به گزارش کشاورزی پرس، اصغر امانی،رئیس اداره حریم بانی شرکت بهره برداری از سد،نیروگاه و شبکه های آبیاری زهره و جراحی با اشاره به اینکه یکی از موانع اصلی آبگیری کامل سد جره در فصل بارش و سراریز شدن سیلاب های فصلی، وجود معارضین به حریم مخزن سد است،گفت: بعد از انجام مطالعات احداث سد در دهه ۷۰، سازمان آب و برق خوزستان اقدام به تملیک اراضی و روستاهای در معرض خطر آبگرفتگی کرد و در سال ۱۳۹۰ کلیه مطالبات به حساب مالکان و سرپرستان خانوار واریز و سند املاک به صورت قطعی به نام سازمان آب و برق خوزستان انتقال یافت.

وی در ادامه افزود: اهالی فهیم روستاهای حاشیه دریاچه سد اقدام به تخلیه خانه ها نمودند اما متاسفانه چندین خانه علیرغم اینکه تمامی مبلغ به حسابشان واریز شد و به مدت چند سال فرصت برای مهاجرت از آن مکان به آنها داده شد حاضر به تخلیه مکان نبودند.

امانی تشریح کرد: سکونت این افراد در حریم مخزنی سد نه تنها مانع از آبگیری کامل مخزن سد در دوره بارندگی در سال های گذشته شده است،بلکه خود ساکنین را نیز با مخاطرات جانی روبرو می کرد.

رئیس اداره حریم بانی شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری زهره و جراحی گفت: با هماهنگی رئیس اداره حریم بانی سازمان آب و برق خوزستان و با اخذ حکم از دادستانی و هماهنگی با کلانتری ۱۱ شهرستان باغملک، خانه های تملیک شده در روستاهای کلاس مدین تا حدود ۹۰ درصد تخریب شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه آبگیری کامل سد در زمان کم آبی به کمک کشاورزان پایین دست خواهد آمد گفت: وظیفه اصلی ما در این مجموعه رفع موانع تامین و توزیع عادلانه آب به کشاورزان است که تلاش های ما تا نیل به این هدف ادامه خواهد یافت.

 

 

 

 
منبع:روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان