یاقوت‌های کارون/ بهشت غزاویه در قلب گرما

تاریخ انتشار: شنبه 26 تیر 1400 | 11:09 ق.ظ
یاقوت‌های کارون/ بهشت غزاویه در قلب گرما  به گزارش کشاورزی پرس در میان گرمای طاقت‌فرسای خوزستان و خبرهای منفی که چپ و راست از در و دیوار بر سر خوزستانی‌ها می بارد و به اذهان جامعه پمپاژ می‌شود، تماشای خوشه‌های سبز انگور حال آدمی را خوب می‌کند. شهرستان کارون چند سالی می‌شود که از اهواز جدا شده است، ظرفیت‌های زیادی را در […]

 به گزارش کشاورزی پرس در میان گرمای طاقت‌فرسای خوزستان و خبرهای منفی که چپ و راست از در و دیوار بر سر خوزستانی‌ها می بارد و به اذهان جامعه پمپاژ می‌شود، تماشای خوشه‌های سبز انگور حال آدمی را خوب می‌کند.

شهرستان کارون چند سالی می‌شود که از اهواز جدا شده است، ظرفیت‌های زیادی را در بخش کشاورزی دارد که برای جذب گردشگر بسیار مناسب است؛ هر ساله و با فرارسیدن تیرماه و شروع فصل تابستان و در اوج شرجی و گرمای هوا، برداشت انگور از تاکستان‌های سرسبز کارون فرا می‌رسد، تاکستان‌هایی که چشم‌نواز است و می‌توان در سایه‌سار آنها آسود.

تا قبل از شروع پاندمی کرونا در جشنواره برداشت انگور از تاکستان‌های غزاویه کارون جای سوزن انداختن نبود اما اکنون و پس از گذشت یک سال و نیم از شروع کرونا برداشت انگور در سکوت ولی با حضور گروه‌های مختلفی که به صورت خانوادگی و یا توریستی به کارون آمده‌اند، انجام می‌شود؛ هرچند با شروع واکسیناسیون انتظار می‌رود که دوباره بتوان به روال سابق برگشت و شاهد حضور جمعیت در اینجا باشیم.

ظرفیت بالای کارون در کشاورزی

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی  اظهار می‌کند: ظرفیت توسعه بخش کشاورزی به ویژه باغات انگور و نخیلات در شهرستان کارون خیلی بالاست و می‌توان از آن برای آبادانی این شهرستان بهره‌مند شد.

سید کریم حسینی ادامه می‌دهد: در جلسات با مسئولان استانی به ویژه استاندار خوزستان نیز رایزنی شده تا در صورت امکان تسهیلات خاص و یا کاهش تعرفه برای کشاورزان کارون اعمال شود.

یاقوت‌های کارون/ بهشت غزاویه در قلب گرما

وی تصریح می‌کند: شهرستان کارون این توانایی را دارد تا قطب تولید محصولات کشاورزی باشد؛ همچنین در بخش شیلات با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در فاز یک و دو حوضچه‌های آزادگان دارد می‌تواند به قطب آبزی‌پروری استان خوزستان و حتی کشور تبدیل شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباط با فعالان عرصه کشاورزی و مسئولان شهرستان کارون برای رونق ظرفیت‌های مذکور یادآور می‌شود: شهرستان کارون در زمینه دامداری و دام‌پروری نیز ظرفیت‌های خوبی دارد و در این زمینه نیز قابلیت قطب دام‌پروری استان خوزستان شدن در کارون موجود است.

وجود ظرفیت گردشگری

دهیار روستای غزاویه نیز با اشاره به وجود ۲۰ هکتار تاکستان در این روستا بیان می‌کند: کشاورزان غزاویه برگ چینی انگور برای دلمه را از نیمه اول فروردین شروع می‌کنند؛ همچنین کار برداشت غوره نیز از ۱۵ اردیبهشت انجام می‌شود.

علی نواصر با اشاره به اینکه از اواخر خردادماه نیز برداشت انگور آغاز شده است، اضافه می‌کند: از ۹۰ سال قبل کشت بیش از ۲۰ نوع انگور در استان مرسوم بوده که در حال حاضر به حدود ۱۱ نوع کاهش یافته است که از آن جمله می‌توان به عسگری بی‌دانه و با دانه، سلطانی و قرمز اشاره کرد.

یاقوت‌های کارون/ بهشت غزاویه در قلب گرما

او با اشاره به وجود ۳۰ هزار اصله درخت نخل در غزاویه می‌گوید: خرماهای گوناگون از جمله استعمران، برحی، بریم، گنطار، زاهدی، خضراوی، عویدی، عویمری و دیری در غزاویه وجود دارد.

دهیار روستای غزاویه با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۰۰ نفر شامل ۳۵۲ خانوار در این روستا ساکن هستند، عنوان می‌کند: نه تنها غزاویه بلکه تمامی روستاهای حاشیه شرق رودخانه کارون هر کدام ظرفیت‌های مختلفی را از جمله گردشگری و کشاورزی دارند.

روستای صادرکننده انگور

رئیس شورای بخش سویسه شهرستان کارون  با اشاره به جمعیت ۲۱ هزار نفری این بخش عنوان کرد: بخش سویسه متشکل از ۳۳ روستاست که ۲۹ روستای آن مصوب با دهیار و مابقی غیر مصوب و بدون دهیار و فقط شورا دارند.

مهدی نواصری با اشاره به اینکه شغل بیشتر اهالی کشاورزی، دامداری و دام‌پروری است، می‌افزاید: بیشتر اهالی روستاهای این بخش کشاورزی می‌کنند که نخیلات و تاکستان‌های انگور را شامل می‌شود؛ برنج‌کاری، گندم، جو و کُلزا نیز مهم‌ترین کشت‌های کشاورزی است که انجام می‌دهند.

او با اشاره به ظرفیت دامداری و دام‌پروری در بخش سویسه شهرستان کارون یادآور می‌شود: شاید دو درصد از کل روستاهای این بخش گاومیش داشته باشند، پنج درصد گاو و همچنین ۱۰ – ۱۵ درصد نیز گوسفند و مابقی احشام مختلفی دارند.

یاقوت‌های کارون/ بهشت غزاویه در قلب گرما

رئیس شورای بخش سویسه شهرستان کارون با اشاره اینکه چای قرمز از ۱۰ سال قبل ابتدا فقط به صورت آزمایشی در روستای محروم علوه (محروم از نظر امکاناتی و جمعیتی و حتی بدون دهیار) انجام شد، می‌گوید: آن زمان تنها نیم هکتار را چای سبز کاشته بودند ولی از آن به بعد تا ۱۰ هکتار کشت انجام و حتی در اراضی شیلات و توسعه نیشکر نیز چای قرمز کشت شد.

نواصری با اشاره به اینکه تمام مناطق بخش سویسه گردشگری و بکر است ولی برای توسعه نیاز به حمایت دارند، تشریح می‌کند: کارهای سنتی مثل حصیربافی به خاطر گرایش به شهرنشینی خیلی کمرنگ شده بود ولی با این جشنواره‌های چای قرمز مجدد دوغ، نان محلی و چای قرمز با مارک روستای علوه به فروش می‌رسانند.

او اظهار می‌کند: غزاویه بزرگ یکی از بزرگ‌ترین روستاهای سویسه است که صادرکننده انگور است و از یمن، کویت، قطر، شیراز و تهران برای جشنواره انگور به این منطقه آمده‌اند؛ قبلاً انگور چند روز در میدان میوه تره‌بار می‌ماند ولی با برگزاری جشنواره و با حمایت فرماندار انگور صادرات می‌شود و مردم نیز پای اراضی حضور پیدا کرده و محصولات کشاورزان را خریداری می‌کنند.

لزوم حمایت از انگورکاران

رئیس شورای بخش سویسه شهرستان کارون با اشاره به وجود نقاط خوب برای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه گردشگری در مناطق سویسه و حاشیه کارون وجود دارد، می‌گوید: ظرفیت بسیار خوب نخیلات بخش سویسه از دیگر مواهب الهی برای این منطقه است؛ بالغ‌بر ۶۰ هزار اصله درخت نخل در بخش سویسه وجود دارد که اهالی بهترین نوع خرماهای جهان را از نخیلات این بخش برداشت می‌کنند.

 شهرستان کارون با وجود محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی فراوان اما ظرفیت‌های زیادی برای خروج از این وضعیت دارد، در این میان تاکستان‌های سرسبز و وسیع انگور در غزاویه علاوه بر اشتغال‌زایی فرصت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر در دوران پساکرونا را دارند؛ به ویژه اینکه صنایع‌دستی سنتی خاص کارون می‌تواند در کنار این ظرفیت فرصتی برای پیشرفت و فروش داشته باشد.

همچنین احداث صنایع تکمیلی – تبدیلی و کارخانه‌های بسته‌بندی و فرآوری انگور می‌تواند مشکل بیکاری را در شهرستان کارون تا حد زیادی حل کند و زنجیره محصول را تکمیل و مانع هدررفت و تلفات محصول انگور شود.

صاحبان تاکستان‌ها و کشاورزان انگورکار کارون نیازمند حمایت و همکاری بیشتر جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های دولتی مرتبط هستند؛ در حوزه گردشگری نیز تبلیغات مناسب و بازاریابی و بازارسازی و برندینگ نقش مهمی در شناخته شدن جشنواره برداشت انگور غزاویه دارد.

منبع خبرگزاری مهر


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار