روند کاهشی ابتلا و بستری ناشی از کرونا در برخی استان‌ها/ آیا در حال نزدیک شدن به قله پیک پنجم هستیم؟

تاریخ انتشار: یکشنبه 31 مرداد 1400 | 14:28 ب.ظ
روند کاهشی ابتلا و بستری ناشی از کرونا در برخی استان‌ها/ آیا در حال نزدیک شدن به قله پیک پنجم هستیم؟ طبق اعلام برخی از روسای بیمارستان ها، طی چند روز اخیر شاهد ثبات وضعیت مراجعان به بیمارستان ها بوده ایم و همین که با موج افزایشی مواجه نیستیم، خوشایند و امیدوارکننده است. در برخی از استان ها چند روزی است که با روند کاهشی مراجعان و مبتلایان روبه رو هستیم و برخی متخصصان معتقدند این […]

طبق اعلام برخی از روسای بیمارستان ها، طی چند روز اخیر شاهد ثبات وضعیت مراجعان به بیمارستان ها بوده ایم و همین که با موج افزایشی مواجه نیستیم، خوشایند و امیدوارکننده است. در برخی از استان ها چند روزی است که با روند کاهشی مراجعان و مبتلایان روبه رو هستیم و برخی متخصصان معتقدند این کاهش آمار می تواند نشانه هایی از رسیدن به پیک قله پنجم و به نوعی گذر از بحران باشد. 

جدیت مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تسریع واکسیناسیون و همچنین اعمال محدودیت ها طی این چند روز را می‌توان دلیلی برای این کاهش آمار در نظر گرفت. 

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: بر اساس داده‌هایی که در سامانه ماسک گزارش شده از ۳۱ استان کشور در ۵ استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، تهران، قم و مازندران شاهد یک روند قطعی کاهش هستیم. این روند در سیستان و بلوچستان طی یک ماه اخیر و در مازندران طی ۵ روز اخیر به طور ثابت در حال کاهش بوده است.

یونسیان ادامه داد: این روند رو به کاهش به معنای کاهش آمار بستری های روزانه است. همچنین استان های گلستان، کرمان، هرمزگان، اردبیل و گیلان نیز روند کاهشی پیدا کردند و باید منتظر بمانیم و ببینیم طی روزهای آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت یا خیر اما به طور کلی این گونه به نظر می رسد که روند رو به کاهش در برخی از استان ها آغاز شده است.

او افزود: در استان های خوزستان، البرز، اصفهان، فارس، قزوین و سمنان تا کنون کاهش و افزایشی در ورودی ابتلا، مشاهده نشده و این استان ها در وضعیت ثابت به سر می برند و به نظر می‌رسد که به قله پیک پنجم رسیده اند و در آینده هم ممکن است شاهد روند کاهشی مبتلایان در این استان ها باشیم.

این متخصص اپیدمیولوژی تصریح کرد: متاسفانه در ۱۵ استان باقی مانده همچنان شاهد روند صعودی هستیم. استان های همدان، یزد و خراسان شمالی در روزهای آینده بهتر مورد قضاوت قرار خواهند گرفت اما در مورد ۱۲ استان باقی مانده نمی‌توان هیچ اظهارنظر قطعی داشت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: این آمار بر اساس یکی از منابع داده‌های گردآوری شده به دست آمده است. باید با بررسی دقیق‌تر و جزء به جزء درباره تعداد بیماران سرپایی، تعداد تست های انجام شده و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، اظهارنظر و پیش‌بینی جامع تری داشته باشیم. نکته قابل توجه دیگر اینکه این ثبات و یا روند کاهشی نباید خیال ما را در مورد پشت سر گذاشتن پیک پنجم راحت کند بلکه با توجه به سفرهایی که طی شش روز تعطیلات اتفاق افتاد و یا عزاداری هایی که صورت گرفت، باید تا دو هفته آینده منتظر بمانیم و سپس در مورد روند بیماری اظهار نظر دقیق داشته باشیم و امیدواریم شاهد تغییرات ناخوشایند منحنی‌ها نباشیم.

یونسیان در مورد راهکارهای تسریع روند کاهش بیماری و رسیدن به قله پیک پنجم بیان کرد:  اگر تا چند روز آینده ساده انگاری و یا دهن کجی به شیوه نامه های بهداشتی صورت نگیرد، همچنان شاهد روند نزولی در استان‌های کشور خواهیم بود، البته این روند نزولی با توجه به چند هزار تلفات که تا کنون داشته ایم برای ما خیلی هم خوشایند نیست و فقط باید با رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی به افزایش روند نزولی بیماری در همه استان‌های کشور کمک کنیم.

نمودار بستری بیماران کرونایی

یونسیان گفت: در حال حاضر افزایش سرعت واکسیناسیون در افراد بالای ۱۸ سال و دریافت دو دوز واکسن در افراد بالغ، می‌تواند مانع جدی برای ابتلای آنها در صورت بروز پیک‌های بعدی باشد. با توجه به آمار و ارقام، می شود اعلام کرد، این موج به قله خود نزدیک است و باید برای پیشگیری از بروز موج های بعدی و یا ورود ویروس های جهش یافته دیگر به کشور برنامه ریزی کرد.

از سوی دیگر برخی از مسئولان معتقدند از سرگیری طرح شهید سلیمانی تا کنون نقش مهم و موثری در مدیریت و مهار نسبی پیک پنجم داشته است و باز هم باید با مشارکت هر چه بیشتر سپاه و دانشگاه ها این طرح به قوت خود ادامه دار باشد و به ویژه در حوزه واکسیناسیون،  از هیچ تلاشی فروگذار نکند. 

افزایش بهره وری در بیش از ۱۰۷ مرکز واکسیناسیون تهران

عباس مالمیر رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران، بیان کرد: همه مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حتی وزارت بهداشت در حال حاضر بر این مسئله اذعان دارند که یکی از اصلی‌ترین راه‌های رهایی از موج پنجم و بحران فعلی کرونا، تقویت شیوه نامه‌های بهداشتی و برگشت و تقویت طرح شهید سلیمانی است.

مالمیر ادامه داد: همه دست اندرکاران چه در حوزه علمی و چه در حوزه اجتماعی بر این باورند که باید به طرح شهید سلیمانی برگردیم و این طرح را در سه فاز مراقبتی، نظارتی و حمایتی ادامه دهیم.

او گفت: در مورد عملیاتی شدن برنامه هایی که بلافاصله پس از اظهار نظر مقام معظم رهبری در مورد ادامه دادن طرح شهید سلیمانی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و سپاه داشتیم، علاوه بر سه کمیته حمایتی، مراقبتی و نظارتی، دو کمیته دیگر نیز تشکیل شد. کمیته چهارم، به بحث واکسیناسیون پرداخت و کمیته پنجم، وظیفه خطیر آموزش و اطلاع رسانی را بر عهده گرفت.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان تهران بیان کرد: در حال حاضر برنامه‌های عملیاتی متعددی برای این پنج کمیته ی تشکیل شده در تهران بزرگ، در نظر گرفته شده است و علاوه بر کمک گرفتن از بسیجیان از افراد متخصص، چه در بحث واکسیناسیون و چه در موارد دیگر کمک گرفته می‌شود. در حال حاضر تصمیمات جدیدی در حوزه واکسیناسیون اتخاذ شده است از مهمترین این تصمیم‌ها افزایش بهره وری در بیش از ۱۰۷ مرکز واکسیناسیون تهران بزرگ است. این مراکز اکثراً تا ساعت دو فعال هستند و ما در صدد هستیم که از ظرفیت این مراکز به صورت کامل استفاده کنیم و شیفت دوم واکسیناسیون در عصر را نیز عملیاتی کنیم.

پیک پنجم کرونا

او تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست‌های مهم ما افزایش این ۱۰۷ مرکز واکسیناسیون به ۱۶۰ مرکز است. البته در این میان باید به مسئله تامین واکسن نیز توجه ویژه‌ای شود. ما به عنوان بسیج و با همکاری نهاد‌های بین بخشی آماده ایم تا ظرف یک هفته، مراکز واکسیناسیون را به ۱۶۰ مرکز ارتقا دهیم، اما نگرانی ما مسئله تامین واکسن است که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده حجم قابل قبول از واکسن به هموطنان عزیز تزریق شود.

مالمیر گفت: ما به عنوان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ هم در بحث فنی نیروی انسانی متخصص و هم در بحث افزایش مراکز واکسیناسیون آمادگی کامل برای همکاری با ارگان‌های مختلف سلامت را داریم. در حال حاضر نسبت به زمانی که در کل استان تنها ۴۰ مرکز واکسیناسیون داشتیم در شرایط خوبی به سر می‌بریم . همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز پای کار آمده اند و از تمام ظرفیت شان استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان تهران بیان کرد: متاسفانه زیرساخت نظام شبکه هم در حوزه نیروی انسانی هم در حوزه ساختار سازمان‌ها و هم در حوزه منابع مالی در تهران بزرگ، حتی در مقایسه با استان‌های محروم بسیار ضعیف است. ما از وزیر جدید توقع داریم که در بحث تقویت زیرساخت‌های نظام شبکه با جدیت تمام تلاش کنند.

او ادامه داد: علاوه بر نیرو‌های انسانی متخصصی که بسیج و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای خدمت رسانی در نظر گرفته اند، فراخوانی برای مناطق ۲۳ گانه استان نیز ارسال کرده ایم و تاکنون ۲ هزار نفر از نیرو‌های بسیجی سپاه محمد رسول الله برای تأمین نیروی انسانی فراخوان شدند و در حال حاضر ۲۰۰ نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی به صورت تخصصی در بحث واکسیناسیون کمک رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان تهران بیان کرد: در جلسه‌ای که اخیراً وزیر بهداشت با فرماندهان سپاه برگزار کرد، ادامه دار بودن و تقویت طرح شهید سلیمانی بسیار مورد تاکید قرار گرفت و امیدواریم به شرط تدارک و تامین الزامات و همچنین آموزش‌های فراگیر و رایگان برای مردم بتوانیم بیش از پیش به خدمت‌رسانی ادامه دهیم.

مالمیر گفت: سازمان برنامه و بودجه و مسئولان وزارت بهداشت در حال برنامه ریزی برای تامین افزایش و گستردگی رپید تست‌ها هستند تا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند تا بیماریابی به خوبی و با دقت فراوان انجام شود. امیدواریم تا یکی دو هفته آینده با کمک طرح شهید سلیمانی از این شرایط بحرانی گذر کنیم و شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر هموطنان عزیزمان باشیم.

پس از گذشت روزهای بسیار سخت و بحرانی برای کشور که با کمبود تخت بیمارستانی و افزایش مراجعات مواجه بودیم، اظهارنظرها در مورد کاهش آمار مراجعات در برخی از استان‌ها و همچنین تثبیت وضعیت ابتلا، می‌تواند خبری خوش برای گذر از این پیک سهمگین باشد اما این خوشایندی نباید منجر به ساده انگاری مجدد شود، بلکه باید بیشتر از قبل مراقب بود تا این بار از بروز پیک یا جهش جدید، پیشگیری شود .

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار