مدیر کل شیلات خوزستان خبر داد: کاهش ۳۳ درصدی تولیدات آبزی پروری به دلیل تنش آبی و خشکسالی در خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 19 مرداد 1400 | 14:15 ب.ظ
مدیر کل شیلات خوزستان خبر داد: کاهش ۳۳ درصدی تولیدات آبزی پروری به دلیل تنش آبی و خشکسالی در خوزستان به گزارش کشاورزی پرس، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان، گفت: علیرغم وجود برنامه های مدیریت مصرف آب، کاهش چشمگیر بارندگی در سال آبی جاری، نگرانی ها از تاثیر خشکسالی بر تولید را افزایش داده است.  وی با بیان اینکه، خوزستان در دو سال متمادی ۹۸ و ۹۹، موفق به کسب رتبه اول تولیدات […]

به گزارش کشاورزی پرس، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان، گفت: علیرغم وجود برنامه های مدیریت مصرف آب، کاهش چشمگیر بارندگی در سال آبی جاری، نگرانی ها از تاثیر خشکسالی بر تولید را افزایش داده است. 

وی با بیان اینکه، خوزستان در دو سال متمادی ۹۸ و ۹۹، موفق به کسب رتبه اول تولیدات آبزی پروری در کشور شده است اظهار کرد: با این وجود، زیر بخش شیلات و آبزی پروری استان نیز در سال جاری، از وقوع خشکسالی به شدت متاثر شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: اثرات منفی کاهش تولید ناشی از کمیت و کیفیت نامطلوب آب، در سطوح مختلف شامل کاهش سطح زیر کشت مزارع، وقوع تلفات در مزارع، خسارات ناشی از کاهش رشد ماهیان و تراکم کشت به دلیل کیفیت نامطلوب آب و نیز تلف شدن ماهیان در تالاب ها و منابع آبهای طبیعی و نیمه طبیعی استان، بروز پیدا کرده است.

این مقام مسئول، بیان کرد: طبق بررسی ها و برآوردهای انجام شده در سال جاری، ۲ هزار و ۸۹۵ هکتار مساحت مفید مزارع آبزی پروری استان تعطیل و از مدار تولید خارج شده اند.

به گفته ابوعلی، کاهش تولیدات آبزی پروری به دلیل تنش آبی حدود ۲۴ هزار تن برآورد می شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۳ درصد کاهش مواجه خواهد شد و ارزش این میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

وی، همچنین ادامه داد: کاهش تولیدات منابع آبی استان نیز حدود ۳ هزار و ۶۰۸ تن، معادل حدود ۲۴ درصد تولید سال گذشته، برآورد می شود.

مدیرکل شیلات خوزستان، با اشاره به اینکه سال گذشته، بالغ بر ۲۷ میلیون قطعه بچه ماهی و لارو در منابع آب های داخلی استان رهاسازی شد تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴ میلیون بچه ماهی به منابع آبی استان معرفی شده که برای جبران خسارت ناشی از تلفات ماهی و آسیب وارد آمده به ذخایر آبهای داخلی، باید این میزان تا پایان سال به بیش از ۳۹ میلیون قطعه بچه ماهی برسد.

ابوعلی، از دیگر پیامدهای تنش آبی امسال را کاهش حدود ۹۶۴ نفری اشتغال مستقیم آبزی پروری و ۴۹۰ نفری شاغلان ارتزاق کننده از منابع آبهای طبیعی و نیمه طبیعی عنوان کرد.

وی، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حوزه صید و صیادی استان نیز تحت الشعاع خشکسالی و کم آبی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: فروکش کردن آب رودخانه ها، عدم لایروبی بنادر و کاهش ارتفاع آب برای صیادان منطقه مشکل ساز شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان، افزود: میزان برآورد خسارت وارده به حوزه صید و صیادی ناشی از خشکسالی یکصد و شصت میلیارد تومان تخمین زده می شود و در شهرستان های ساحلی، در ۴ ماهه اول امسال، با ۱۰۰ درصد خسارت، شاهد کاهش صید به میزان ۴ هزار تن بودیم.

ابوعلی، همچنین مجموع اعتبار مورد نیاز حوزه صید و بنادر صیادی جهت، مقابله با خشکسالی را شصت و یک میلیارد تومان اعلام کرد.

وی معتقد است: لایروبی بنادر صیادی، استقرار زیستگاه های مصنوعی، رهاسازی آبزیان دریایی راهکارهای اصلی به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی در آینده به حوزه صیادی استان خواهد بود.

منبع ایانا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار