تمام کنید قصه ی تفاوت رانندگی خانم ها و آقایان را…

ثرياقنبري عديوي
تاریخ انتشار: جمعه 25 تیر 1400 | 14:52 ب.ظ
تمام کنید قصه ی تفاوت رانندگی خانم ها و آقایان را… یادداشت تمام کنید قصه ی تفاوت رانندگی خانم ها و آقایان را… توی اتوبان، جاده های درون شهری و برون شهری، خیابانها و کوچه پس کوچه ها رانندگی کرده ام، سالهاست که پایم با گاز و ترمز و کلاچ آشناست، قصه دنده هم به جای خود. در تمام این سالها شاهد به سخره گرفتن رانندگی […]

یادداشت
تمام کنید قصه ی تفاوت رانندگی خانم ها و آقایان را…

توی اتوبان، جاده های درون شهری و برون شهری، خیابانها و کوچه پس کوچه ها رانندگی کرده ام، سالهاست که پایم با گاز و ترمز و کلاچ آشناست، قصه دنده هم به جای خود.
در تمام این سالها شاهد به سخره گرفتن رانندگی زنها توسط مردان بوده ام.
نمی دانم برای نشان دادن حس برتری شان در رانندگی، یا نشان دادن برتری جنسیتی شان؟
نمی دانم کمبود برخی از مردان کجاست که در رانندگی به دنبال برطرف کردنش می‌گردند.
یک مثال ساده:
بارها دیده ایم که راننده مرد سبقت راننده زن را برنمی تابد و هرکاری می کند تا به او آزار برساند، حتی اگر شده با نگاهش!
یادم می آید زمانی که کلاس اول راهنمایی بودم، دبیر ریاضی مان با ماشین شخصی به مدرسه می آمد، آخر سال که شد متوجه شدیم قصد مهاجرت دارد، علاقه زیادی به او داشتیم، مهربان و سرزنده بود و برای تک تک دانش آموزانش وقت می گذاشت، وقتی از او علت مهاجرتش را جویا شدیم، فقط یک مثال برایمان زد:
” ما زنان اینجا حتی نمی تونیم با خیال راحت رانندگی کنیم، مردان وقتی می بینن یه زن پشت فرمونه هرکاری می کنن تا اذیتش کنن، یا مسخره می کنن و یا سعی می‌کنن بترسوننش”
هنوز هم بعد از بیست و اندی سال حرفش را کامل به یاد دارم. شاید آن زمان هرگز تصور نمی‌کردم که بعد از سالها هنوز هم در همان جایگاه باشیم و هنوز هم مردان زیادی باشند که رانندگی زنها را به سخره می گیرند و تاب نمی آورند؛ خصوصا با نگاه های تحقیر آمیزشان.
اینکه چه چیزی سبب شده اینگونه جسورانه رفتار کنند نمی دانم و مجال پرداختن به آن نیست، اما اگر هر راننده مردی به این فکر کند که مادر، همسر و دختر خودشان نیز پشت فرمان نشینند و یا روزی خواهند شد شاید اوضاع کمی بهتر شود، مگر اینکه آدم های جنسیت زده ای باشند که خانواده و دیگران برایشان در یک کفه قرار دارند و هدفشان فراتر از این تخریبهاست.
امروز وقتی که باری دیگر پشت فرمان نشستم و کنار دخترم به رانندگی مشغول شدم چندین بار نگاه سنگین رانندگان مرد را حس کردم و در پاسخ به سوال دخترم که پرسید: “مامان چرا این آقایون اینجوری به ما نگاه میکنند؟” درمانده شدم.
لطفا اگر مرد هستید و این یادداشت را می خوانید خودتان را از زمره مردانِ جنسیت زده جدا کنید و به زنها به عنوان یک راننده انسان نگاه کنید، چه زمانی می خواهید درک کنید که تنها چیزی که مهم است انسانیت است؟!
لطفا انسان باشید و رانندگی زنان را امری عادی بدانید، باور کنید در قرنی زندگی می کنیم که این نگاه ها و تبعیض ها عجیب و غریب است و نشانه عقب ماندگی.‌
واقعا چه دلیلی دارد و چه اصراری دارید خودتان را سطح پایین و نا آگاه نشان دهید؟ خودتان از این رفتارتان خشمگین نمی شوید؟
تمام کنید قصه ی کلیشه ای و تلخ تفاوت رانندگی خانم ها و آقایان را، تمام‌کنید.
ثریا قنبری عدیوی_ خبرنگار و نویسنده


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار