اشتغال و توسعه پایدار در گروی توجه به صنعت گردشگری کشاورزی !

شکوفایی اقتصاد روستاها با بالفعل ساختن گردشگری نیشکر

سمیه غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 5 مرداد 1400 | 11:49 ق.ظ
شکوفایی اقتصاد روستاها با بالفعل ساختن گردشگری نیشکر ظرفیت تبدیل صنعت نیشکر به قطب گردشگری کشاورزی یادداشت سمیه غافلی، کشاورزی پرس گردشگری کشاورزی اقدامی است برای جذب گردشگران به یک منطقه است، در اصل برای تحقق اهداف کشاورزی . گردشگری کشاورزی با جذب گردشگران به مناطق روستایی باعث ایجاد شکلی از آرامش روحی و روانی در آنها می شود که به دنبال روند […]

ظرفیت تبدیل صنعت نیشکر به قطب گردشگری کشاورزی

یادداشت سمیه غافلی، کشاورزی پرس
گردشگری کشاورزی اقدامی است برای جذب گردشگران به یک منطقه است، در اصل برای تحقق اهداف کشاورزی .
گردشگری کشاورزی با جذب گردشگران به مناطق روستایی باعث ایجاد شکلی از آرامش روحی و روانی در آنها می شود که به دنبال روند رو به رشد نوعی گردشگری آنها با عنوان گردشگری کشاورزی می باشد.
در دنیای امروز، تیمی از جدید ترین جاذبه های گردشگری با نام گردشگری کشاورزی می باشد که طرفداران فراوانی دارد.
زندگی در شهر و سبک زندگی ماشینی و شهری ، بسیاری از ما انسان ها را نه تنها از طبیعت و مزارع کشت دور کرده و بلکه مزایای بودن در چنین فضا هایی را هم از ما گرفته است.
چگونگی زندگی مردم روستا و اغلب کشاورزان برای مردم شهری بسیار ناشناخته ، تعجب آور و هیجان انگیز می باشد.

بسیاری از امور روستایی را برای مردم شهری ناشناخته ساخته اما با رشد گردشگری، گردشگری کشاورزی نیز سمت و سوی خود را گرفت و گردشگران زیادی را به سمت خود هدایت کرد و گردشگران را به مزارع، مراتع و محل های طبیعی دیگری از جمله مزارع نیشکر جذب کرد.

گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزارع یکی از راهکارهای حاضر برای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آنها و نیز معشتی پایدار برای روستایان می باشد.

در این میان اما،صنعت گردشگری در استان خوزستان با توجه به گردشگرپذیر بودن آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که وجود مزارع نیشکر جاذبه های خاصی در صنعت گردشگری کشاورزی ایجاد کرده و به اهمیت رونق بخشی این صنعت می افزاید.

با توجه به این که استان خوزستان از دیرباز مهد کشت نیشکر در کشور بوده و خوزستان را به نام سرزمین شهد و شرجی می شناسند، کلمه خوزستان به معنی شکرستان می باشد.
روستاهای حاشیه طرح های نیشکر یا بهتر بگوییم روستاهای که مزارع نیشکر دارند با داشتن پتانسیل و ظرفیت های گردشگری از جمله صنعت نیشکر ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری و همچنین ایجاد اشتغال پایدار را دارا است.


توجه به اهمیت و ظرفیت صنعت گردشگری کشاورزی به ویژه گردشگری نیشکر، اشتغال و توسعه پایدار را برای روستاها به ارمغان خواهد آورد.

گردشگری نیشکر یک صنعت بزرگ با ظرفیت های بیشماری می باشد که در سطح ملی می تواند دیده شود و به آن اهمیت داد تا شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه آورد.

مزارع نیشکر استان خوزستان از محدود زیستگاه های هستند که گونه های پرندگان در حال انقراض در آنجا زندگی می کنند که این ظرفیت خود بر اهمیت صنعت گردشگری نیشکر می افزاید.
صنعت نیشکر با دارا بودن ظرفیت های بیشماری علاوه بر رونق تولید ایجاد اشتغال، نقش تاثیر گزاری در صنعت گردشگری استان دارد.

با اشاره مجدد به اینکه خوزستان از استان های گردشگر پذیر می باشد، شرکت توسع نیشکر و صنایع جانبی استان نیز با اهتمام بخشی به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال مولد در صنعت گردشگری اقدام به تأمین زیر ساخت های اقامتی تفریحی و…
در راستای رونق بخشی به گردشگری استان به ویژه گردشگری کشاورزی نموده است، چرا که مدیریت این شرکت ، نیک می داند که گردشگری نیشکر منشأ تولید درآمد و اشتغالزایی و شکوفایی اقتصادی برای روستاهای حاشیه طرح های نیشکر می باشد.

ایجاد زیستگاه های مناسب برای پرندگان در مزارع نیشکر، شکل گیری اکوسیستم طبیعی و جاذبه های دیدنی از جمله تالاب ناصری، فضای مناسبی را برای گردشگران نیشکر ایجاد کرده است.

از این رو، امید می رود با ایجاد راهکارهای مدون و بلند مدت و بهره گیری از ظرفیت بالقوه و تبدیل آن به ظرفیت های بالفعل صنعت گردشگری در مزارع نیشکر خوزستان، می توان آینده درخشانی را برای صنعت گردشگری کشاورزی پیش بینی کرد تا بلکه بیش از این از وابستگی به صنعت نفت که ارمغانی برای مردم خوزستان ندارد، خارج شویم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار