نقش فائو در نوآوری در بخش کشاورزی| کمک پهپاد به تشخیص کیفیت محصولات

تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مرداد 1400 | 10:33 ق.ظ
نقش فائو در نوآوری در بخش کشاورزی| کمک پهپاد به تشخیص کیفیت محصولات به گزارش کشاورزی پرس،نوآوری معمولاً مرتبط با فناوری تلقی می شود. در واقع نوآوری وسیع تر از فناوری است. نوآوری در کشاورزی فرایندی است که به موجب آن افراد یا سازمانها محصولات، فرآیندها یا روشهای جدید یا موجود سازمان را برای اولین بار در یک زمینه خاص به کار می گیرند تا اثربخشی، رقابت پذیری […]

به گزارش کشاورزی پرس،نوآوری معمولاً مرتبط با فناوری تلقی می شود. در واقع نوآوری وسیع تر از فناوری است. نوآوری در کشاورزی فرایندی است که به موجب آن افراد یا سازمانها محصولات، فرآیندها یا روشهای جدید یا موجود سازمان را برای اولین بار در یک زمینه خاص به کار می گیرند تا اثربخشی، رقابت پذیری و انعطاف پذیری را با هدف حل مشکل افزایش دهند.
فناوری پیشرفته، توانایی رشد و مقاوم سازی گیاهان را ایجاد می کند. فناوری، باعث زنده ماندن گیاهان؛ کشت و زرع میشود و به معنای واقعی کلمه نجات زندگی را برای مردم جهان ایجاد می کند.

تحولات فناورانه در کشاورزی طی قرن ها، تغییرات عظیمی را در شیوه زندگی مردم ایجاد کرده است. برای تأمین نیازهای جهانی غذا، باید از راه حل های مبتنی بر علم استفاده کنیم که منجر به پیشرفت های چشمگیری در امنیت غذایی ما خواهد شد. علاوه بر بذرهای اصلاح شده و ابزارهای محافظت از محصول، فناوری های دیگری نیز وجود دارند که کشاورزان را قادر می سازد تا بهره وری خود را افزایش دهند.

GIS و GPS سنسورها، مانیتورها و کنترل کننده ها تجهیزات فناورانه مزرعه هستند که کشاورزان را قادر می سازند از راهنماهای الکترونیکی برای هدایت دقیق ادوات حرکتی، مشخص شدن میزان مصرف مواد شیمیایی و تجزیه و تحلیل همه این داده ها در ارتباط با سایر منابع استفاده کنند. فناوری های دقیق مزرعه، ابزارهای مدیریتی قدرتمندی در مزارع کشاورزی مدرن هستد.

با بهره برداری از یک پهپاد کوچک هوایی در مزارع، کشاورزان می توانند تصاویر دقیق از محصولات خود را دریافت کنند و از طریق تصاویر یا فیلم زنده، دقیقاً می توانند ببینند که چه قسمت هایی از مزرعه توسط بیماری های گیاهی یا حشرات مورد حمله قرار گرفته یا کمبود آب دارند

علاوه بر این با بهره برداری از یک پهپاد کوچک هوایی در مزارع، کشاورزان می توانند تصاویر دقیق از محصولات خود را دریافت کنند. از طریق تصاویر یا فیلم زنده، کشاورزان دقیقاً می توانند ببینند که چه قسمت هایی از مزرعه توسط بیماری های گیاهی یا حشرات مورد حمله قرار گرفته یا کمبود آب دارند و در عرض چند دقیقه می توانند به اطلاعاتی دست یابند که در حالت عادی برای رسیدن به آن ساعتها زمان لازم است. این پهپادها سرعت و دقت جمع آوری اطلاعات در مزرعه را به گونه ای حیرت انگیز بالا می برند.

باید گفت یک نرم افزار ابری می تواند برای بهره وری در تولید محصولات زراعی ضروری باشد. بر اساس فرایندهای منطبق با روش های بهینه، این نرم افزار کشاورزان را به سمت بهبود تولید و افزایش بهره وری هدایت می کند. از ویژگی های این نرم افزار می توان به مدیریت مزرعه داری با یک روش ساده و سریع برنامه ریزی و نظارت و ردیابی کلیه فعالیت های مزرعه اشاره کرد.

یکی از مهمترین کارهای یک کشاورز اطمینان از استفاده منطقی از آب است. انواع مختلفی از نرم افزارهای مخصوص موبایل و فضای وب وجود دارد که به کشاورزان کمک می کند تا با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی محلی، استفاده از آب در محصولات خود را مدیریت کنند.

تعامل انسان ها با ماشین آلات باعث صرفه جویی در وقت، سوخت، نیرو و انرژی شده و از هدر رفتن منابع کشاورزی جلوگیری نموده و باعث پایداری و سازگاری بیشتر گیاه با محیط می شود

علاوه بر موارد فوق سنسورهای هوشمندی هستند که همه چیز، از سلامت گیاه و آب مورد نیاز گیاهان تا سطح نیتروژن در خاک را اندازه گیری و نشان می دهند.

تعامل انسان ها با ماشین آلات به این صورت باعث صرفه جویی در وقت، سوخت، نیرو و انرژی شده و از هدر رفتن منابع کشاورزی جلوگیری نموده و باعث پایداری و سازگاری بیشتر گیاه با محیط می شود.

باید گفت فائو نقش کلیدی در ارتقاء اهمیت نوآوری در کشاورزی برای افزایش امنیت غذایی ، توسعه پایدار و ارتقای توسعه روستایی ایفا می کند.

نوآوری در کشاورزی – تمام ابعاد چرخه تولید و کل زنجیره ارزش – از تولید محصول گرفته تا جنگلداری ، شیلات یا دامداری؛ مدیریت نهاده ها و دسترسی به بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

فائو به کشورهای عضو کمک می کند تا از پتانسیل نوآوری در جهت رشد اقتصادی، اجتماعی، تضمین امنیت غذایی و تغذیه، کاهش فقر و بهبود تاب آوری در برابر تغییرات آب و هوایی و در نتیجه دستیابی به اهداف توسعه پایدار استفاده کنند. از آنجا که نوآوری یک فرایند پیچیده است که در آن دولت ها و سایر ذینفعان کلیدی نقش های متفاوتی ایفا می کنند  فائو بر رویکردی گسترده در سیستم تمرکز می کند.

به عنوان مثال فائو و شرکای آن در ۹ کشور به طور آزمایشی در آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی کار می کنند تا شرکای بین المللی، ملی و محلی را برای ایجاد و اجرای برنامه های توسعه ظرفیت برای نوآوری کشاورزی گرد هم آورند.

فائو همچنین از دولتها برای توسعه استراتژی هایی که مکانیزاسیون کشاورزی پایدار را توسعه می دهد، حمایت می کند و با شرکت های کوچک؛ تعاونی ها و سازمان های محلی برای اطمینان از دسترسی کشاورزان خرده مالک به خدمات مکانیزه همکاری می کند.

فائو همچنین نقش کلیدی در حمایت و ارتقاء اهمیت نوآوری کشاورزی برای افزایش امنیت غذایی، توسعه پایدار و ارتقاء توسعه روستایی ایفا می کند

فائو همچنین نقش کلیدی در حمایت و ارتقاء اهمیت نوآوری کشاورزی برای افزایش امنیت غذایی، توسعه پایدار و ارتقاء توسعه روستایی ایفا می کند. به عنوان بخشی از این نقش؛ فائو میزبان سمپوزیوم بین المللی نوآوری کشاورزی برای کشاورزان خانوادگی بود.

در این سمپوزیوم بیش از ۵۴۰ شرکت کننده از جمله نمایندگان ۹۲ کشور عضو و سایر ذینفعان کلیدی در نوآوری کشاورزی شرکت کردند. سمپوزیوم نقش محوری را که کشاورزان خانواده در نوآوری کشاورزی ایفا می کنند، تشخیص داد.

فائو از قدرت فناوری های دیجیتالی برای هدایت، تسریع و مقیاس بندی ایده های نوآورانه با پتانسیل بالا برای تأثیر در بخش غذا و کشاورزی استفاده می کند و راه حل ها و خدمات دیجیتال را به کالاهای عمومی جهانی تبدیل می کند

در نهایت باید گفت فائو از قدرت فناوری های دیجیتالی برای هدایت، تسریع و مقیاس بندی ایده های نوآورانه با پتانسیل بالا برای تأثیر در بخش غذا و کشاورزی استفاده می کند و راه حل ها و خدمات دیجیتال را به کالاهای عمومی جهانی تبدیل می کند.

هدف آن بررسی کاربرد و پذیرش فناوری های موجود و مرزی، طراحی و مقیاس گذاری خدمات ، ابزارها و رویکردهای جدید برای توانمندسازی خانوارهای روستایی و ایجاد انگیزه برای کارآفرینی جوانان در زمینه غذا و کشاورزی است.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار