هدف‌گذاری صادرات ۸۵ هزار تن خرما از خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 مرداد 1400 | 12:38 ب.ظ
هدف‌گذاری صادرات ۸۵ هزار تن خرما از خوزستان مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: امسال صادرات ۸۵ هزار تن خرمای مرغوب از خوزستان به خارج هدف گذاری شده است که نسبت به پارسال پنج هزار تن افزایش دارد.

 محمد حسنی نسب روز سه‌شنبه در نشست قیمت توافقی خرما در سرسرای اداری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، پیش بینی کرد امسال با توجه به استمرار مطلوب آبرسانی به نخیلات استان ، در مجموع ۵۵ هزار تن خارک و رطب و ۱۸۰ هزار تن خرما از سطح ۴۲هزار هکتار از نخلستان‌های استان برداشت شود.
وی افزود: از خرمای برداشت شده ۱۵۰ هزار تن استعمران، ۲۵ هزار تن برحی و ۵۰ هزار تن سایر ارقام خواهد بود.
مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه ۲۵ هزار تن از محصول تولید شده مصرف داخل استان به صورت خارک و رطب است گفت:۱۵۵ هزار تن نیز به صورت خرما و مصرف صنعتی است؛ ۸۵ هزار تن از این میزان خرمای صادراتی خواهد بود که اتحادیه‌های بخش خصوصی آن را خریداری و سپس صادر خواهند شد.
حسنی نسب بیان کرد: برآورد ما این است که ۸۰ درصد محصول خرمای تولید شده درجه یک، ۱۳ درصد درجه ۲ و تنها هفت درصد درجه سه خواهد بود که با توجه به تنش آبی در خوزستان، قابل قبول است.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت مطلوب، پارسال از سطح کل نخیلات خوزستان ۲۳۲ هزار تن خرما برداشت شد.

خرما مهمترین محصول تولیدی خوزستان با ارزش افزوده بسیار بالا است.
به گزارش ایرنا پارسال حدود ۵۰هزار تن خرمای استعمران تنها توسط بخش خصوصی به صورت توافقی به قیمت هرکیلوگرم ۶۷هزار ریال و بخشی نیز به صورت حمایتی توسط تعاون روستایی خریداری و پس از ضدعفونی و بسته بندی به خارج صادر شد.
برداشت خرما در خوزستان از شهریور شروع و تا آبان ادامه دارد.
بیشترین حجم خرمای استعمران در مناطق شادگان و آبادان به دست می‌آید. برحی ، کبکاب ، زاهدی و دیری از دیگر گونه‌های خرما در خوزستان هستند.
خوزستان با میانگین صادرات سالانه ۸۰ هزار تن خرما مقام نخست صادرات این محصول باارزش را در کشور دارد.
در چهار دهه اخیر وقوع جنگ تحمیلی، بروز آفات، شوری و کمبود آب آسیب جدی به نخیلات خوزستان وارد کرد.
حاشیه شرقی آبراه اروندرود ، ۲ سوی رودخانه بهمنشیر آبادان ، خرمشهر ، شادگان ، بهبهان ، اهواز ، حمیدیه ، دشت آزادگان و هویزه از کانون های اصلی نخیلات خوزستان هستند.در سال‌های اخیر کشت نخیلات در شمال خوزستان به ویژه دزفول و شوشتر به جای مرکبات شروع شده و در مقایسه با مناطق جنوبی استان بازدهی خوبی به همراه داشته است.

 
مرجع / ایرنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار