اهمیت نیشکر و دستاوردهای آن در استان خوزستان

پابه پای نیشکر در سرزمین شهد و شرجی

سمیه غافلی
تاریخ انتشار: شنبه 26 تیر 1400 | 11:29 ق.ظ
پابه پای نیشکر در سرزمین شهد و شرجی ارزش افزوده اقتصادی نیشکر هم سو وهم تراز با صنعت پتروشیمی یادداشت: سمیه غافلی کشاورزی پرس؛ از مجموع بالغ بر تولید ۱۴ میلیون تن محصولات زراعی و باغی استان خوزستان که باعث شده این استان در صدر تولید کنندگان کشاورزی کشور قرار بگیرد ، بیش از ۷ میلیون تن آن نیشکر است. به عبارت دیگر […]

ارزش افزوده اقتصادی نیشکر هم سو وهم تراز با صنعت پتروشیمی

یادداشت: سمیه غافلی کشاورزی پرس؛ از مجموع بالغ بر تولید ۱۴ میلیون تن محصولات زراعی و باغی استان خوزستان که باعث شده این استان در صدر تولید کنندگان کشاورزی کشور قرار بگیرد ، بیش از ۷ میلیون تن آن نیشکر است. به عبارت دیگر ، نیشکر به تنهایی نیمی از محصولات زراعی استان را تشکیل می‌دهد و از سوی دیگر صنعت نیشکر استان در مجموع نیمی از شکر تولیدی کشور را نیز تولید می‌کند.

تولیدات

از جمله دستاورد‌های مهم شرکت توسعه نیشکر تولید و تامین ۴۰ درصد شکر کشور در شرایط تحریم ها و به دنبال آن امنیت پایدار در خوزستان است. صنعت نیشکر و پتانسیل‌های مثال زدنی و بی مانند گیاه نیشکر نشان می‌دهد که حداقل بیش از ده‌ها محصول صنعتی با ارزش افزوده‌ی اقتصادی قابل توجه، از این گیاه حاصل می شود که می‌توان گفت سرمایه اقتصادی که صنعت نیشکر در زنجیره ی بی پایان تولیدات خود ایجاد می کند قابل مقایسه با صنایعی همچون پتروشیمی است .
در کنار تولید این بخش شکر مورد نیاز کشور، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تنها تولید کننده شکر دارویی در خاورمیانه است که توانسته گام مهمی در راستای خودکفایی کشور و بی نیازی از واردات شکر دارویی بردارد و شکر دارویی مورد نیاز ۶۳ شرکت داروسازی را تامین ‌کند. نیاز کشور به شکر دارویی ۱۲ هزار تن در سال است و کارخانه شکر دارویی کشت و صنعت حکیم فارابی ظرفیت تولید ۱۵هزار تن شکر دارویی در سال را دارد که با این ظرفیت تولید، علاوه بر تامین نیاز داخلی شرکت‌های داروسازی، ظرفیت لازم برای صادرات نیزمهیا شده است.
این صنعت علاوه بر شکر سفید و دارویی ، در زمینه تولید شکر طعم دار ، شکر قهوه ای ،تولید ام دی اف خوراک دام ، الکل و خمیر مایه و تولید نیوپان نیز فعال است .

-صنعت نیشکر و اشتغال فرزندان برومند مرزوبوم خوزستان

همچنین صنعت نیشکر در کل استان خوزستان اشتغالی بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر بطور مستقیم و تقریبا به همین میزان اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است و از این میزان اشتغال، در مجموع ۲۰ هزار نفر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حال فعالیت می‌باشند که از این تعداد ۹۹.۶ درصد نیرو‌های بومی و ۴ صدم درصد را نیرو‌های غیر بومی تشکیل می‌دهند. خوشبختانه مجموعه‌های تولیدی نیشکر و صنایع جانبی و تبدیلی آن توانسته اند تمام اقوام و فرهنگ‌ها را در زیر چتر تولید همدل و هماهنگ نمایند و بعنوان سرمایه‌های اصلی و عمده خود تلقی نمایند و یک تجانس فرهنگی مناسب ایجاد نمایند.

-اولویت اشتغال در صنعت نیشکر روستاهای حاشیه طرح توسعه

راهبرد شرکت توسعه نیشکر درخصوص اشتغال، در اولویت نخست تامین نیروی انسانی از روستاهای حاشیه طرح، در اولویت دوم از شهرهای همجوار و در گام سوم تامین نیروی انسانی از کل استان خوزستان می‌باشد. بدون شک این روند هم به لحاظ اقتصادی و هم اجتماعی منافع مردم و شرکت را توامان تامین می‌کند. از سوی دیگر توانمندسازی پیمانکاران روستایی اولویت مهمی است که خوشبختانه در این زمینه موفقیت ‌های قابل توجهی بدست آمده که علاوه بر انتقال دانش فنی به روستائیان، موجب توانمندسازی روستائیان و افزایش درآمد سرانه آنان نیز شده است. بنحوی که می‌توان گفت؛ در حال حاضر روستائیان همجوار طرح، حلقه تکمیل کننده مکانیزاسیون بخش کشاورزی شرکت محسوب می‌شوند و علاوه بر نیروهای شاغل روستایی، پیمانکاران روستایی، مهمترین حلقه تامین کننده نیروی انسانی فصلی شرکت نیز هستند و درکنار شرکت، مجموعه عملیات کشاورزی را تکمیل می‌کنند.
در عین حال، کلیه نیروهای مورد نیاز سالانه جهت به کارگیری در عملیات کشت و کار نیشکر، آبیاری، سمپاشی، وجین علف‌های هرز، برداشت و حمل نیشکر به کارخانه، پاکسازی زارع از نی باقی مانده، عملیات تهیه زمین شامل شخم، دیسک، عملیات بازرویی مزارع و …. که به صورت فصلی جذب و بکارگیری می‌شوند، تماما از روستاهای همجوار شرکت ها بوده و هیچ گونه نیرویی خارج از روستاهای مذکور در عملیات یاد شده به کارگیری نمی شوند.

-نیشکر و محیط زیست
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در چهارچوب تعامل و مشارکت با ستاد نهضت سبز خوزستان، اداره کل منابع طبیعی استان و همکاری با سازمان های مردم نهاد طرح کاشت بیش از چهار میلیون و صد هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر را در چندسال اخیر در محدوده اراضی هفتگانه و محیط های پیرامونی خود انجام و اقدامات اساسی برای آماده سازی اراضی برای کاشت نهال شامل عملیات تسطیح، زیرشکنی، نهرکشی، حفر چاه، آبرسانی، محوطه سازی و عملیات طراحی فضای سبز، غرس، نگهداری، واکاری و آبیاری را به اجرا در آورده است. با اجرای کشت و صنعت های نیشکر محیط مناسب برای بازگشت حیات وحش مهیا شده که در نتیجه آن، پستاندارانی مانند گراز، گربه وحشی، شغال، انواع جوندگان و… و تعداد بی شماری پرندگان آبزی، آبچر، کنار آبزی از قبیل فلامینگو، کاکائی، آبچلیک، چوب پا، حواصیل و… به منطقه روی آورده و در این مزارع نیشکر سکنی گزیده اند.
-علیرغم تحریم ها اما شرکت توسعه نیشکر کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن راه اندازی کرد

گام های زیست محیطی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی صرفا به برداشت سبز مزارع نیشکر و استفاده از تصفیه خانه های صنعتی محدود نمی شود و در تیرماه سال۹۸ با وجود تحریم ها کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن در شرکت خمیرمایه و الکل رازی راه اندازی شد. راه اندازی کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن کشور در خوزستان یکی از اقدامات مهم زیست محیطی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که برای اولین بار در کشور، در استان خوزستان به بهره برداری رسید.
راه اندازی این کارخانه گامی موثر در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده است. جلوگیری از ورود ۱۰۰۰ کیلوگرم بر ساعت گاز دی اکسید کربن به جو، کاهش میزان قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش مصرف انرژی های تجدیدناپذیر، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از دیگر تاثیرات زیست محیطی افتتاح این کارخانه در خوزستان است.


-مسولیت های اجتماعی که در راستای رفاه و امداد رسانی مناطق پیرامون صنعت نیشکر منجر می شود

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در راستای مسئولیت های اجتماعی در کنار توجه به مناطق پیرامونی، از ظرفیت ها و امکانات خود در راستای رفاه حال هم استانی ها و امدادرسانی به ساکنین روستاها و مناطق محروم نیز استفاده می کند. در همین راستا همزمان با ایجاد مشکل در آبرسانی به غیزانیه، تانکرهای آب از سوی شرکت توسعه نیشکر به این منطقه ارسال و به مردم آن منطقه در تامین آب مورد نیاز امدادرسانی شد.
-وقتی برای مقابله با کرونا الکل صنعت نیشکر رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد

همچنین با شیوع کرونا مصرف محصولات مرتبط با این ویروس از جمله الکل درکشور بسیار افزایش یافت. با همه گیری ویروس کویید ۱۹ نقش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به عنوان اصلی ترین تولید کننده الکل طبی در کشور بیش از پیش برجسته شد. کشت و صنعت های هفتگانه مجموعه بزرگ توسعه نیشکر در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا الکل طبی تولید شده در کارخانه الکل رازی توسعه نیشکر را به صورت رایگان در اختیار برخی از ادارات و نهادها از جمله شبکه بهداشت و درمان، ادارات محیط زیست شهرستان های همجوار و دهیاری های پیرامون شرکت قرار دادند.
همچنین میتوان به مسولیت های دیگری اشاره کرد از جمله ،پایش پزشکی روستاییان اطراف شرکت ،مدرسه سازی ، تامین لوازم التحریر و تجهیزات کمک آموزشی دانش اموزان،تامین لباس و وسایل مدرسه و ارائه بسته های غذایی برای دانش آموزان کم بضاعت، پوشش حمایتی ایتام و … اینها بخشی از فعالیت توسعه نیشکردر راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خویش است که هر ساله از سوی کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر انجام می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار