کافی نبودن اعمال قانون و نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های کرونایی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 شهریور 1400 | 10:59 ق.ظ
کافی نبودن اعمال قانون و نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های کرونایی آقای دکتر حمید سوری درباره چرایی بی سابقه شدن تلفات کرونا در کشور اظهار داشت: به طور طبیعی ویروس برای حیات خود در حال جهش‌های متعددی است و گاهی اوقات این جهش‌ها به شدت می‌تواند بر روی بیماری زایی یا الگوی اپیدمیولوژی بیماری تاثیر بگذارد یعنی در چگونگی گسترش ویروس، افرادی که مبتلا می‌کند، تاثیر […]

آقای دکتر حمید سوری درباره چرایی بی سابقه شدن تلفات کرونا در کشور اظهار داشت: به طور طبیعی ویروس برای حیات خود در حال جهش‌های متعددی است و گاهی اوقات این جهش‌ها به شدت می‌تواند بر روی بیماری زایی یا الگوی اپیدمیولوژی بیماری تاثیر بگذارد یعنی در چگونگی گسترش ویروس، افرادی که مبتلا می‌کند، تاثیر سنی آن‌ها و مناطقی که بیشتر ایجاد کانون‌های اپیدمی می‌کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر رفتار انسان در تعامل با ویروس باعث تغییر جهش آن می‌شود به این معنا که ویروس برای ادامه حیات خود با هر شکل و نوع جهش یافته، نیاز به انسان دارد و خارج از بدن انسان به شدت آسیب پذیر است به طوری که قادر به ادامه حیات نیست.

به گفته رییس کمیته کشوری همه گیرشناسی (اپیدمیولوژی) و واکنش سریع همه گیری کرونا، حال وقتی برغم بسته شدن ادارات و اعلام تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، تردد‌های فراوان در سطح کشور داریم تا آنجا که به قول پلیس راهور، در تعطیلات کرونای اخیر، کمتر از پنجاه درصد کاهش تردد‌ها نسبت به ایام مشابه داشتیم یعنی بیش از ۵۰ درصد رعایت نکرده اند، میزبانی خوبی برای تغییر جهش ویروس و افزایش مرگ و میر تدارک دیده ایم.

آقای دکتر سوری با تأکید بر اینکه مدیریت همه گیری یعنی اینکه چطور اوضاع را مدیریت کنیم تا چرخش و گردش ویروس در جامعه به حداقل برسد یا اصلا متوقف شود هم مساله مهمی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه وضعیت و شرایط کنونی نشان می‌دهد که اعمال قانون و نظارت بر حسن اجرا و انجام شیوه نامه‌ها کافی نیست و عده‌ای که کم توجهی می‌کنند هم خود و عزیزانشان را قربانی می‌کنند و هم مسبب چرخش ویروس در جامعه می‌شوند و مابقی افرادی را که رعایت می‌کنند هم قربانی بی توجهی‌ها می‌کنند.

باید در کنترل ویروس از تجربیات داخلی و خارجی بهره بجوییم

رییس کمیته کشوری همه گیرشناسی (اپیدمیولوژی) و واکنش سریع اپیدمی کرونا در ادامه این گفتگو، راهکار کنترل و مدیریت بهینه کنترل اپیدمی را بهره گیری از تجربیات موفق داخلی و خارجی عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه تجربیات موفقی به لحاظ مدیریت اپیدمی در کشور داشتیم که متاسفانه به دلایلی یا متوقف شده یا مورد استناد قرار نگرفته است تا در سطح کشور و استان‌های مختلف توسعه پیدا کند.

وی به طرح شهید سلیمانی به عنوان طرحی کارآمد اشاره و خاطرنشان کرد: طرح شهید سلیمانی توانست در مدت اجرایی شدن خود، بیش از چهارماه میان پیک‌های سوم و چهارم وقفه ایجاد کند و اگر دستورالعمل‌ها یا آزاد کردن سفر‌های نوروزی نبود که به غلط و اشتباه انجام شد، چه بسا این طرح موفق ادامه هم پیدا می‌کرد. ضمن اینکه همان موقع هم هشدار داده شد که در این شرایط آزاد گذاشتن مردم برای سفر‌های نوروزی تبعات سویی دارد، اما اتفاق افتاد و دوباره پیک چهارم را در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت تجربه کردیم.

آقای دکتر سوری افزود: تجربه موفقی که در حال حاضر داریم وضعیت سیستان و بلوچستان است که رنگ و روی بازتری پیدا کرده است در حالی که این استان بسیار پر التهاب بود و اگر وضعیت و رنگ یک ماه پیش آن را می‌دیدید بدترین شرایط را در کشور داشت، اما با اعمال سیاست‌های سختگیرانه و مداخلات موثری که در این استان انجام شد شاهد بهبود شرایط هستیم.

وی تأکید کرد: چرا از تجربه این استان‌ها استفاده و در سایر استان‌ها پیاده و عملیاتی نمی‌کنیم؛ همچنین تجربیات موفق بسیاری از کشور‌ها که در مدت کوتاهی توانستند با رویکرد مناسب و سرمایه گذاری انسانی و مدیریت خوب، همه گیری را تا حد زیادی کنترل کنند. تجربیات موفقی که متأسفانه یا ابتر می‌مانند یا در همان مرحله باقی می‌مانند.

رییس کمیته کشوری همه گیرشناسی (اپیدمیولوژی) و واکنش سریع همه گیری کرونا تصریح کرد: تا آمدیم مقداری شرایط را ترمیم کنیم مداخلات مزاحم در کنترل اپیدمی موجب شد موج بعدی شروع شود؛ بنابراین نخست، سیاست‌ها و سپس رفتار‌های مردم باعث شده همه گیری در کشور شرایط حادتری پیدا کند و دوم اینکه از تجربه‌های موفق داخلی و جهانی درس نگرفتیم که این امر باعث شده است تا به مداخلات پرهزینه مانند تعطیل کردن که بدون نظارت کافی انجام و موجب حیف شدن منابع کشور می‌شود روی بیاوریم.

وضعیت بحرانی دو هفته آینده انعکاس رفتار امروز ما است

آقای دکتر سوری درباره اخباری که حکایت از وخیم بودن وضعیت دو هفته آینده کشور می‌دهد، گفت: به وجود آمدن وضعیت بحرانی انعکاس رفتار ما نسبت به بیماری است. به این معنا که همه گیری و بیماری حاصل مواجه افراد با عامل بیماری زا است حال وقتی رفتار ما تحت کنترل نباشد و با تقویت سفر‌ها در تعطیلات، برگزاری اجتماعات و رعایت نکردن شیوه نامه‌ها رو به رو باشیم به یقین وضعیت آینده رو به بهبودی نخواهد رفت.

وی افزود: پس باید منتظر هجوم سهمگین پیک بعدی باشیم تا آنجا که احتمال آن می‌رود که موج ششم بدون فاصله با موج پنجم اوج بگیرد هر چند هنوز هم به قله موج پنجم نرسیده ایم. یک صعود و شیب خیلی جدی را شاهد باشیم که متأسفانه باعث شده الگو‌های ابتلا هم تغییر پیدا کند و به سراغ میانگین سنی پایین‌تر برود. در واقع با سویه (واریانت)‌های جدیدی که از مرز‌ها وارد کشور می‌شوند و نبود کنترل و نظارت، کشور ما تبدیل به میزبان خوب برای ویروس کرونا شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار