تولید پایدار و اشتغال مولد، ارمغان نیشکر در سرزمین شهد و شکر

سميه غافلي
تاریخ انتشار: یکشنبه 27 تیر 1400 | 19:15 ب.ظ
تولید پایدار و اشتغال مولد، ارمغان نیشکر در سرزمین شهد و شکر تولید پایدار و اشتغال مولد، ارمغان نیشکر در سرزمین شهد و شکر یادداشت : سمیه غافلی کشاورزی پرس شکر یک کالای استراتژیک در جهان است که به واسطه آن در طول تاریخ بسیاری از کشورها تحریم شده اند و همواره قدرت سیاسی بر این صنعت نفوذ داشته است. در میان اما، کشور ایران به عنوان […]

تولید پایدار و اشتغال مولد، ارمغان نیشکر در سرزمین شهد و شکر

یادداشت : سمیه غافلی کشاورزی پرس

شکر یک کالای استراتژیک در جهان است که به واسطه آن در طول تاریخ بسیاری از کشورها تحریم شده اند و همواره قدرت سیاسی بر این صنعت نفوذ داشته است.
در میان اما، کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای پر مصرف و در عین حال تولید کننده و وارد کننده شکر، توانسته نقش مهمی در مناسبات سیاسی و اقتصادی تجارت این کالا داشته باشد و از وابستگی کشور به واردات این محصول استراتژیک بکاهد و سعی بر استقلال اقتصادی کشور در زمینه تولید این محصول مهم داشته باشد که در این زمینه، صنعت نیشکر خوزستان با تولید نیمی از شکر کشور نقش منحصر به فردی در بخش های مختلف از جمله اشتغال و صنایع جانبی را ایفا میکند.

استان خوزستان به عنوان تولید کننده شکر از نیشکر، و به عنوان مهدشکر و سرزمین شهد، خود را به خوبی معرفی کرده است، هرچند صنعت نیشکر در خوزستان نیازمند سرمایه گذاری جدید داخلی و خارجی است تا زنجیره توسعه نیشکر و تولید شکر و به دنبال آن ایجاد اشتغال در این استان تقویت شود.

واحدها و شرکت های وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هرکدام تاثیر بسزایی در اشتغال جوانان این مرزو بوم به ویژه روستایان حاشیه طرح ها داشته و خواهد داشت.

در این راستا، با توجه بیشتر به صنعت نیشکرخوزستان و توسعه طرح های سرمایه گذاری داخلی و خارجی دیگر، قطعا اشتغال پایدار بیشتری در بر خواهد داشت و میتواند برای جوانان خوزستان امیدوار کننده باشد. از جهتی دیگر مشکل اشتغال بخش عمده ای از این استان را برطرف سازد.

کشت نیشکر در خوزستان علاوه براین که صرفه اقتصادی دارد میتواند در بخش توسعه و ایجاد اشتغال پایدار از وضع موجود بهتر باشد.
حمایت از اشتغال پایدار در خوزستان یکی از دغدغه های متولیان و تصمیم گیرندگان میباشد که صنعت نیشکر خوزستان با وجود بالغ بر ۲۰ هزار شغل مولد و تاثیر گذار باید به یکی از دغدغه های اصلی حفظ اشتغال موجود تبدیل شود.
چرا که بیکاری حق مردم این استان با داشتن چنین موهبت و نعمت خدادای نیست و حالا که مدیران صنعت نیشکر میکوشند تا این صنعت توسعه یابد، بایستی راهکارهای اساسی و عملی و البته با حمایت های ملی برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار از جانب این صنعت اتخاذ نمایند.

حمایت از اشتغال، حمایت ازامنیت پایدار است و شرکت توسعه نیشکر با فراهم کردن زمینه اشتغال برای نزدیک به ۲۰ هزار نفر و تولید شکر و دیگر صنایع جانبی ظرفیت های بالقوه ای را در تولید و امنیت پایدار در منطقه ایجاد کرده است.

راهبرد شرکت توسعه نیشکر در خصوص اشتغال در اولویت نخست تامین نیروی انسانی از روستاهای حاشیه طرح، اولویت دوم از شهر های همجوار و در گام سوم تامین نیروی انسانی از کل استان خوزستان میباشد.

بدون شک این روند هم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی منافع مردم و شرکت را توامان تامین میسازد و از سوی دیگر توانمند سازی پیمانکاران روستایی اولویت مهمی است که خوشبختانه در این زمینه موفقیت های قابل توجهی به دست امده که علاوه بر انتقال دانش فنی به روستایان موجب توانمند سازی روستایان و افزایش درامد سرانه انان نیز شده است.

گفتنی است، شرکت توسعه نیشکر خوزستان با قدمتی دیرینه و با فعالیت مستمر و موثر دارای ۷ شرکت کشت نیشکر و بیش از ۸ کارخانه صنایع جانبی از جمله کارخانه mdf، کارخانه تولید الکل ، کارخانه تولید خمیر مایه، خوراک دام و.‌… توانسته در بخش اقتصادی ملی به ویژه ایجاد اشتغال پایدار و مولد نقش بسزایی داشته باشد.
که امید می رود با تحقق شعار توسعه طرحهای اشتغال پایدار در این شرکت و به کارگیری جوانان خوزستانی به ویژه روستاییان حاشیه طرح ها، بیش از این با معضل بیکاری روبرو نشویم و جوانان ما با بیکاری دست و پنجه نرم نکنند!


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار