چه شد که بی‌آبی، گلوی خوزستان را گرفت؟ / فریاد خوزستان را بشنوید

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 تیر 1400 | 10:47 ق.ظ
چه شد که بی‌آبی، گلوی خوزستان را گرفت؟ / فریاد خوزستان را بشنوید به گزارش کشاورزی پرس استان خوزستان همواره یکی از پرحاشیه‌ترین استان‌های کشور بوده است که هربار یک مشکل در آن به مرحله بحرانی می‌رسد، یکبار ریزگردها و این بار هم بی‌آبی صدای مردم را درآورده است.  چند روزی است که بحران کم‌آبی در خوزستان به اوج خودش رسیده و مردم نیز برای چندمین بار برای […]

به گزارش کشاورزی پرس استان خوزستان همواره یکی از پرحاشیه‌ترین استان‌های کشور بوده است که هربار یک مشکل در آن به مرحله بحرانی می‌رسد، یکبار ریزگردها و این بار هم بی‌آبی صدای مردم را درآورده است. 

چند روزی است که بحران کم‌آبی در خوزستان به اوج خودش رسیده و مردم نیز برای چندمین بار برای نشان دادن اعتراض خود به شرایط موجود تجمع برگزار کرده‌اند.

محمد درویش، فعال و پژوهشگر حوزه محیط‌زیست در گفتگویی گفته است: این بحران در صورتی است که خوزستان یکی از پر آب‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود و یک سوم از آب‌های سطحی ایران در این استان واقع شده است و نزدیک به ۱۰میلیارد متر مکعب پشت سدهای این استان آب وجود دارد.

با این حال بسیاری از روستاهای این استان علاوه بر اینکه آب لوله‌کشی ندارند، در چند روز اخیر آبرسانی با تانکر هم به این بخش‌ها با مشکل روبه‌رو شده است.

مردم خوزستان عدم مدیریت صحیح منابع آبی را از دغدغه‌های اساسی خود می‌دانند و معتقدند مسئولین به مشکلات این استان کم‌توجهی می‌کنند.

به عنوان مثال امام‌جمعه شهرک طالقانی در ماهشهر ضمن انتقاد از مدیریت مسئولان باتوجه به مشکلات منطقه خود گفت: بعد از جلسه‌ای که با امام‌جمعه استان گرفتیم مقرر شد منبع دیگری خریداری شود، بهمن ۹۸ یک‌ونیم‌میلیارد تومان واریز شد، پول را به حساب شرکت آب و فاضلاب اهواز واریز کردند که منبع خریداری شود، اما تا الان که در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ هستیم، خریداری نشده است. ارزش یک‌ونیم‌میلیارد در آن زمان الان بسیار کاهش یافته است. الان باید ۱۰میلیارد بگذاریم تا منبع جور شود.

در چنین شرایطی، هیاتی به نمایندگی از دولت و با همراهی نمایندگان سایر قوا، با سفر به استان خورستان، گزارشی از مشکلات این استان در شرایط شیوع ویروس کرونا بویژه کم آبی، در جلسه امروز هیات دولت ارائه کرده است.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور درباره ره‌آورد این سفر گفته، اعضای هیات دولت با اعتبار هزار و ١۵٠ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات خوزستان موافقت کردند که ۵٠ درصد آن، همین امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شده است.

اما بعید است مشکلات فقط با تخصیص اعتبار رفع شود.

مهدی قمشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: مشکل حوضه‌های آبریزی که به خوزستان ختم می‌شوند، این است که حوضه‌های آبریز از استان‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند و استان خوزستان پایین‌دست‌ترین نقطه این حوضه‌هاست.

او همچنین تاکید کرد: شاید منطقی‌ترین کار این باشد که از سد سیمره در استان ایلام که حجم خوبی از آب دارد، وزارت نیرو آب را مدیریت کند و آب را از دریچه‌های عمقی به سمت سد کرخه رهاسازی کند و بتواند به‌تدریج حجم ذخیره سد کرخه را در ماه‌های آینده تقویت کند تا این سد در ماه‌های مهر، آبان و آذر نیازهای آبی حوضه را تامین کند.

نکته مورد اهمیت این است که توزیع آب در خوزستان به شدت دچار مشکلات مدیریتی شده است و لازم است مسئولین با دقت و سرعت بیشتری به اعتراضات به حق مردمی در این استان پاسخ بدهند.

منبع خبر فوری


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار