هوش مصنوعی به زندگی زنبورها هم رسوخ کرد

تولید کندوهای رباتیک برای پرورش زنبور عسل

تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1400 | 09:36 ق.ظ
تولید کندوهای رباتیک برای پرورش زنبور عسل اهمیت نقش زنبور های عسل بر کسی پوشیده نیست؛  برقراری تعادل در طبیعت به شدت وابسته به فعالیت های شبانه روزی آنها دارد به گونه ای که  بسیاری از گیاهان و درختان میوه بدون وجود زنبور عسل قادر به گرده افشانی نبوده و همین امر انقراض برخی از گونه های گیاهی را به دنبال خواهد […]

اهمیت نقش زنبور های عسل بر کسی پوشیده نیست؛  برقراری تعادل در طبیعت به شدت وابسته به فعالیت های شبانه روزی آنها دارد به گونه ای که  بسیاری از گیاهان و درختان میوه بدون وجود زنبور عسل قادر به گرده افشانی نبوده و همین امر انقراض برخی از گونه های گیاهی را به دنبال خواهد داشت، اما کاهش جمعیت زنبورهای عسل تنها نگرانی ایجاد شده برای محیط زیست نیست بلکه انقراض زنبورها می‌تواند زندگی انسان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. موضوعی که مطمئنا برای همه افراد ساکن زمین حائز اهمیت است.

 

تولید کندوهای رباتیک برای پرورش زنبور عسل

عوامل زیادی در کاهش تعداد زنبور های عسل دخیل هستند که از این جمله می توان به تغییرات اقلیمی،  علل ویروسی، میکروبی، سموم، آفات و عوامل فیزیکی اشاره کرد که از سال ۲۰۰۷ تا به اکنون روند کاهشی بدون توقفی را رقم زده اند؛ بر اساس آمار و ارقام موجود تعداد زنبور های عسل در هر کندو به ۳۰ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است. در همین راستا،  برای مبارزه با این موضوع تلاش هایی متعددی  جهت  احیای جمعیت زنبور های عسل رقم خورده اند که می توان به آینده آنها خوشبین تر نگریست؛ یک استارت اپ هندی روش مبتکرانه ای را طراحی نموده است که با تلفیق روش های علمی  پرورش زنبور عسل و فناوری های رباتیک  تحولات چشمگیری را در این زمینه ایجاد کرده است.

استارت آپ «بیوایز» مستقر در ایالت بیهار هند  کندوهای رباتیکی را توسعه داده اند  که بیش از ۴۰ کلونی زنبور عسل با تعداد ۲ میلیونی را در خود میزبانی می کند؛ این کندوی رباتیک Beehome نام دارد و با بهره گیری از دید کامپیوتری، هوش مصنوعی و ابزار رباتیک  به صورت کاملا مستقل مسئولیت نگهداری و مراقبت از زنبور های عسل را به عهده دارد.

ایلیا رادزینر که ریاست این پروژه ملی در هند را بر عهده دارد گفت : کندوهای رباتیک مبتنی بر دید کامپیوتری تحول بزرگی را در پرورش زنبورهای عسل ایجاد خواهند کرد؛ پرورش زنبور عسل برای سالیان متمادی تغییرات زیادی را تجربه نکرده است؛ کندوها به همان روش ۱۵۰ سال هستند و مهم تر اینکه نحوه پرورش نیز تفاوت زیادی نداشته است. ارزیابی هرچند هفته یکبار و بهر گیری از روش های سنتی همانند دودی کردن کندوها خود از عوامل ایجاد بیماری و مشکلات کاهش تعداد زنبور های عسل هستند.

تولید کندوهای رباتیک برای پرورش زنبور عسل

وی افزود: تیم ما موفق شد اولین نسل  کندوهای رباتیک با دید کامپیوتری را به دنیا عرضه کند که در آن  سه فناوری بسیار نوین را با هم  ادغام نموده؛ هوش مصنوعی به کار گرفته شد مسئولیت شناخت و شناسایی مشکلات را بر عهده دارد؛ دید کامپیوتری برای تشخیص و نظارت بر وضعیت، تعبیه شده است و در نهایت بخش های رباتیک با حداکثر دقت نیز جهت اجرای راه حل های مورد نیاز اجرا می شوند. اما مهم ترین بخش کندوهای هوشمند Beehome  تولید و خالص سازی  عسل توسط سیستم centrifugal  و بودن هر گونه دخالت انسانی است.  

کندوهای Beehome بسیار بزرگتر از کندوهای سنتی هستند و  از طریق باتری های قابل شارژ با انرژی خورشیدی تغذیه می شوند؛ نمای داخلی هر کندو همانند قفسه های کتابخانه است که که با سلول های مستطیلی دو سانتی متری برای ذخیره سازی عسل پر شده اند. در مرکز کندو یک بازوی  رباتیک منقوله مانند تعبیه شده است که از هوش مصنوعی برای مراقبت از زنبور ها استفاده می کند.

اما منحصر به فرد بودن این سیستم تنها به اینجا ختم نمی شود؛ دستگاه های نظارتی در هر کندو  بر عوامل  داخلی و خارجی محیط کندو نظارت ۱۰۰ درصدی داشته و در کمترین زمان ممکن عکس العمل نشان می دهند، به عنوان مثال اگر در خارج ار کندو تغییرات آب و هوایی ایجاد شود، هوش مصنوعی داخلی دما و رطوبت را برای کندو تنظیم می کند. این   هوش مصنوعی در برابر عفونت، بیماری ها و در مقابل زنبور های قاتل نیز استراتژی های مستقلی را در پیش میگیرند.

تولید کندوهای رباتیک برای پرورش زنبور عسل

 

از دیگر پتانسیل های  این سیستم می توان به پیشگیری از اختلال فروپاشی یک کلونی نام برد که مرگ ناگهانی ملکه و سایر زنبورها را به دنبال دارد که از  عوامل متعددی از جمله آفت کش ها، جنگل زدایی و تابش الکترومغناطیسی و  وای فای تاثیر میگیرند؛ اما هوش مصنوعی و دید کامپیوتری این کندوها هرگونه شرایط نامساعد برای  کلونی را تحت کنترل و نظارت خود قرار داده است و از طریق نرم افزار های همگام سازی شده وارد عمل می شوند. دید رایانه ای و دوربین ها به صورت تمام وقت در حال حرکت بوده و تمامی سوراخ های رنگی در کناره ها که برای ورود  و خروج تعبیه شده اند را کنترل می کنند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار