تصویب سه طرح پتروپالایش در خوزستان

تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 مرداد 1400 | 10:55 ق.ظ
تصویب سه طرح پتروپالایش در خوزستان  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ایجاد سه طرح پتروپالایش در خوزستان توسط بخش خصوصی، به تصویب کمیسیون ماده ۲۱ طرح‌های غیرکشاورزی استان رسید. فاضل عبیات  بیان کرد: یکی از وظایف کمیسیون ماده ۲۱ طرح‌های غیرکشاورزی استان خوزستان واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به طرح‌های (غیر کشاورزی) صنعتی، مسکن روستایی (از طریق بنیاد […]

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ایجاد سه طرح پتروپالایش در خوزستان توسط بخش خصوصی، به تصویب کمیسیون ماده ۲۱ طرح‌های غیرکشاورزی استان رسید.

فاضل عبیات  بیان کرد: یکی از وظایف کمیسیون ماده ۲۱ طرح‌های غیرکشاورزی استان خوزستان واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به طرح‌های (غیر کشاورزی) صنعتی، مسکن روستایی (از طریق بنیاد مسکن) ، خدماتی و … است.

وی با اشاره به اینکه در این کمیسیون پروژه‌های پتروپالایش شهرستان‌های رامهرمز، آغاجاری و بهبهان مورد بررسی قرار گرفتند افزود: واگذاری اراضی مورد نیاز این پروژه‌ها که با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۶۰۰ میلیون دلاری بخش خصوصی انجام می‌شود، به دستگاه‌های اجرایی مربوطه (جهادکشاورزی و منابع طبیعی) ابلاغ شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: اجرای این سه پروژه پتروپالایش در استان خوزستان منجر به ایجاد پنج هزار فرصت شغلی خواهد شد.

عبیات افزود:شرکت پتروپالایش ابوالفارس در شهرستان رامهرمز، فرآورده‌های نفتی شامل بنزین و گازوییل به ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار، اشتغال مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر در صورت را فراهم می‌کند.

وی گفت: اجرای این پروژه علاوه بر تولید محصولات با ارزش افزوده، امکان رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی غیرمستقیم دیگر را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت نفت و گاز خاورمیانه در شهرستان آغاجاری به‌منظور اجرای طرح تولید فرآورده‌های سوختی از نفت خام اشاره کرد و افزود: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه فرآورده‌های سوختی، یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی را در منطقه ایجاد می‌کند.

عبیات با بیان اینکه شهرستان آغاجاری از جمله مناطق محروم استان محسوب می‌شود گفت: اجرای این طرح در منطقه باعث رشد اقتصادی و همچنین رونق اشتغال در این شهرستان خواهد شد.

به گفته وی وزارت نفت با تخصیص خوراک مورد نیاز این پروژه موافق کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه تخصیص خوراک مورد نیاز فاز اول پروژه شرکت نفت رضوان در شهرستان بهبهان در حال پیگیری است گفت: در صورت آغاز فعالیت این شرکت در شهرستان بهبهان که با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلار انجام خواهد شد، امکان ایجاد ۲ هزار فرصت شغلی در منطقه فراهم می‌شود.

پتروپالایشگاه به معنای پالایشگاه نفت است. اما معمولا منظور از واژه پتروپالایشگاه نسل جدیدی از پالایشگاه‌ها به حساب می‌آیند و بر یکپارچگی بین مجتمع‌های پالایش و پتروشیمی تأکید دارد.

در مجتمع‌های پتروپالایشگاهی، هدف تنها تولید سوخت از جمله گاز مایع (ال پی جی)، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره نیست، بلکه در کنار چنین محصولاتی فرآورده‌های ویژه و خوراک‌های مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی نیز تولید و عرضه می‌شود.

در مجتمع‌های پتروپالایش، نفت خام به عنوان خوراک وارد واحد‌های فرایندی متعددی می‌شود تا ترکیبی از محصولات سوختی و پایه پتروشیمی تولید شود.

توجه به توسعه ظرفیت پتروپالایشی می‌تواند باعث سودآوری بیشتر (بیش از ۲ برابر) و افزایش توان رقابت در بازار فراورده‌های نفتی باشد.

در سال‌های اخیر بسیاری از کشور‌ها ساخت پتروپالایشگاه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که یکی از دلایل آن سودآوری بالای این مجتمع‌ها است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار