حال بهتر نخل ها در خوزستان با اجرای طرح جامع نخیلات

تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 تیر 1400 | 11:32 ق.ظ
حال بهتر نخل ها در خوزستان با اجرای طرح جامع نخیلات مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:طرح جامع نخیلات برنامه پیشنهادی سازمان برای توسعه در  بلند مدت می باشد  به گزارش کشاورزی پرس: مدیر باغبانی سازمان در جلسه بررسی مشکلات واحدهای بسته بندی و هماهنگی برای برداشت خرما گفت: سطح نخیلات استان ۴۲ هزار و ۴۰۰ هکتار میباشد که ۳۶ هزار ۷۰۰هکتار آن مثمر و […]

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:طرح جامع نخیلات برنامه پیشنهادی سازمان برای توسعه در  بلند مدت می باشد 
به گزارش کشاورزی پرس: مدیر باغبانی سازمان در جلسه بررسی مشکلات واحدهای بسته بندی و هماهنگی برای برداشت خرما گفت: سطح نخیلات استان ۴۲ هزار و ۴۰۰ هکتار میباشد که ۳۶ هزار ۷۰۰هکتار آن مثمر و ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار آن نهال و پاجوش می باشد.
حسنی نسب با بیان اینکه میزان تولید خرمای استان سالانه  ۲۳۱ هزار تن می باشد افزود: سالانه ۹۰ هزار تن خرما از استان صادر می شود.
وی به رتبه دوم سطح زیر کشت و میران  تولید  و همچنین رتبه اول  صادرات استان در محصول خرما اشاره و اضافه کرد: عمده تولید خرما در استان در شهرهای شادگان،آبادان،خرمشهر، بهبهان ،ماهشهر و کارون می باشد.
حسنی نسب اضافه کرد: سال گذشته رقم استعمران ۶۲ درصد و برحی ۲۳ درصد تولید خرما را به خود اختصاص داده اند.
وی به پرداخت یارانه پاجوش های استاندارد و نهال های کشت بافت در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: ۷۰درصد اعتبارات باغبانی سال گذشته به نخیلات اختصاص یافت.
حسنی نسب انجام عملیات احداث شبکه های آبیاری و زهکشی آبیاری تحت فشار،لایروبی انهار و … در باغات ،حضور تیم های مشترک محققان و کارشناسان فنی در باغات و… را از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از نخلداران عنوان کرد.
وی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی ، کم آبی  و بروز عارضه های نوظهور  ،عدم امکان انجام تمامی عملیات داشت توسط کشاورز به دلیل هزینه بالا از چالش های این بخش می باشد 
حسنی نسب طرح جامع نخیلات برنامه پیشنهادی سازمان برای بلند مدت بیان کرد که شامل عملیات زیر بنایی،ساماندهی کارگاههای بسته بندی و تامین اندام های تکثیری می باشد که در صورت تامین اعتبار لازم بسیار راهگشا خواهد بود.
حسنی نسب یکی از مشکلات مهم این بخش را که در دو ماه اخیر توسط صادرکنندگان خرما مطرح شده عدم امکان فروش ۱۰ هزار تن خرمای استعمران تولیدی در سال گذشته که باعث اشباع فضای انبارها شده نیز عنوان و اظهار داشت: پیگیری ها و مکاتباتی طی این مدت جهت تعیین تکلیف خرماهای انبار شده ،تسریع در فروش و بازاریابی ، تامین نهاده ها از سوی وزارت ،اختلاف قیمت بین هزینه تمام شده و قیمت روز بازار  صورت گرفته است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز در این جلسه گفت: نبود زیر ساخت های مناسب هزینه زیادی را به صادرکننده تحمیل می کند .
شهلا عموری اضافه کرد: خرمایی که در انبارها موجود است باید به فروش برسد در این خصوص مکاتباتی با اتاق های بازرگانی و سازمان های صمت در استان های دیگر باید انجام شود .
وی ادامه داد: مقرر گردیده سازمان برنامه و بودجه تسهیلات ارزان قیمت در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد .
 در ادامه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان با اشاره به تسهیلات کم بهره ای که هیئت دولت برای خشکسالی در نظر گرفته اظهار داشت : می توان تولید کنندگان خرما را نیز تحت پوشش این تسهیلات قرار داد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: در اثر کاهش دبی ،برگشت آب دریا باعث شور شدن نخیلات خرمشهر و آبادان شده که این شوری مقاومت نخل ها در مقابل آفات پایین می آورد .
تورج نوروزی افزایش بی رویه آب بها، آفت چوبخوار و عدم بازاریابی را از دیگر مشکلات نخلداران عنوان و تصریح نمود: خرید حمایتی و تضمینی خرمای انبار شده کمک شایانی به تولید کنندگان خواهد نمود .


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار