هندیجان، شهری با امکانات روستایی/ بیمارستانی با امکانات مطب!

تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 مرداد 1400 | 16:51 ب.ظ
هندیجان، شهری با امکانات روستایی/ بیمارستانی با امکانات مطب! به گزارش کشاورزی پرس؛مشکلات درمانی در شهرستان هندیجان سال‌های سال است که مردم این منطقه را درگیر خود کرده و بسیاری از شهروندان مجبورند برای درمان بیماری خود به سایر شهر‌ها و استان‌ها مراجعه نمایند. هندیجان پیشتر بخشی از شهرستان بندر ماهشهر بود، اما به منظور راحت‌تر اداره شدن هر ۲ منطقه هندیجان جدا و […]

به گزارش کشاورزی پرس؛مشکلات درمانی در شهرستان هندیجان سال‌های سال است که مردم این منطقه را درگیر خود کرده و بسیاری از شهروندان مجبورند برای درمان بیماری خود به سایر شهر‌ها و استان‌ها مراجعه نمایند.

هندیجان پیشتر بخشی از شهرستان بندر ماهشهر بود، اما به منظور راحت‌تر اداره شدن هر ۲ منطقه هندیجان جدا و به شهرستانی مستقل تبدیل شد، اما به لحاظ درمانی و برخی موارد همچنان به ماهشهر وابستگی دارد.

تصور کنید صبح امروز با خبر مرگ یکی از عزیزان تان بر اثر تصادف از خواب بر می‌خیزید و در همین حال خانواده و فامیل نیز در خانه شما به منظور سوگواری حضور می‌یابند، اما پس از مراجعه به پزشک قانونی متوجه می‌شوید که کسی در آنجا برای معاینه و صدور گواهی کفن و دفن حضور ندارد، بنابراین شما مجبور هستید به همراه سایر اعضای خانواده بدین منظور کیلومتر‌ها راه را طی نمایید تا به بندر ماهشهر برسید.

در بندر ماهشهر با یک پیچیدگی و شلوغی در پزشک قانونی مواجه می‌شوید و در حالی که مجبورید ده‌ها برگه را امضا یا از این اتاق به آن اتاق مراجعه کنید، قلب تان از اتفاق رخ داده می‌سوزد و این نبود امکانات در محل زندگی تان فشاری مضاعف را بر قلب و روح آدمی وارد می‌کند.

نمایی از شهر هندیجان

شهر باستانی در دالان مشکلات درمانی

هندیجان یکی از شهر‌های تاریخی و باستانی در ایران بوده که دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری است، این شهرستان که مرکز آن بندری با همین نام است در کرانه‌های خلیج فارس واقع شده و عبور رودخانه زهره از وسط آن و تقسیم بندر به ۲ بخش شمالی و جنوبی زیبایی و شکوه خاصی را به هندیجان داده است.

این منطقه بندری به دلیل رفت و آمد بازرگانان هندی در گذشته رونق خاصی داشت. واژه «هند» در زبان سانسکریت به معنای آب است و به نظر می‌رسد یکی از دلایل نامگذاری این منطقه به نام «هندیگان» که بعدا به هندیجان تغییر یافت و معنی سرزمین آب را می‌دهد نیز به همین علت باشد وجود رودخانه زهره نیز در این نامگذاری بی تاثیر نبوده که به معنای «ایزد آب» است.

اما در هر حال این منطقه علی رغم رونق و شکوه گذشته حالا با مشکلاتی در زمینه درمانی مواجه است که به گفته اهالی منطقه بسیاری از مردم مجبور هستند برای دندان درد خود نیز به شهر دیلم، بندر امام و بندر ماهشهر مراجعه نمایند.

دندان پزشکی

اگر برای دفن عجله دارید به ماهشهر بروید!

ژیلا قنواتی یکی از ساکنین هندیجان می‌گوید: علی رغم وجود ساختمان بیمارستان در این بخش، امکانات آن اندک است و هفته گذشته مجبور شدم به دلیل دندان درد به یک دندان پزشکی در بندر دیلم مراجعه کنم!

داود خدری نیز که به تازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده، در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات در زمینه درمان و علاوه بر آن در خصوص پزشک قانونی گفت: گرفتاری‌های زیادی از این بابت وجود دارد و ردیف کاری دکتر اداره پزشک قانونی هندیجان در شهر دیگری است.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد سوگوار در حین عزاداری به دلیل نبود پزشک قانونی در همه مواقع ناچارند به ماهشهر مراجعه نمایند، افزود: هفته گذشته که من نیز پدرم را از دست دادم برای دریافت گواهی فوت و دفن به پزشک قانونی هندیجان مراجعه کردم، اما آنجا به ما گفته شد که پزشک فعلا نیست و وقتی سوال کردیم چه زمانی باز میگردد، منشی پاسخ داد «مشخص نیست؛ اگر عجله دارید، به ماهشهر بروید»!

سردخانه

هندیجان بیمارستان دارد، اما امکانات نیست

خدری بیان کرد: ما ۶ برادر هستیم که پس از مراجعه به پزشک قانونی ماهشهر تاکید کردند باید همگی با هم برای دریافت جواز دفن مراجعه نماییم، حال آنکه از سوی دیگر درگیر مراسم سوگواری پدرمان بودیم که اگر پزشک قانونی فعال در شهرمان وجود داشت، لازم نبود آنقدر دشواری را متحمل بشویم و کار‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌پذیرفت.

این شهروند اهل هندیجان اظهار داشت: به فوریت لازم است تا مسائل حوزه پزشک قانونی برطرف گردند، زیرا در موارد تصادفی نیاز به بررسی سریع وجود دارد.

داود خدری ادامه داد: هندیجان به لحاظ درمانی نیز در وضعیت نامناسبی است و اگرچه بیمارستان شهدای آن دایر است، اما متخصصان هر روز حضور ندارند، حال آنکه در برخی شهر‌ها حتی درمانگاه‌های کوچک نیز به صورت روزانه متخصصان زنان، اطفال، داخلی و چشم پزشکی فعال دارند.

ویزیت بیماران در مطب پزشکی

مسئله حفظ جان انسان‌ها است

او تصریح کرد: اگرچه بیمارستان هندیجان اورژانس و بخش داخلی دارد، اما امکانات آن مطلوب نیست، اتاق عمل ندارد و مردم ناچارند برای جراحی آپاندایس یا ایست قلبی بیمار خود را حتما به ماهشهر اعزام کنند و این یعنی این مرکز درمانی یک دستگاه «آی سی یو» هم ندارد تا افراد در بخش تحت نظر باشند؛ مسئله حفظ جان انسان است و باید حداقل امکانات درمانی برای زنده ماندن فرد در این شهر وجود داشته باشد.

خدری گفت: لازم است تا مسئول شبکه بهداشت و درمان و همچنین فرماندار موضوع را از علوم پزشکی اهواز پیگیری نمایند تا هر چه سریع‌تر رفع شود، زیرا بودند افرادی نیز به دلیل خونریزی، در راه اعزام از هندیجان به بیمارستان‌های ماهشهر جان باختند.

پزشک قانونی

قوه قضاییه: سهمیه پزشک قانونی هندیجان اِشغال شده است!

مشکلات مربوط به پزشکی قانونی بر عهده قوه قضاییه است به همین منظور سعی کردیم با رئیس دادگستری هندیجان این مشکل را پیگیری نماییم، سید محمود هاشمی رییس دادگستری این شهرستان در گفتگو با ما با بیان اینکه «هندیجان پزشک قانونی ندارد» گفت: پس از پیگیری‌های ما مشخص شد که شخصی از تهران سهمیه پزشک قانونی هندیجان را اشغال کرده، اما هرگز در این شهر حضور نیافته است.

او افزود: شخصی که هم اکنون مسئولیت اداره پزشک قانونی هندیجان را بر عهده دارد، یک پزشک معتمد است و بار‌ها نیز تاکید شده این شهرستان به پزشک قانونی نیازمند است، اما بر صحبت‌های گذشته خود مبنی بر «اشغال سهمیه» پافشاری می‌کنند.

هاشمی بیان کرد: پزشک قانونی استخدام قوه قضاییه می‌شود و حقوق خود را هم از این سازمان دریافت می‌کند، حال آنکه پزشک معتمد اگرچه از سوی رئیس دادگستری تعیین می‌شود، اما می‌تواند عوض گردد و حقوقی نیز از سوی دادگستری دریافت نمی‌کند، بنابراین؛ تنها راه حل این مسئله پیگیری موضوع از طریق نماینده مردم در مجلس است که در صورت پیگیری شاید بتوان به رفع این معضل امیدوار بود.

شهر باستانی در دالان مشکلات درمانی/آبا دشواری‌های پزشکی در هندیجان رفع می‌شود؟

راه اندازی بخش دیالیز بیمارستان هندیجان؛ بی نیازی بیماران از مراجعه به ماهشهر

علاوه بر مشکلات در زمینه پزشک قانونی همانطور که پیشتر گفته شد، شهرستان هندیجان در زمینه درمانی و خدمات بیمارستانی نیز دچار چالش‌های جدی است.

علیرضا گشتیل یکی از اعضای درمان شهرستان ماهشهر پیشتر در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود که بسیاری از بیماران برای درمان از هندیجان به ماهشهر مراجعه می‌کنند اما طی چند وقت گذاشته که با همت رئیس شبکه بهداشت و درمان هندیجان بخش دیالیز در این شهرستان راه اندازی شده، میزان مراجعه بیماران نیازمند دیالیز نیز کاهش یافته است و این نشان می‌دهد در صورت تجهیز سایر بخش‌ها نیز مردم بی نیاز از رجوع به دیگر شهر‌ها و طی مسافت‌های طولانی خواهند شد.

شهر باستانی در دالان مشکلات درمانی/آبا دشواری‌های پزشکی در هندیجان رفع می‌شود؟

راه اندازی اتاق عمل تا یک ماه آینده در بیمارستان هندیجان

داوود رئیسی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان هندیجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در بیمارستان شهدا متخصص داخلی و کودکان تمام وقت فعال هستند، اما متخصص زنان ۲ تا ۳ روز در هفته، سونوگرافی ۲ روز در هفته و ارتوپدی یک روز را در طول هفته فعالیت دارند.

او با بیان اینکه قرار است اتاق عمل بیمارستان نیز راه اندازی شود، افزود: بخش «سی سی یو» تا آبان ماه تجهیز و انجام عمل جراحی به زودی آغاز می‌شود.

رئیسی در خصوص راه اندازی اتاق عمل بیان کرد: این محل از پیش تا حدودی آماده بود، اما نیازمند تجهیزات بیشتری است و تاکنون نیز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان آن به شرکت‌های تامین کننده تجهیزات پرداخت شده و احتمالا تا یک ماه آینده این بخش راه اندازی خواهد شد.

شهر باستانی در دالان مشکلات درمانی/آبا دشواری‌های پزشکی در هندیجان رفع می‌شود؟

تجهیز بخش‌های مختلف بیمارستان شهداء «جزء آرزوهایم» است

این مقام مسئول اظهار داشت: مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر نیز وعده داده تا قبل از آبان ماه و تقسیم پزشکان جراح علوم پزشکی، افرادی از ماهشهر این مسئولیت را در هندیجان بر عهده بگیرند، ضمن آنکه از اوایل مهر نیز یک متخصص سونوگرافی سهمیه مناطق محروم به صورت تمام وقت در هندیجان فعال می‌گردد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان هندیجان گفت: یکی از «آرزو‌های من» تجهیز و تکمیل بخش‌های مختلف بیمارستان شهدا است و به همین دلیل نیز مدیریت شبکه را قبول کردم و با اقدامات در نظر گرفته شده طی چند ماه آینده بخش‌های مختلف نیز راه اندازی می‌شود.

شهر باستانی در دالان مشکلات درمانی/آبا دشواری‌های پزشکی در هندیجان رفع می‌شود؟

«اَ نمیرُم نه پیرُم»

بر اساس گفته‌های مردم محلی هندیجان مشکلات مختلف درمانی، نبود متخصص به صورت روزانه، فعال نبودن اتاق عمل و بخش «سی سی یو» باعث شده تاکنون برخی از جوانان از این کمبود امکانات جان خود را از دست بدهند و این موضوعی است که اگر به آن پرداخته نشود، شاهد اتفاقات تلخ‌تر و ناگوارتری در هندیجان خواهیم بود، در همین حال رئیس شبکه بهداشت و درمان نیز قول داده تا یک ماه آینده بخش جراحی بیمارستان شهدا را راه اندازی نماید.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار