طراحی الگوی کشت محصولات پاییزه در خوزستان بر اساس منابع آبی

تاریخ انتشار: پنجشنبه 4 شهریور 1400 | 11:05 ق.ظ
طراحی الگوی کشت محصولات پاییزه در خوزستان بر اساس منابع آبی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در استان خوزستان با توجه به منابع آبی قابل استفاده در حوضه های آبریز برنامه‌ریزی خواهد شد. رئیس سازمان  در جلسه شورای کشاورزی گفت: در سال گذشته یک میلیون ۲۵۰ هزار تن گندم در استان خریداری شد، در سال زراعی جدید نیز […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در استان خوزستان با توجه به منابع آبی قابل استفاده در حوضه های آبریز برنامه‌ریزی خواهد شد.

رئیس سازمان  در جلسه شورای کشاورزی گفت: در سال گذشته یک میلیون ۲۵۰ هزار تن گندم در استان خریداری شد، در سال زراعی جدید نیز با توجه به خشکسالی و تنش آبی شدید، استان خوزستان توانست با خرید یک میلیون ۱۵۰ هزار تن گندم ۲۵ درصد کل گندم خریداری شده در کشور را به خود اختصاص دهد.
خدارحم امیری زاده با بیان اینکه ۶۸ هزار تن کلزا در سال گذشته از کشاورزان استان خریداری شده است تصریح کرد: در سال زراعی جدید بیش از ۱۰۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد که در این زمینه شاهد رشد ۴۹ درصدی نسبت به سال قبل بودیم.
وی با بیان اینکه استان خوزستان برای اولین بار مقام نخست تولید کلزا در کشور را از آن خود کرد اظهار داشت: ۴۰ درصد از کل ۲۵۶ هزار تن کلزای خریداری شده کشور در استان خوزستان تولید و خریداری شده است.
وی با اشاره به رشد ۴۷ درصدی کشت و تولید چغندر قند پاییزه استان نسبت به سال قبل اظهار کرد: یک ملیون ۴۹۶ هزار تن چغندرقند پاییزه در کشور خریداری شد که ۷۹ درصد از این میزان در استان خوزستان خریداری شده است.
امیری زاده اضافه کرد:با توجه به کمبود و تنش آبی از مجموع ۸۸ هزار و ۶۶۰ هکتار سطح مصوب کشت های تابستانه ۷۴ درصد معادل ۶۶ هزار هکتار در سطح استان اجرا شده است.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات زراعی فصلی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ، ۸۷۸ هزار هکتار پیش بینی شده که این میزان با احتساب کشت های دائمی در کل به یک میلیون و ۴۳ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
رییس سازمان در ادامه اظهار داشت : برنامه الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در استان خوزستان با توجه به منابع آبی قابل استفاده در حوزه های آبریز برنامه‌ریزی خواهد شد. 
امیری زاده همچنین به سطح زیر کشت محصولات دائمی و فصلی در ۶ حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان اشاره و بیان کرد: ۶۳۲ هزار هکتار مجموع سطح زیر کشت محصولات فصلی در این ۶ حوضه  آبریز در استان خواهد بود. 
وی ضمن اشاره به نیاز آبی محصولات پاییزه بر اساس حوضه های آبریز تا زمان برداشت در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در مجموع برای کشت های فصلی پاییزه در ۶ حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان ۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که این میزان با احتساب کشت های دایمی در استان به ۶ میلیارد و ۷۵۹ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.
امیری زاده با بیان اینکه حوضه  آبریز دز برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است خاطر نشان کرد: به دلیل سطح بالای زیر کشت در این حوضه و همچنین میزان بالای کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، چغندرقند پاییزه و کلزا حوضه آبریز دز از اهمیت بسزایی برای استان برخوردار است.
امیری زاده در پایان با اشاره به ارائه آمار برنامه کشت پاییزه استان، از سازمان آب و برق خوزستان خواست با توجه به ظرفیت های آبی موجود، میزان آبی که می تواند برای این کشت ها تامین کند را اعلام کرده تا برنامه ریزی های لازم برای کشت های پاییزه انجام شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار