برای حل مشکلات ناشی از کم‌آبی انجام شد

اعزام هیئت مسئولان ملی به خوزستان/ مطالبه مردم استان بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه 26 تیر 1400 | 11:40 ق.ظ
اعزام هیئت مسئولان ملی به خوزستان/ مطالبه مردم استان بررسی می‌شود مطالبه مردم خوزستان در خصوص مدیریت منابع آب و مشکلات ناشی از تنش آبی هیئتی از مسئولان دولتی و قضایی را راهی این استان کرد، مردم منتظرند تا نتایج عملیاتی را در این خصوص ببینند.

 

اعزام هیئت مسئولان ملی به خوزستان/ مطالبه مردم استان بررسی می‌شود

طی هفته‌ها و روزهای اخیر استان خوزستان با مشکلات ناشی از خشکسالی و کم آبی مواجه شده است و در همین روستا مردم مطالبات جدی در خصوص مدیریت منابع آبی و حل مشکلات موجود دارند.

تصاویر منتشرشده اخیر از بی‌آبی در هورالعظیم و مرگ آبزیان، بسیاری را برانگیخته کرد اما آنچه به‌عنوان مسئله جدی در زمینه تبعات خشک شدنِ تالاب کمتر به آن اشاره‌شده، آسیب جدیِ به دام و دامداران است.

ماجرای هورالعظیم این روزها تبدیل به کلاف سردرگم شده است؛ مثلث پیچیده‌ای با سه ضلع که ضلع اول آن فعالان محیط زیستی هستند که معتقدند هرچه زودتر باید حقابه هورالعظیم توسط سازمان آب و برق داده شود و کشاورزان نیز برنج‌کاری نداشته باشند.

یکی از مطالبات مردم استان خوزستان لغو مجوز فعالیت طرح انتقال آب بهشت آباد (انتقال آب از سرشاخه‌های کارون) است چون بنا به اعلام نماینده مردم آبادان در مجلس در روزهای اخیر همزمان با خشکی تالاب هورالعظیم و کاهش دبی ورودی رودخانه‌های استان خوزستان مجوز فعالیت کارگاه انتقال آب بهشت آباد به صورت محرمانه صادر شده است.

مردم این استان اعتقاد دارند که انتقال آب برای مصرف شرب مانعی ندارد، اما این انتقال آب تنها برای شرب نیست و سوال این است که چرا فقط محدودیت‌های کشاورزی باید شامل خوزستان شود.

در روزهای اخیر مسئول حوزه‌های علمیه خوزستان نیز با صدور اطلاعیه‌ای از عموم مردم این استان درخواست داشته که مطالبه گری خود را به مساجد منتقل کنند و بر همین اساس طلاب و روحانیون اهوازی اعلام کرده‌اند که فردا در حوزه علمیه بزرگان در اعتراض به کم‌آبی خوزستان گرد هم می آیند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان هم گفت: برخی مناطق این استان با مشکلاتی از جمله آب شرب و کمبود آب برای کشاورزی و احشام روبه‌رو بوده که مسئولان باید به این موضوعات رسیدگی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد نبی موسوی فرد افزود: امسال به علت خشک‌سالی میزان حجم آب در سدهای خوزستان کاهش یافته است. بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، مسئولان باید مردم را عائله و خانواده خود بدانند و در راستای رفع مشکلات آنها اقدام کنند.

سفر هیئتی از وزارتخانه‌های دولتی به خوزستان

به دنبال انتقادات مطرح شده، استاندار خوزستان نیز از سفر مسئولان ملی برای بررسی وضعیت کم‌آبی خبر داده است.

بنا به اعلام قاسم سلیمانی دشتکی در تماس با معاون اول رئیس‌جمهور، جهانگیری به وزیر کشور و رئیس سازمان بحران کشور دستور داده تا هیئتی مرکب از وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت بحران به استان خوزستان سفر و بعد از بررسی‌های لازم و تشکیل جلسه بحران، در زمینه خشک‌سالی و تنش آبی این استان تصمیم‌گیری شود.

در یک ماه اخیر خشکی تالاب هورالعظیم باعث تلفات گسترده ماهیان و گاومیش‌ها شده و از طرفی به دلیل تنش آبی پیش آمده محدودیت‌های کشاورزی برای استان خوزستان اعمال شده است؛ در عین حال از سال گذشته و قبل از رسیدن خشک‌سالی فعلی بیش از ۷۰۰ روستا در خوزستان با تنش آبی مواجه بودند که در وضعیت فعلی این مشکل تشدید شده است.

سفر هیئت قضایی به خوزستان

همچنین به دنبال مشکلات ناشی از کمبود آب در خوزستان با پیگیری مستمر رئیس دستگاه قضائی، هیئتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، صبح امروز عازم استان خوزستان شد.

مقرر شده است که هیئت اعزام شده پیگیر راهکارهای فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شده و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به وجود آمدن وضعیت موجود را به حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گزارش کنند.

منبع:خبرگزاری مهر


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار