انواع ابزارآلات کشاورزی که هر کشاورز باید آن‌ها را بشناسد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 مرداد 1400 | 11:49 ق.ظ
انواع ابزارآلات کشاورزی که هر کشاورز باید آن‌ها را بشناسد  امروزه انجام امور باغبانی با توجه به دستگاه‌هایی که ابداع شده، به مراتب آسان‌تر از گذشته است، حال تفاوتی ندارد که کشاورزان در کدام کشور فعالیت می‌کنند. هر کدام از کشاورزان برای انجام کار کشاورزی نیازمند یک سری ابزار و تجهیزات خاصی هستند که فقط با آن‌ها می‌توانند به هدف و نتیجه کار خود برسند. […]

 امروزه انجام امور باغبانی با توجه به دستگاه‌هایی که ابداع شده، به مراتب آسان‌تر از گذشته است، حال تفاوتی ندارد که کشاورزان در کدام کشور فعالیت می‌کنند.

هر کدام از کشاورزان برای انجام کار کشاورزی نیازمند یک سری ابزار و تجهیزات خاصی هستند که فقط با آن‌ها می‌توانند به هدف و نتیجه کار خود برسند. در ادامه این گزارش چند مورد از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار‌ها و تجهیزات کشاورزان به همراه کاربرد‌ها آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

۱. تراکتور

تراکتور را می‌توان از مهم‌ترین تجهیزات کشاورزان دانست به طوری که کشاورزان در صورت بروز مشکل برای تراکتور خود، کار را تعطیل می‌کنند و به دنبال تعمیر آن می‌روند.

انتخاب یک تراکتور فاکتور‌های متفاوتی دارد به طوری که وسعت زمین کشاورزی، کاربرد تراکتور و تعداد ساعاتی که در طول روز از آن استفاده می‌شود از مهم‌ترین فاکتور‌های خرید یک تراکتور مناسب است.

۲. شخم زن

ماشین‌های شخم زنی همان طور که از نامشان پیداست، برای شخم زدن زمین کشاورزی پیش از کشت محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند و از ابعاد مختلفی برخوردار هستند.

ماشین‌های شخم زنی می‌توانند کوچک و دستی باشند یا به اندازه یک کامیون معمولی، که انتخاب نوع و اندازه آن بستگی به مساحت زمینی دارد که کشاورز باید در طول روز آن را شخم بزند.

۳. صاف کن زمین

یک سری ابزار در صنعت کشاورزی وجود دارند که کاربرد آن‌ها کلوخه‌های خاک را از بین می‌برد و سنگ‌های نسبتا درشت را خرد می‌کند؛ این ابزار برای شکل گیری یک زمین کشاورزی از یک زمین ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا با استفاده از یک اهرم، پشت تراکتور وصل می‌شود.

۴. استفاده از مالچ پلاستیکی

یک لایه پلاستیکی بر روی زمین کشاورزی قرار می‌گیرد که به ارتقاء کیفیت خاک و محصول کمک می‌کند و همچنین برای محافظت از خاک برای نوبت‌های بعدی کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر بسیار زیادی دارد.

۵. سمپاش 

سمپاشی یکی از مهم‌ترین مراحل کشاورزی است که برای محافظت از محصول انجام می‌گیرد و همچنین در خصوص برخی از محصولات، سمپاشی در چندین مرحله انجام می‌گیرد چراکه برخی از محصولات حساس هستند.

سمپاش‌ها ابعاد و انداز‌ه‌های مختلفی دارند از دستی و کوله پشتی گرفته تا ابعاد بسیار بزرگ که به صورت هوایی انجام می‌گیرد. هر کشاورز بسته به مساحت زمینی که دارد انتخاب می‌کند که از چه نوع سمپاشی استفاده کند.

۶. سیستم آبیاری

آبیاری که از مهم‌ترین مراحل داشت و نگهداری محصول کشاورزی محسوب می‌شود که دو نوع دارد، آبیاری قطره‌ای و بارانی که در خصوص آبیاری قطره‌ای از سیستم‌هایی استفاده می‌شود که باید از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار باشند.

امروزه بسیاری از کشور‌های دنیا با مشکل کمبود آب مواجه هستند که درطراحی و ساخت سیستم‌های به روز آبیاری قطره‌ای تلاش شده است که کم‌ترین آب برای آبیاری مصرف شود.

۷. دستگاه‌های کودپاش و بذرپاش

دستگاه بذرپاش و کودپاش در رده ماشین آلات پرکاربرد کشاورزی است. این دستگاه‌ها می­‌تواند مقدار بذر و یا مقدار کود را کنترل ­کند، سپس آن‌ها را در داخل زمین در عمق مناسب جایگذاری کرده و با خاک روی آن‌ها را می­‌پوشانند. میزان پاشش و عمق برداری خاک توسط اپراتور دستگاه قابل تنظیم است.

پاشش بیش از حد کود شیمیایی باعث تخریب زمین حاصلخیز کشاورزی می‌شود و پاشش ناموزون بذر نیز باعث می­‌شود، محصول در یک نقطه انبوه و در نقطه دیگر کم پشت باشد. توزیع یکنواخت کود و کنترل مقدار کود شیمیایی، پاشش و پخش مقدار مناسب کود و بذر در خاک، عوامل موثری در تولید محصول با حداقل هزینه و با بهترین کیفیت است.

۸. ابزار‌های دستی

برخی ابزار‌های دستی کشاورزی به اصطلاح ابزار دست کشاورزان هستند که هر کشاورز روزانه با آن‌ها سر و کار دارد، از جمله آن‌ها می‌توان به بیل، داس، فرغون و … اشاره کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار