان توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار است افزود: الگوی توسعه باغ‌ها با توجه خشکسالی‌ها ، کمبود آب و ضرورت استفاده از گونه های مقاوم ، به گونه‌ای طراحی شده تا تولید […]

محمد حسنی‌نسب روز دوشنبه در نشست توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار استان در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های استان توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار است افزود: الگوی توسعه باغ‌ها با توجه خشکسالی‌ها ، کمبود آب و ضرورت استفاده از گونه های مقاوم ، به گونه‌ای طراحی شده تا تولید میوه در باغ‌های شیب‌دار برای کشاورز اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.
وی اظهار داشت:در سال ۱۳۹۹ سطح باغ‌ها در اراضی شیبدار استان هفت هزار و ۴۰۰ هکتار با تولید ۳۷ هزار تن بوده که از این میزان سطح زیرکشت محصولاتی از جمله مرکبات، انار، انجیر آبی و دیم، انگور آبی و دیم، سیب، انواع هسته داران، محصولات مناطق معتدله و گیاهان دارویی کشت شده است.
حسنی نسب در ادامه افزود: ارزش ریالی تولید میوه در باغ های شیبدار استان سه هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی چهار هزار و ۹۳۰ نفر بوده است.
وی با بیان اینکه با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال گذشته همه باغ ها در اراضی مستثنیات اجرا شده بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ میزان عملکرد ۱۹۲ هکتار و اراضی شناسایی شده ۲۰۰ هکتار بوده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از سال ۱۴۰۱ با توجه به خشکسالی و حداقل‌های آبی برای باغ ها در اراضی شیبدار الگوی کشت اجرایی خواهد شد.

حسنی نسب در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این زمینه گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تامین اعتبار توسعه باغهای دیم و آبی در اراضی شیبدار از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال، تامین اعتبارات اصلاح ارقام ناسازگار زیتون از طریق اعتبار ملی، تامین اعتبار توسعه و اصلاح یارانه تامین نهال برای توسعه باغ ها در اراضی شیبدار ملی به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال، بازدید مستمر از باغ ها و ارائه پیشنهادهاو راهکارهای اصلاحی و برگزاری نشست های متعدد برای توسعه باغ‌ ها در اراضی شیبدار و پیگیری و رفع مسایل و مشکلات توسعه باغ ها در اراضی شیبدار اشاره کرد.
وی تصویب و پیگیری ۴۴ فقره پرونده تقاضای واگذاری اراضی ملی شیبدار، تغییر روند تشکیل پرونده و گردش کار متقاضیان و کاهش مدت زمان انجام کار و برآورد سطح و پیگیری اجرایی شدن احداث سامانه‌های نوین آبیاری در باغ‌های شیبدار را از دیگر اقدام‌های انجام شده در زمینه توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار استان عنوان کرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در زمینه توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار عنوان کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به خشکسالی و کمبود آب در توسعه باغات دیم و نیاز به آبیاری تکمیلی به خصوص در فصل تابستان، آشنایی بیشتر کشاورزان با فنون باغداری و نیاز به آموزش، عدم امکان برداشت آب از دریاچه‌های پشت سد حتی برای کشاورزان مجاور دریاچه‌ها و طولانی بودن پروسه واگذاری اشاره کرد.
وی همچنین به راهکارها برای توسعه باغات در اراضی شیبدار اشاره و افزود:پیگیری رفع مشکل کم آبی و تامین آب برای مناطقی که امکان تامین آب را دارند، تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌های انتقال آب و آبیاری تحت فشار در مناطق مورد اشاره و آموزش لازم به بهره برداران منطقه جهت فراگیری اصول فنی و بهسازی باغات از جمله پیشنهادهای لازم برای توسعه باغ ها در اراضی شیبدار است.

حسنی نسب یادآور شد: نقش گونه‌ها و ارقام مناسب و سازگار هر منطقه و معرفی آنها به متقاضیان و تسریع در فرآیند واگذاری به متقاضیان از جمله پیشنهادها و راهکارهای مهم در زمینه توسعه باغ ها در اراضی شیبدار است.
سطح باغ های استان خوزستان حدود ۶۳هزار هکتار است که از این میزان ۴۲هزار هکتار آن نخیلات بارور و غیربارور بوده که بیشتر در مناطق آبادان ، خرمشهر ، بهبهان ، اهواز ، دشت آزادگان ، هویزه و اروندکناردر سال های اخیر توسعه نخیلات در مناطق شمالی خوزستان به خصوص دزفول و شوش مورد توجه قرار گرفته است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار