تنها ۵ تخت خالی کرونا در خوزستان باقی مانده است / روند افزایشی فوتی‌ها در ۴۸ ساعت گذشته

تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مرداد 1400 | 10:14 ق.ظ
تنها ۵ تخت خالی کرونا در خوزستان باقی مانده است / روند افزایشی فوتی‌ها در ۴۸ ساعت گذشته به گزارش کشاورزی پرس، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های استان خوزستان ۷ هزار و ۸۰۰ مورد بوده که رکورد جدیدی است. این تعداد مراجعه‌کننده نسبت به سه هفته قبل تقریبا چهار برابر شده است.  وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷۱ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند […]

به گزارش کشاورزی پرس، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های استان خوزستان ۷ هزار و ۸۰۰ مورد بوده که رکورد جدیدی است. این تعداد مراجعه‌کننده نسبت به سه هفته قبل تقریبا چهار برابر شده است.

 وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷۱ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند این در حالی است که تعداد ترخیصی‌ها از بیمارستان‌ها روزانه نصف این عدد است یعنی روزانه ۳۰ تا ۵۰ درصد بیمار ماندگار در بیمارستان‌ها داریم و به تعداد بیماران بستری افزوده می‌شود.

 ابول‌نژادیان ادامه داد: این آمار در خوزستان که ۵ هزار تخت بیمارستانی دارد و تنها درصدی از این ظرفیت را می‌تواند به کرونا اختصاص دهد و بخشی از بیمارستان‌ها نیز باید به دیگر بیماران خدمات ارائه دهند، بسیار زیاد است.

وی گفت: در خوزستان ۲ هزار و ۲۰۰ تخت عادی و ۴۵۰ تخت ICU به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است که در حال حاضر ۲ هزار و ۱۹۵ بیمار در تخت‌های عادی و ۴۵۰ بیمار در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به این شرایط مجبور شدیم بیمارستان‌های خصوصی را نیز وارد چرخه کرونا کنیم. در حال حاضر چهار بیمارستان خصوصی اهواز برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند که در دو بیمارستان کار پذیرش بیماران آغاز شده است و پذیرش در دو بیمارستان دیگر نیز در یکی دو روز آینده شروع می‌شود.

وی افزود: یکی دو طبقه از بیمارستان سوانح سوختگی اهواز و بیمارستان آیت‌الله طالقانی قدیم نیز مجدداً وارد چرخه کرونا شده‌اند.

ابول‌نژادیان گفت: همه این ظرفیت‌ها، ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخت برای ما ایجاد می‌کنند در حالی که بار بیمارستان‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و شاهد ساده‌انگاری و بی‌تفاوتی مردم نسبت به این گزارش‌ها هستیم و صحبت‌های ما جدی گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: برخی از ازدحام در اورژانس‌ها گله می‌کنند اما باید توجه شود تا زمانی که مردم در خانه‌ها نمانند و کرونا را جدی نگیرند، ظرفیت بیشتری نداریم. این کارها موجب می‌شود رسیدگی و خدمات به بیماران، کمتر ‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تاثیر منفی افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها در ارائه خدمات به بیماران، گفت: تا دو روز پیش، روزانه حدود ۱۳ تا ۱۵ مورد مرگ ناشی از کرونا در استان خوزستان داشتیم. این آمار در هفته قبل، کمتر از ۱۰ مورد بود اما در ۴۸ ساعت گذشته ۲۱ مورد و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ مورد فوت ناشی از کرونا داشته‌ایم.

وی افزود: بین افراد فوت‌شده، جوانان ۲۵، ۲۴، ۳۴، ۳۷ و ۳۸ ساله نیز بوده‌اند. همه این افراد، کسانی بودند که تصور می‌کردند به کرونا مبتلا نمی‌شوند یا به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند اما کرونا به کسی رحم نمی‌کند و با کسی شوخی ندارد.

ابول‌نژادیان بیان کرد: هنوز این موج بیماری در خوزستان به قله نرسیده و روند، افزایشی است. استان‌هایی که از یک ماه قبل درگیر این موج شده‌اند نیز هنوز به قله نرسیده‌اند و همچنان روند صعودی است.

وی با اشاره به استقبال مردم از حضور در رستوران‌ها و کافه‌ها، گفت: موج و سوش دلتا بسیار خطرناک است. مردم را به حرمت خون سیدالشهدا(ع) قسم می‌دهم که دو هفته در منزل بمانند و به کافه‌ها و رستوران‌ها نروند. می‌توان بسیاری از خریدها و امور اداری را به روزهای بعد موکول کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: مردم اگر به فکر کادر درمانی نیستند به فکر سلامتی خود باشند زیرا در صورت ابتلا، ما در ارائه خدمات دچار مشکل هستیم. در بسیاری از استان‌های دیگر کتابخانه‌ها و نمازخانه‌ها به محل بستری بیماران مبتلا، تبدیل شده‌اند و ما از این وضعیت نگران هستیم.

وی ادامه داد: برخی از مردم سوال می‌کنند که چرا بیمارستان صحرایی راه‌اندازی نمی‌شود؟ مهم‌ترین فاکتور در درمان بیماران مبتلا به کرونا، اکسیژن است. در بیمارستان‌های صحرایی در شهرهای با دمای ۵۰ درجه چگونه اکسیژن به بیمار برسد؟

ابول‌نژادیان بیان کرد: از طرفی نیز بیمارستان‌های صحرایی تنها به تعداد ۶۰ تا ۷۰ تخت ظرفیت دارند. کیفیت خدمات نیز در بیمارستان‌های صحرایی زیر سوال می‌رود در حالی که ما باید بیمارستانی داشته باشیم که مردم با سلامتی از آن خارج شوند.

وی با اشاره به شلوغی خیابان‌ها، گفت: در این موج اگر یک عضو خانواده به کرونا مبتلا شود همه اعضای خانواده درگیر می‌شوند. در سوش ووهان می‌توانستیم متوجه شویم کدام عضو خانواده ابتدا به کرونا مبتلا شده در حالی که اکنون همه اعضای خانواده با هم درگیر می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: با توجه به اینکه تظاهرات بالینی این سوش، شبیه سرماخوردگی است اعضای خانواده با این تصور که سرما خورده‌اند، راحت در کنار هم زندگی می‌کنند. مردم باید بدانند که اکنون چیزی به نام رینوویروس که عامل اصلی سرماخوردگی است، نداریم.

وی گفت: تا سه روز پیش ۴۰ بیمارستان در استان خوزستان در حال ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا بودند و اکنون تعداد بیمارستان‌های پذیرای بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان به ۴۵ بیمارستان افزایش یافته است. در اهواز بیمارستان‌های رازی، امیرالمومنین(ع)، گلستان، امام(ره)، نفت، ارتش، فاطمه زهرا(س) و چهار بیمارستان خصوصی در حال ارائه خدمات به بیماران هستند. در هر شهرستان نیز حداقل یک بیمارستان پذیرش مبتلا به کرونا داریم.

ابول‌نژادیان با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری محرم بیان کرد: در این راستا قرارگاه مرکزی مدیریت کرونا دستورالعملی ابلاغ کرده است که استانداری خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان این دستورالعمل را به واحدهای تابعه ابلاغ کردند. بر اساس این دستورالعمل، مراسم باید در فضای باز و حداکثر در مدت دو ساعت و با یک‌سوم ظرفیت یک فضا برگزار شود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت همه نکات بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در این مراسم، افزود: در فضاهای مسقف در صورتی که ارتفاع سقف شش متر باشد مراسم باید با یک‌چهارم ظرفیت و حداکثر در مدت دو ساعت برگزار شود. دسته‌روی نیز قابل قبول نیست. در مراسم نیز باید وسایل مورد استفاده، شخصی باشند یا ضدعفونی شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز بیان کرد: از مردم می‌خواهیم به حرمت امام حسین(ع) و شهدای مدافع سلامت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت در دستور کار خود قرار دهند. اگر نذری دارند نیز به بیمارستان‌ها کمک کنند. چه نذری از این بالاتر که به رزمندگان جبهه سلامت کمک شود؟

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز به شدت تحت فشار است؛ مردم و خیرین می‌توانند نذرهای خود را در قالب بسته‌های آب معدنی کوچک، تامین دارو یا وسایل حفاظتی ادا کنند.

ابول‌نژادیان ادامه داد: طرح شهید سلیمانی نیز برای حمایت از بیماران مبتلا به کرونا که نیازمند هستند، در حال اجرا است و مردم می‌توانند نذر خود را در این راستا ادا کنند.

وی تصریح کرد: از مداحان، افراد صاحب نفوذ کلام و علما نیز می‌خواهیم که مردم را به رعایت اصول بهداشتی و دریافت واکسن دعوت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تعداد واکسن‌های تزریق‌شده به خوزستانی‌ها از یک میلیون دوز عبور کرده است، گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال خوزستانی واکسن را دریافت نکرده‌اند که این عدد هم بسیار زیاد است و انتظار داریم همه این افراد واکسینه شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر از حداکثر ظرفیت نیروی انسانی استفاده می‌کنیم بنابراین از افراد آموزش‌دیده حوزه سلامت یا بازنشستگان حوزه سلامت و پرستاران که می‌توانند به مردم خدمت کنند نیز به مراکز بهداشتی مراجعه و اعلام آمادگی کنند.

ابول‌نژادیان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا در مادر شیرده بلامانع است، گفت: برای زنان باردار ایزولاسیون معکوس توصیه می‌شود. در حال حاضر میزان مراجعه زنان باردار به بیمارستان‌ها زیاد است. این افراد به دلیل اینکه دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شوند باید بیشتر رعایت کنند و از خانه خارج نشوند.

منبع کاوش اخبار


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار