پیش‌بینی تولید ۴۲۰ میلیون شاخه گل و گیاه زینتی در خوزستان

تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 تیر 1400 | 11:12 ق.ظ
پیش‌بینی تولید ۴۲۰ میلیون شاخه گل و گیاه زینتی در خوزستان  به گزارش کشاورزی پرس معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گل و گیاهان زینتی در سال ۱۴۰۰ به سطح ۱۲۷۰ هکتار و تولید ۴۲۰ میلیون شاخه، اصله و گلدان برسد. تورج نوروزی اظهار کرد: استان خوزستان با اقلیم منحصر به فرد و متنوع، یکی از مهمترین مناطق تولید […]

 به گزارش کشاورزی پرس معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گل و گیاهان زینتی در سال ۱۴۰۰ به سطح ۱۲۷۰ هکتار و تولید ۴۲۰ میلیون شاخه، اصله و گلدان برسد.

تورج نوروزی اظهار کرد: استان خوزستان با اقلیم منحصر به فرد و متنوع، یکی از مهمترین مناطق تولید گیاهان زینتی در سطح کشور است و با داشتن ذخایر ژنتیکی مهم برخی از گیاهان زینتی، داشتن پتانسیل و امکانات بسیار بالا در این صنعت مانند شرایط آب و هوایی مناسب، نیروی کار مستعد، بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی گسترده، دسترسی مطلوب به بازارهای مصرف داخلی و خارجی از قطب‌های مهم کشور در صنعت تولید گل و گیاهان زینتی به ویژه گل رز، گل مریم، گل نرگس و انواع گل‌های شاخه بریده دیگر نظیر داودی، لیسیانتوس، گلایول، لیلیوم، زنبق و گیاهان زینتی آپارتمانی نظیر آزالیا، شمعدانی، حنا، بگونیا، لاله، بنت قنسول و انواع گیاهان برگساره ای و درختچه‌ای، برگ زینتی، فصلی، نشایی و درختی و درختچه‌ای با تنوع بسیار بالا به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه خوزستان از لحاظ سطح زیر کشت گل و گیاه زینتی بعد از تهران و مازندران رتبه سوم کشور را دارد، افزود: همچنین از لحاظ سطح گلخانه‌های تولید گیاهان زینتی با پوشش پلاستیک بعد از استان تهران رتبه دوم کشور و از لحاظ سطح فضای آزاد رتبه چهارم کشور بعد از مازندران، تهران و مرکزی را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: خوزستان با سطح ۱۶۳ هکتار و تولید ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار گل شاخه بریده و ۵۴۵۰ تن پیاز و پیازچه، رتبه اول سطح زیر کشت گل مریم و پیاز مریم در کشور را کسب کرده است.

نوروزی تصریح کرد: استان خوزستان رتبه اول سطح زیرکشت گل رز و بعد از استان مرکزی رتبه دوم تولید گل رز با سطح حدود ۴۵۹ هکتار و تولید حدود ۱۳۸ میلیون گل شاخه بریده را در کارنامه خود دارد.   

وی افزود: استان خوزستان از نظر سطح زیر کشت و تولید گل نرگس با سطح ۳۸۰ هکتار و تولید حدود ۱۱۵ میلیون گل شاخه بریده و ۳۴۰۰ تن پیاز و پیازچه، بعد از استان فارس رتبه دوم را در کشور دارا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی خوزستان در سال ۹۹، یک هزار و ۱۶۱ هکتار بوده است، تصریح کرد: در سال ۹۹ حدود ۳۸۶ هکتار کشت در گلخانه‌ها و حدود ۷۷۵ هکتار کشت در فضای آزاد انجام شد که از این سطوح، ۳۶۹ میلیون گل شاخه بریده و اصله گل، برداشت شده و این میزان نسبت به سال ۹۸، ۱۱ درصد رشد داشته است.

نوروزی عنوان کرد: گیاهان زینتی تولیدشده در استان در سال گذشته به تفکیک شامل ۳۲۱ میلیون شاخه انواع گل‌های شاخه بریده رز، مریم، گلایول، نرگس و سایر گل‌های شاخه بریده، حدود ۱۵ میلیون گلدان گیاه زینتی، حدود ۱۸ میلیون عدد نشاء گیاهان فصلی و نشایی و حدود ۱۶ میلیون اصله درخت و درختچه زینتی بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گیاهان زینتی در سال ۱۴۰۰ به سطح ۱۲۷۰ هکتار و تولید ۴۲۰ میلیون شاخه، اصله و گلدان برسد.

نوروزی با اشاره به میزان اشتغال به وجود آمده در تولید گل و گیاهان زینتی در خوزستان تشریح کرد: در استان یک هزار و ۲۰۰ تولیدکننده گل و گیاهان زینتی هستند که با احتساب شاغلان فصلی مستقیم و غیرمستقیم، میزان اشتغال در این رسته به حدود ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به شهرهای تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در خوزستان اظهار کرد: شهرستان‌های ایذه، باغملک، بهبهان، رامهرمز، دزفول، شوش، شوشتر و گتوند تولید گل و گیاهان زینتی را انجام می‌دهند و از این میان، شهرستان‌های دزفول، بهبهان، اندیمشک، شوش و باغملک بیشترین سطح زیر کشت و تولید گل و گیاهان زینتی را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه ارزش تولید گل و گیاهان زینتی استان بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد می‌شود، گفت: تولیدات گل و گیاهان زینتی استان علاوه بر تامین نیاز بازار استان، به سایر استان‌ها به ویژه تهران ارسال و در بازار گل شهید محلاتی و امام رضا (ع) توزیع می‌شوند و بخشی از آن‌ها نیز صادر می‌شود.

منبع ایسنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار