محدودیت های کرونایی با بازار اقلام اساسی چه کرد؟

تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 مرداد 1400 | 13:17 ب.ظ
محدودیت های کرونایی با بازار اقلام اساسی چه کرد؟ همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز عزاداری هیئت ها، قیمت اقلام اساسی به بهانه های مختلف یکی پس از دیگری در بازار دچار نوسان می شود که امسال هم به رغم‌ محدودیت های کرونایی و افت تقاضا، قیمت برخی کالاها همچون قند و شکر، زعفران، گوشت، مرغ و برنج  نسبت به هفته […]

همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز عزاداری هیئت ها، قیمت اقلام اساسی به بهانه های مختلف یکی پس از دیگری در بازار دچار نوسان می شود که امسال هم به رغم‌ محدودیت های کرونایی و افت تقاضا، قیمت برخی کالاها همچون قند و شکر، زعفران، گوشت، مرغ و برنج  نسبت به هفته های اخیر رشد چند برابری داشته است که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که با گسترش کرونا و اعمال محدودیت های برگزاری هیئت ها، قیمت ها نسبت به هفته های قبل رشد ۱۵ تا ۲۵ درصدی داشته که این موضوع خانوارها را بیش از پیش در تامین مایحتاج خود دچار مشکل کرده است؛ چرا که در طول سال به بهانه های مختلف، قیمت کالاهای اساسی در سایه کمبود نظارت ها و سوء مدیریت دچار نوسان می شود.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود فراوانی کالا و ذخیره سازی مناسب محصول در انبارها، مشکلی در توزیع کالا ایام‌محرم وجود ندارد که با این وجود انتظار می رفت که تغییری در قیمت ها ایجاد نشود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی و دلایل گرانی طی روزهای اخیر به رغم گسترش ویروس کرونا و محدودیت برگزاری هیئت ها با خبر شویم:

محدودیت های کرونا یکی از علل کاهش تقاضا در بازار

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به اعمال محدودیت های کرونا و عدم توان خرید هیئت ها خبری از خرید های انبوه نیست.

او افزود: با توجه به شرایط کرونا، کاهش استقبال مردم و افزایش چندبرابری هزینه ها بازار اقلام تعریفی ندارد.

حسنی از افزایش ۱۷ تا ۱۸ درصدی قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: طی یک هفته اخیر قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۲۷ به ۳۴ هزار تومان و از ۳۷ به ۴۲ هزار تومان رسیده است که علت اصلی این نوسان قیمت ناشی از اتمام ذخایر برنج مانده در انبار است.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره آینده بازار اقلام اساسی بیان کرد: با توجه به کاهش تقاضا نوسان خاصی در بازار پیش رو نیست و به طور کلی ۱۴۶ گروه صنفی چشم انتظار اقدامات جدید دولت هستند.

ثبات قیمت پیاز و سیب زمینی در ایام‌ محرم

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار میوه در ایام‌ محرم تعریفی ندارد، اظهار کرد: در ایام محرم طبق روال همه ساله تمامی اقلام جز سیب زمینی، پیاز، لوبیاسبز و سبزی به علت افت تقاضا در بازار کاهش می یابد.

او از افت ۲۰ درصدی قیمت میوه و صیفی در ایام‌ محرم خبر داد و گفت: با توجه به افزایش ۳ برابری عرضه در برابر تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مجدد کاهش یابد.

دارایی نژاد ادامه داد: همه ساله قیمت سیب زمینی و پیاز در محرم دچار التهاباتی می شود که امسال به سبب ذخیره سازی محصول توسط کشاورزان خبری از نوسان قیمت نیست.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به رصد بازار و ذخیره سازی محصول پیش بینی می شود که قیمت سیب زمینی و پیاز از ۴ تا ۵ هزار تومان فراتر نرود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی قیمت کنونی هر کیلو پیاز شیری را ۳ تا ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو سیب زمینی ۴ تا ۵ هزار تومان و سبزی ۳ تا ۵ هزار تومان است.

مشکلات شبکه توزیع علت اصلی التهاب بازار مرغ

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بازار مرغ در ایام محرم اظهار کرد: همه ساله تقاضا در برخی مناسبت ها همچون ایام پایانی سال، ماه رمضان و محرم افزایش می یابد که امسال به واسطه کاهش استحصال گوشت مرغ از جوجه ریزی صورت گرفته ناشی از گرمای هوا، تاخیر در ارسال نهاده و کیفیت نهاده میزان عرضه تحت تاثیر قرار گرفته است.

او افزود: با توجه به آنکه آمار و اطلاعاتی از میزان عرضه مرغ ارسالی به کشتارگاه تا بازار مصرف نداریم، از این رو معلوم نیست چه اتفاقی بعد از ارسال به کشتارگاه رخ می دهد که مرغ با نرخ ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

کمالی سروستانی ادامه داد: اگر در بسته بندی مرغ قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان درج شده باشد و مرغ با قیمت بالاتری توزیع شود این امر بیانگر تخلف از عمده فروشی تا خرده فروشی است، چنانچه مرغ تنظیم بازار بر روی بسته بندی کالا درج نشده باشد، این امر نشان دهنده توزیع خارج از شبکه است که وزارت صمت و وزارت جهاد باید نظارت کنند؛ چرا که با این حجم تولید، مرغ نباید با نرخ ۴۶ هزار تومان در بازار توزیع شود.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ گرم در کشتارگاه ها را ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم اعتراض های مکرر مرغداران به نرخ فعلی مرغ، مسئولان اقدام به اصلاح قیمت مصوب نکردند که این موضوع بر مرغداران فشار وارد می کند.

کمبودی در عرضه دام نداریم/ متوسط قیمت هر کیلو دام سبک ۵۷ هزار تومان

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام‌سبک‌ در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام ایام‌ محرم نداریم، اظهار کرد: هم اکنون به هر میزانی که دام مورد نیاز باشد، در واحدهای دامداری موجود است.

او تامین نهاده را مشکل فعلی نهاده دامی دانست و افزود: در شرایط کنونی دامداران با مشکل تامین‌ نهاده برای پروار دام چاق رو به رو هستند و تمامی دام های موجود در دامداری لاغر هستند.

صدر دادرس با اشاره به اینکه مشکل خاصی در عرضه نداریم، بیان کرد: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، نیازی به واردات دام و گوشت از خارج نداریم.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک قیمت کنونی هر کیلو دام درب کشتارگاه را ۵۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی درب کشتارگاه ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

او درباره آینده بازار دام کشور تصریح کرد: با ازدیاد تقاضا برای خرید دام در ایام محرم ممکن است نوسانات جزئی قیمت در بازار رخ دهد.

امسال به رغم محدودیت برگزاری هیئت های مذهبی در ایام‌محرم، تصور برآن بود که قیمت اقلام اساسی دچار نوسان نشود، اما متاسفانه مشکلات شبکه توزیع و سودجویی عوامل واسطه در سایه کمبود نظارت و سو مدیریت ها منجر به گرانی کالا در بازار شده است که از دستگاه های حاکمیتی انتظار می رود با اعمال نظارت دقیق بر سطح بازار از گرانی های کاذب و سود غیرمنطقی کالاها جلوگیری کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار