مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان: کاهش بارندگی های امسال نیروگاهای برق آبی را دچار مشکل کرد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 مرداد 1400 | 10:10 ق.ظ
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان: کاهش بارندگی های امسال نیروگاهای برق آبی را دچار مشکل کرد سازمان آب و برق خوزستان؛ مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در همایش مدیریت مشارکتی تنش خشکسالی که صبح  چهارشنبه برگزار شد؛ با اشاره به اینکه در سال خشک نسبتا شدیدی قرار داریم؛ گفت: استان خوزستان به دلیل اینکه ۹۰ درصد برداشتش از آبهای سطحی صورت می گیرد به شدت متاثر از سیلاب ها و […]

سازمان آب و برق خوزستان؛ مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در همایش مدیریت مشارکتی تنش خشکسالی که صبح  چهارشنبه برگزار شد؛ با اشاره به اینکه در سال خشک نسبتا شدیدی قرار داریم؛ گفت: استان خوزستان به دلیل اینکه ۹۰ درصد برداشتش از آبهای سطحی صورت می گیرد به شدت متاثر از سیلاب ها و خشکسالی هاست.

فرهاد ایزدجو ادامه داد: ما باید بتوانیم با همفکری و توسعه سازوکارها با این وضعیت سازگار شویم تا ضرر کمتری به ذینفعان مان برسد و این مساله نیازمند هم اندیشی ها، تصمیم گیری های کارشناسی،  بررسی نیازها،  بررسی خسارات ناشی از خشکسالی و اقداماتی در راستای سازگاری با کم‌آبی است.

این مقام مسئول ادامه داد: ضروری است که NGO ها و تشکل‌هایی که ارتباط بین مردم و مجموعه های دولتی و سایر ذینفعان را برقرار می کنند در برنامه ریزی ها و انتقال و رعایت برنامه ها سهم بیشتری داشته باشند. در این خصوص یک سری سازوکارهایی وجود دارد که تاب آوری مجموعه استان خوزستان را افزایش می دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: امسال به دلیل عدم رعایت الگوی کشت بسیاری از برنامه‌های ما با انحراف شدید مواجه شد. از دیگر موضوعات مهم که برنامه ریزی های ما را ممکن است دچار انحراف کند وابستگی کشور و استان خوزستان به نیروگاه های برق آبی است.

وی با بیان اینکه منافع استانی و ملی در تقابل با یکدیگر هستند؛ تصریح کرد: در همین روزهای اخیر ما با چالش بزرگی مواجه بودیم اگر از نیروگاه های برق آبی، برق تولید کنیم عملاً از آبی که برای فصول آینده ذخیره کرده ایم کاسته خواهد شد؛ اما حُسنی که دارد این است که خاموشی های سراسری کشور با توجه به شرایط کرونایی کاهش خیلی شدیدی پیدا می کنند که اثرات بسیار خوبی به لحاظ ملی خواهد داشت؛ از طرفی اگر آب را رها سازی نکنیم خاموشی‌های گسترده‌ای گریبانگیر کشور خواهد شد.

ایزدجو اظهار کرد: نیاز است بین اهداف ذینفعان مختلف یک تعادل ایجاد شود که باعث کمترین خسارت شود که این موضوع تنها با برنامه ریزی های دراز مدت ایجاد می شود. به عنوان مثال نباید در کشور وابستگی به نیروگاه‌های برق آبی به این میزان زیاد باشد و نیاز به اصلاح وجود دارد.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری در خصوص وسعت و الگوی  کشت پاییزه؛ بیان کرد: کل موجودی مخازن ما ۲ میلیارد و ۸۳۹ میلیون متر مکعب است که باید آب مورد نیاز باقیمانده کشت تابستان، کشت های دائمی و کشت پاییزه را بتواند تامین کنند.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص کشت زمستانه با هماهنگی ستاد مقابله با خشکسالی، ستاد مدیریت بحران و کارگروه سازگاری با کم آبی است؛ عنوان کرد:  در پایان این همایش و جلسات مربوطه نتیجه نهایی مصوب استان خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش حجم مخازن اظهار کرد: در سال گذشته حجم مخازن ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود که کمتر از حد نرمال برآورد شد اما اکنون دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون متر مکعب است که فاصله زیادی با هم دارند به همین دلیل باید منتظر روزهای سخت تری باشیم. هر چقدر برنامه‌ریزی‌ها را منطبق با واقعیت ها تدوین کنیم و بر اساس آن برنامه‌ها،  بحث توسعه کشت را انجام دهیم قاعدتاً نتایج بهتری خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: این تصمیم‌ها باید بتواند برای سال‌های خشک بعدی نیز مد نظر قرار بگیرد زیرا که شرایط اقلیمی در حال تغییر است و مطمئناً تکرار خشکسالی نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

ایزدجو در پایان گفت: می توانیم با استفاده از خرد جمعی تبعات خشکسالی را به حداقل ممکن کاهش دهیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار