دو دوز داروی کرونا، چند؟

تاریخ انتشار: دوشنبه 1 شهریور 1400 | 10:31 ق.ظ
دو دوز داروی کرونا، چند؟ عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، گاه در تهیه مواد اولیه برای تولید دارو در ایران مشکل داریم که موجب می‌شود در تولید و تهیه برخی داروهای خاص، مشکل وجود داشته باشد بنابراین پزشکان باید به بیمار این اطمینان را بدهند که اگر دارویی وجود […]

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، گاه در تهیه مواد اولیه برای تولید دارو در ایران مشکل داریم که موجب می‌شود در تولید و تهیه برخی داروهای خاص، مشکل وجود داشته باشد بنابراین پزشکان باید به بیمار این اطمینان را بدهند که اگر دارویی وجود نداشت و دارویی با نام دیگری تجویز شد، تنها برند و اسم دارو متفاوت است.

دکتر محمد خلیلی در خصوص نبود برخی اقلام دارویی در داروخانه‌ها، اظهار کرد: مساله‌ای که در این خصوص داریم، برندسازی است و این مساله موجب می‌شود هر شرکتی، دارو را به اسم برند خود توزیع کند بنابراین ممکن است بر اثر تجربه دیگر پزشکان یا تبلیغات، یک پزشک تاکید کند که بیمار حتما این برند را تهیه کند که در تهیه دارو مشکلاتی ایجاد می‌کند.

 وی افزود: در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، گاه در تهیه مواد اولیه برای تولید دارو در ایران مشکل داریم که موجب می‌شود در تولید و تهیه برخی داروهای خاص، مشکل وجود داشته باشد بنابراین پزشکان باید به بیمار این اطمینان را بدهند که اگر دارویی وجود نداشت و دارویی با نام دیگری تجویز شد، تنها برند و اسم دارو متفاوت است.

خلیلی بیان کرد: در حال حاضر میزان داروهای موجود در آبادان نسبت به جمعیت، بسیار بیشتر از سهمیه شهرهای دیگر کشور است. هر چند نمی‌توان به این شرایط نمره ۱۰۰ داد اما می‌توان نمره ۷۵ تا ۸۰ داد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده، سهمیه داروی دانشگاه علوم پزشکی آبادان از سهمیه کل خوزستان، از ۸ درصد در سال گذشته به ۱۲ درصد رسیده است که رقم بسیار بزرگی است. میزان تولید و واردات داروی اکتمرا در ایران ۷۰ هزار عدد است که اگر این عدد را نسبت به جمعیت ۸۵ میلیونی تقسیم کنیم، سهمیه این دانشگاه ۲۵۰ تا ۲۸۰ عدد است. در مردادماه تقریبا دو برابر میانگین کشوری سهمیه گرفتیم اما با توجه به نیاز بالا، مصرف این دارو باید مدیریت شود. در حال حاضر در ۱۵ استان حتی یک عدد داروی اکتمرا ندارند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به هزینه‌های درمان یک بیمار مبتلا به کرونا، بیان کرد: هزینه داروهای روتین برای درمان افراد دارای علامت، شاید به ۱۰۰ هزار تومان نرسد. درمان ویروسی ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه دارد اما در صورت تجویز دو دوز اکتمرا، بیمار باید حدود ۵ میلیون تومان هزینه کند.

وی در خصوص ازدحام بیماران و همراهان به ویژه در داروخانه‌ها و مطب‌ها، گفت: همه‌گیری شایع شده است بنابراین تعداد مراجعه‌کنندگان نیز افزوده شده و سر ریز آن به آزمایشگاه، رادیولوژی یا داروخانه است. قبلا زمان نسخه‌پیچی سه تا چهار دقیقه بود اما در روند نسخه‌پیچی الکترونیکی، به دلیل ضعف سیستم نرم‌افزاری سازمان‌های بیمه‌گر، در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تنها می‌توانیم یک نسخه را ثبت کنیم.

خلیلی افزود: با وجود اعتراض، سازمان‌های بیمه‌گر اصرار به ادامه این کار دارند بنابراین بیماران باید محل را ترک کنند و پس از تماس داروخانه، برای دریافت دارو مراجعه کنند.

این داروساز که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: در این شرایط، داروسازان باید هر مراجعه‌کننده با هر علامت غیرعادی را به پزشک ارجاع دهند و پس از اعلام عدم ابتلای فرد به کرونا، درمان OTC (فروش دارو بدون نسخه) را انجام دهند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار