خرید بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول استراتژیک پاییزه در خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 تیر 1400 | 09:17 ق.ظ
خرید بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول استراتژیک پاییزه در خوزستان با پایان برداشت محصولات پاییزه ۲ میلیون و ۴۱۸ هزار تن محصول گندم، چغندر قند و کلزا  در استان خریداری شد.

 

 

 

به گزارش کشاورزی پرس، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه فصل برداشت محصولات پاییزه به پایان رسیده است گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سطحی حدود ۱۹ هزار هکتار از مزارع استان چغندر قند پاییزه کشت شد که نسبت به سال پیش ۶ هزار هکتار افزایش داشت.

تورج نوروزی افزود: از سطح کشت شده یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن محصول برداشت شد و عیار محصول برداشت شده ۹/۱۴ می باشد.

وی با بیان اینکه ۱۰ کارخانه قند در استان خرید چغندر قند را بر عهده داشتند گفت: یک کارخانه درون استانی و در شهرستان شوش مستقر بود.

نوروزی به کشت قراردادی کارخانجات قند با کشاورزان نیز اشاره و اضافه کرد: این کارخانجات خدمات نهاده ای و فنی را در زمان کاشت و داشت به کشاورزان ارائه و در زمان برداشت مکلف به خرید محصول بودند.

وی ادامه داد:  با توجه به افزایش سطح کست وعلیرغم نگرانی ها برای حمل این میزان محصول ، با همراهی استاندار و همه دستگاههای مربوطه و حمایت وزارت خانه و پیگیری های ستاد برداشت با مشکلات کمتری در حمل نسبت به سال های پیش روبرو بودیم .

نوروزی اظهار داشت: با توجه به اینکه دوره رشد چغندر قند در استان در فصل پاییز  و  زمستان می باشد نیاز آبی آن از نزولات جوی تامین می شود و لذا نیاز آبی آن نسبت به چغندر قند بهاره که در استان های معتدل و سردسیر کشت می گردد پایین تر می باشد به طوریکه میانگین نیاز آبی چغندرقند پاییزه ۷ تا ۸ هزار متر مکعب می باشد و این میزان در چغندرقند بهاره ۱۲ تا ۱۳ مترمکعب است.

وی در ادامه با اشاره به پایان کشت گندم در استان نیز گفت: سطح زیر کشت گندم آبی در استان در سال زراعی پیش ۳۹۷ هزار هکتار و دیم ۱۷۳ هزار هکتار بود که با توجه به خشکسالی و خسارات به وجود آمده سطح قابل برداشت در مزارع آبی به ۳۸۷ هزار و در دیم به ۷۳ هزار هکتار  با خسارت بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد رسید.

نوروزی با بیان اینکه سال گذشته یک سال چالشی برای گندم استان بخصوص گندم دیم بود افزود:  یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم از سطح مزارع برداشت و حدود یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری گردید و استان خوزستان با اختلاف همچنان رتبه اول تولید و خرید گندم در کشور را از آن خود کرد.

وی اظهار داشت: با همت غله و خدمات بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و بانک کشاورزی وجه خرید گندم به موقع به کشاورزان پرداخت گردید.

نوروزی ادامه داد: در سال جاری با تلاش کشاورزان، شرکت های تولید بذر، همکاری موسسه ثبت گواهی بذر نهال و مراکز تحقیقات کشاورزی و بانک کشاورزی حدود ۵۷ هزار تن گندم در طبقات مختلف بذری تامین شده که نسبت به سال گذشته رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد و پیش بینی می شود در تامین بذر گندم، کشاورزان مشکلی نداشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به کسب رتبه نخست خوزستان برای اولین بار در تولید محصول روغنی کلزا نیز اشاره و اضافه کرد: بیش از ۲۳۰ هزار تن کلزا در کشور خریداری شد که ۱۰۱ هزار تن آن متعلق به خوزستان بوده است.

تورج نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۸ هزار تن محصول کلزا از کشاورزان استان خریداری شد افزود: بدلیل خشکسالی در سال زراعی گذشته بیش از ۴ هزار هکتار از مزارع آبی کلزا و ۴ هزار هکتار از مزارع دیم به طور کامل از بین رفت و مابقی سطح اراضی دیم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد با خسارت روبرو شد.

وی تصریح نمود: برای نخستین بار با مشارکت کارخانجات روغن کشی ماهی دشت و نوید خلیج فارس کشت قراردادی کلزا در سطح ۲۶ هزار هکتار صورت گرفت .

نوروزی با بیان اینکه با توجه به خاصیت گیاه کلزا این گیاه برای تناوب با گندم یک گیاه ایده آل می باشد  اضافه کرد: همه بذر هیبرید کلزای بهاره مناطق گرم و نیمه گرم کشور در استان خوزستان تولید می شود.

منبع:روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار