کشت برنج در خوزستان با مجوز مقامات استان انجام شد

تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مرداد 1400 | 11:46 ق.ظ
کشت برنج در خوزستان با مجوز مقامات استان انجام شد  یک مقام مسئول با بیان اینکه کشت برنج در خوزستان با اجازه مقامات استان و نظر مساعد دولت انجام شد،گفت: سطح زیر کشت این محصول در خوزستان در سالجاری نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش یافته است. تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به طرح ممنوعیت کشت برنج […]

 یک مقام مسئول با بیان اینکه کشت برنج در خوزستان با اجازه مقامات استان و نظر مساعد دولت انجام شد،گفت: سطح زیر کشت این محصول در خوزستان در سالجاری نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش یافته است.

تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به طرح ممنوعیت کشت برنج در خوزستان، گفت: طرح کلی که به تصویب هیأت وزیران رسید محدودیت و ممنوعیت کشت برنج بود اما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به علت سیل، افزایش میزان آورد رودخانه‌ها و سدها، اجازه کشت برنج توسط مقامات استان و با نظر مساعد دولت داده شد.

وی افزود: این اقدام علاوه بر افزایش توانایی مادی کشاورزان و جبران خسارت سیل، به خوداتکایی برنج در کشور و افزایش تولیدات داخلی نیز کمک زیادی کرد.

نوروزی با بیان اینکه طبق آمار طولانی مدت (۳۰ ساله) به طور میانگین سالیانه ۴۵ تا ۵۰ هزار هکتار برنج در استان خوزستان کشت می‌شود، گفت: لذا در هیچ سالی، سطح زیر کشت برنج به صفر نرسیده و پیگیری‌های انجام شده، نشان می‌دهد که برنامه اجرایی سطح زیر کشت برنج در سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است که این امر نشان دهنده تأثیر اقدامات انجام شده در راستای کاهش کشت برنج است.

این مقام مسئول درباره اینکه دلایل ناکامی در طرح ترویج کشت کنجد به جای برنج چه بوده است؟، افزود: قدمت زراعت کنجد در استان خوزستان بیشتر از کشت برنج است و قرار نیست که زراعت کنجد جایگزین کشت برنج شود.

نوروزی گفت: در طی سالهای گذشته سطح زیر کشت کنجد در استان خوزستان از ۱۰ هزار هکتار به ۲۱ هزار هکتار افزایش یافته است که نشان دهنده موفقیت کشت کنجد است و برنامه کلی در کشت برنج مدیریت کشت براساس منابع آبی است؛ البته در سال‌هایی که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم پیشنهاد می‌شود محصولات کم آب بر مثل کنجد در استان کشت شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار