رییس جمهوری نخستین گام خود را محکم برداشت

تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1400 | 09:49 ق.ظ
رییس جمهوری نخستین گام خود را محکم برداشت دکتر سید ابراهیم رییسی که با شعار دولت انقلابی پا در کارزار سیزدهمین دوره انتخاباتی ریاست جمهوری گذاشت کابینه‌اش روز چهارشنبه هفته جاری از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و فعالیت خود را بدون فوت وقت آغاز کرد. وی روز جمعه در یک برنامه اعلام نشده به همراه رییس سازمان برنامه وبودجه و وزیران […]
دکتر سید ابراهیم رییسی که با شعار دولت انقلابی پا در کارزار سیزدهمین دوره انتخاباتی ریاست جمهوری گذاشت کابینه‌اش روز چهارشنبه هفته جاری از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و فعالیت خود را بدون فوت وقت آغاز کرد.

وی روز جمعه در یک برنامه اعلام نشده به همراه رییس سازمان برنامه وبودجه و وزیران کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخستین سفر استانی خود را به استانی شروع کرد که در ۲ ماه گذشته به دلیل تنش آبی و مشکلات ناشی از آن مردمش در تنگنا قرار داشته و با مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند.

آیت الله رییسی در بدو ورود به خوزستان در فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید قاسم سلیمانی اهواز گفت: از مدتها پیش قصد داشتم تا به خوزستان سفر کنم ولی به دلیل کثرت کار و مشغله این توفیق حاصل نشد و امروز این توفیق حاصل شد  چرا که استان خوزستان مردم بسیار خوبی دارد و آنها حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند ، مردمی که از همه ظرفیتشان برای دفاع از کشور مایه گذاشتند.

وی افزود: ما نسبت به همه مردم کشور وظیفه داریم ولی نسبت به مردم خوزستان وظیفه مضاعف داریم؛ مشکلات مردم خوزستان و منطقه همه را رنج می‌دهد، ما هم وظیفه سنگینی نسبت به این منطقه داریم.

بازدید از بیمارستان ویژه کرونای رازی اهواز

رییس جمهوری پس از ورود به اهواز، بلافاصله  به بیمارستان رازی اهواز که بیمارستان اصلی پذیرش بیماران کرونایی خوزستان است عزیمت کرد تا  از نزدیک روند خدمات دهی به بیماران کرونایی  را بررسی و مشکلات آنان را حل و فصل نماید. برخی بیماران و همراهان آنها بدون مزاحمتی از سوی محافظان، خود را به رییس جمهوری رساندند و بی پرده مشکلات را با وی در میان گذاشتند.

وی  در ادامه با حضور بر بالین چند بیمار از نزدیک با آنان گفت وگو کرد و جویای حال آنها شد ضمن اینکه از آنان خواست که مشکلات خود را در روزهایی که در بیمارستان بستری شده‌اند بیان کنند.

برخی پرستاران و کادر درمانی بیمارستان رازی اهواز نیز در گفت و گویی کوتاه و صمیمی با رییس جمهوری خواستار تبدیل وضعیت خود و دریافت مطالبات خود شدند که رییس جمهوری نیز قول داد خواسته‌های آنها را در نخستین فرصت پیگیری کند.

رییس جمهوری در ادامه تاکید کرد که رسیدگی بیشتری  به مراکز درمانی استان خوزستان  انجام خواهد شد و کمبودهای بیمارستانی نیز با قید فوریت برطرف می‌شود.

سفر به روستای محروم و مرزی جفیر

رییس جمهوری سپس با یک فروند بالگرد و بدون تشریفات عازم منطقه محروم مرزی جفیر در شهرستان هویزه در غرب خوزستان شد و ضمن افتتاح طرح آبرسانی به ۲ روستای جفیر یک و ۲، با برخی از اهالی این منطقه مرزی به گفت وگو نشست.

وی در جمع مردم جفیر گفت: موضوع اشتغال یک مساله محوری برای دولت سیزدهم است و تمام تلاش را برای رفع مشکل بیکاری در خوزستان و سایر شهرستان ها به کار خواهیم گرفت.

وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده تلاش می شود تا با توسعه صنایع و نیز بخش کشاورزی بخشی از معضل بیکاری را در خوزستان برطرف کنیم. در کنار مردم انقلابی خوزستان هستیم و با تمام توان به فکر حل مشکلات خوزستان خواهیم بود.

وی افزود: مسیر هویزه و دشت آزادگان همواره مسیر زائران اباعبدالله الحسین بوده است و باعث برکت این منطقه شده است.

خبری از خودروهای لوکس نبود

رییس  دولت انقلابی که با شعار عدالت محوری و رفع فساد به میدان آمده این بار بدون استفاده از خودروهای لوکس و چشم نواز و بدون تشریفات معمول در بین مردم جفیر حاضر شد که موجی از خوشحالی در بین مردم ایجاد کرد.وی  با سوار شدن بر یک دستگاه خودروی پژوی معمولی و بدون استفاده از یگان حفاظتی آنچنانی در بین مردم مناطق مرزی حاضر شد که با تعجب آنها روبه رو شد.

یکی از ساکنان منطقه جفیر به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بسیاری از مسوولان بلند پایه نظام به این منطقه سفر کرده‌اند ولی هیچگاه مردم به این راحتی فرصت نیافتند تا با رییس جمهوری دیدار داشته باشند.انتظار داشتیم آقای رییسی با خودروهای ضد گلوله و لوکس در منطقه حاضر شود ولی سادگی وی برایمان جالب توجه بود.

رییس جمهوری در سفر به جفیر تنها وزیر نیرو را با خود همراه داشت و خبری از کاروان تشریفاتی و پر هیاهو در کنار وی نبود.

آیت الله رییسی در این سفر نه تنها از خبرنگاران پایتخت نشین با خود همراه نکرده بود بلکه خبرنگاران استان را هم غافلگیر کرد به طوریکه بسیاری از آنان برای پوشش خبر رییس جمهوری با مشکل روبه رو شدند.

رییس جمهوری در ادامه و در جمع مردم جفیر گفت: صفا و وفاداری مردم خوزستان نسبت به انقلاب اسلامی، نظام و رهبر معظم انقلاب ، همواره بوده و خواهد بود.این عشق و وفاداری که مردم خوزستان نسبت به رهبری و نظام جمهوری اسلامی دارند نه تنها برای مردم کشور بلکه برای مردم منطقه مثال زدنی است.

وی با اشاره به خاطره‌ای که با سردار شهید قاسم سلیمانی در منطقه هویزه داشتند گفت: در جریان سیل ۹۸ که در شهرستان هویزه برای بازدید از وضعیت منطقه حضور یافتم به من گفتند که حاج قاسم سلیمانی نیز در این منطقه در حال بازدید هستند، به طور اتفاقی من و شهید قاسم سلیمانی و شهید المهندس که همراه ایشان بودند در این منطقه با یکدیگر دیدار، و از وضعیت سیل دیدن کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: دولت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات در این مناطق انجام خواهد داد و تمامی امکانات و توان خود را برای بهبود هر چه بیشتر منطقه به کار خواهد گرفت.

رییس جمهوری همچنین از وضعیت تالاب هورالعظیم و رودخانه‌های کرخه نور و نیسان که از رودخانه کرخه منشعب شده و دچار کم آبی شدید شده‌اند به صورت هوایی دیدن کرد.

بازدید از یک کارگاه جمع آوری فاضلاب در اهواز

آیت الله رییسی همچنین از کارگاه جمع آوری فاضلاب اهواز در کوی ملت(کوروش) اهواز دیدن کرد.رییس جمهوری در این بازدید دستورات لازم را برای تسریع در روند حل مشکل فاضلاب کلانشهر اهواز از جمله افزایش تعداد کارگاه‌ها برای سرعت در اجرای عملیات، تعیین زمان یک ماهه به وزارت نیرو برای تحقیق در زمینه حل مشکل دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در خوزستان به صورت تفکیکی و اجرای طرح موقت برای برون رفت از مشکلات بارندگی‌های پاییزه به ویژه در نقاط بحران زا ، و نیز کوتاه کردن زمان به پایان رساندن پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز و قرار دادن روز شمار برای پیش بینی به پایان رساندن پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز صادر کرد.

در این بازدید مدیر این پروژه که از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در دست احداث است گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد این پروژه تا سال آینده وارد مدار خواهد شد که بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از آب‌های سطحی در اهواز برطرف خواهد شد.

وی افزود: علاوه براین  امسال ۳۰ پمپ فشار قوی برای جمع آوری آب‌های سطحی ناشی از بارندگی شدید در اهواز تامین شده که در اختیار مجموعه اداری این کلانشهر قرار گرفته است.

رییسی:دولت برای رسیدگی به مشکلات خوزستان شورای راهبردی تشکیل می‌دهد

رییس جمهوری در ادامه سفرش به خوزستان در جمعی از سران عشایر استان خوزستان را به حضور پذیرفت و با آنان دیداری صمیمی داشت.وی با بیان اینکه استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در خوزستان برای تحقق رشد اقتصادی این استان ضروری است گفت: در همین راستا شورای راهبردی خوزستان تشکیل می شود تا از این طریق دولت با عملکرد بهتری به مشکلات این استان رسیدگی کند.

وی بیان کرد: دولت توجه ویژه‌ای به ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در استان خوزستان خواهد داشت. به کارگیری ظرفیت های موجود می تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد، لذا به همین منظور فعال شدن شورای برنامه ریزی خوزستان نیز باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

رییس جمهوری اضافه کرد: در این راستا واحدهای صنعتی نیمه فعال نیز باید مورد توجه قرار گیرند؛ همچنین بهره برداری از واحدهای تولیدی با ظرفیت های مناسب انجام خواهد شد.

آیت الله رئیسی به تکمیل زنجیره تولید ویژه صنایع پتروشیمی در خوزستان اشاره کرد و گفت: فعال شدن چنین واحدهای تولیدی می تواند گام موثری در ایجاد ظرفیت های جدید اقتصادی و اشتغالزایی برای استان باشد.

وی همچنین با بیان اینکه بخشی از ظرفیت های صنعتی استان خوزستان معطل مانده است گفت: فعال شدن چنین ظرفیت هایی می تواند علاوه بر رونق تولید به فرصت های پایدار شغلی منجر شود، لذا این موضوع در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه واحدهای صنعتی مختلفی در استان خوزستان وجود دارد که به دلیل مشکلات پیش آمده نمی توانند با تمام ظرفیت فعالیت کنند افزود: این موضوع نیز با کمک ظرفیت های اجرایی استان خوزستان مورد توجه قرار خواهد گرفت تا مشکلات موجود در واحدهای تولیدی برطرف شوند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی موجود بین جوانان خوزستان برای تحقق توسعه در این استان ضروری است گفت: استان خوزستان علاوه بر استعدادهای اقتصادی ، از نیروی انسانی ارزشمند و کاربردی برخوردار است که استفاده از آنها می تواند به رفع مشکلات موجود کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه های مادی استان خوزستان از جمله جنگل ها و درختان بلوط اشاره کرد و ادامه داد: چنین سرمایه‌هایی باید همواره برای استفاده و بهره برداری نسل های آیده حفظ شوند علاوه بر این توسعه جنگل ها و درختان بلوط منطقه زاگرس امری ضروری است.

رییس جمهوری همچنین به اهمیت توسعه صادرات و فعالیت های تجاری در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: بازارچه های مرزی در استان خوزستان باید فعال شوند چرا که در معیشت مردم مرز نشین استان تاثیرگذار خواهند بود.

وی افزود: واردات و صادرات نیازمند ساماندهی است که در این صورت شاهد توسعه و بهبود روابط تجاری بین دیگر کشورهای همسایه با ایران خواهیم بود.

رییس جمهوری: مدیران استان خوزستان باید در استان مستقر باشند

رییس جمهوری همچنین در ادامه سفر خود به خوزستان در نشست شورای اداری خوزستان حاضر شد و راهکارهایی را نیز برای برون رفت از مشکلات فعلی استان ارایه کرد. وی گفت: با توجه به شرایط خاص استان خوزستان و برای رفع مشکلات موجود نیازمند استقرار مدیران در استان هستیم و مدیران پروازی نمی توانند بر مشکلات استان فایق آیند.

آیت الله رییسی افزود: مدیران پروازی باید از چرخه مدیریت استان خوزستان حذف شوند و به هیچ عنوان نمی پذیرم که مدیری در استان خوزستان پروازی باشد و این در برخی دیگر از استان‌ها هم باید انجام شود.

وی گفت: یکی از کارهایی که باید در اولویت قرار گیرد نظارت دایمی بر کارهاست که بایستی با جدیت انجام شود؛ این نظارت باید از درون دولت انجام شود و مدیران دولتی نظارت قوی بر کارها داشته باشند البته دستگاه‌های نظارتی بیرون از دولت مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هم وظیفه نظارتی خود را انجام خواهند داد.

اشتغال جوانان اولویت کار دولت سیزدهم

وی موضوع اشتغال در استان خوزستان را یک اصل و اولویت دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: در این راستا، طرح ها و مطالعات کاربردی در دست اقدام است که اجرایی شدن آنها با استقبال دولت همراه خواهد بود.

دکتر رئیسی با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای خوزستان در بخش کشاورزی بیان کرد: در این زمینه باید توجه خاص و ویژه‌ای به استان خوزستان صورت گیرد تا از این طریق به رفع مشکلات موجود در حوزه اشتغال منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه در ارتباط با به کارگیری از ظرفیت‌های خالی صنایع و واحدهای تولیدی باید اهتمام جدی صورت گیرد ادامه داد: همچنین کارخانجات و واحدهای تعطیلی یا نیمه تعطیل باید در جهت تولید مجدد  احیا  و در چرخه اقتصاد قرار گیرند تا هم مشکل بیکاری جوانان حل شود و هم اقتصاد کشور شکوفا شود.

رییس جمهوری کشورمان با اشاره به فهرست تهیه شده از ۱۰۰ واحد تولیدی استان که با مشکلات اولیه روبه‌رو هستند گفت: موانع پیشرفت این واحدها باید رفع شود تا زمینه ایجاد فرصت های جدید شغلی در استان فراهم شود.

وی به اهمیت ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی با ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در صورت توجه به این حوزه، امکان بهره مندی استان از فرصت‌های تازه در حوزه اشتغال را شاهد خواهیم بود.

آیت الله رییسی ادامه داد: موضوع صنایع تبدیلی و فرآوری در بخش کشاورزی نیز باید در خوزستان با جدیت دنبال و پیگیری شود، لذا این حوزه نیز زمینه ساز ایجاد فرصت‌های شغلی متعددی در استان خواهد شد.

وی به نگرانی های پیش آمده در زمینه قیمت گذاری خرما هم  اشاره کرد و گفت: خرما محصول استراتژی و مهمی است که امکان ایجاد صنایع تبدیلی متعددی را در خوزستان دارد.

رییس دولت سیزدهم بیان داشت: وزیر جهادکشاورزی طی روزهای آینده در خصوص قیمت گذاری این محصول مهم استان تصمیم گیری خواهد کرد تا نگرانی های پیش آمده در بین نخلدارن  نیز رفع شود.

تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دستور کار دولت

رییس جمهوری به ضرورت تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: از معاون اول دولت خواسته می‌شود تا با برگزاری نشست های کارشناسی و تصمیم گیری برای تکمیل این طرح در خوزستان برنامه ریزی لازم را در دستور کار قرار دهد.

وی بیان کرد: این طرح علاوه بر ایجاد فرصت های متعدد شغلی در استان، باعث رونق و رشد اقتصادی کشور و به ویژه خوزستان خواهد شد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله آب و مدیریت منابع آبی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه کشور با کمبود نزولات آسمانی روبه رو شده اما مدیریت آب در خوزستان همواره باید با دقت و به شکل صحیح دنبال و در دستور کار قرار گیرد.

وی به ظرفیت شورای عالی آب برای رفع مشکلات مربوط به این حوزه به ویژه در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: معتقد هستیم که مدیران باید با مردم حرف بزنند، لذا اگر محدودیتی اعمال می شود باید از پیش کشاورزان را در جریان بگذارند و اقناع سازی صورت گیرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه مدیران باید الگوی کشت مناسب در شرایط فعلی را برای کشاورزان تبیین کنند گفت: در این راستا از اتحادیه های مربوط به بخش کشاورزی باید استفاده شود.

وی از اتحادیه کشاورزان به عنوان بازوان دولت نام برد و بیان کرد: باید در تصمیم گیری ها از چنین ظرفیتی استفاده شود تا از این طریق قشر کشاورز ضرر و زیانی را متحمل نشود.

اجرای طرح فاضلاب در خوزستان اولویت کار مدیران باشد

رییس جمهوری همچنین به ضرورت اجرای طرح های آب و فاضلاب در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این طرح ها در شهرستان اهواز به عنوان یک اولویت باید مورد پیگیری قرار گیرد تا در کوتاه ترین زمان ممکن، اجرایی و عملیاتی شوند.

وی بیان کرد: در این خصوص، اعتبارات لازم باید تخصیص داده شود تا عملیات اجرایی طرح ها با قوت انجام شود.

رییس جمهوری به ضرورت اقدامات کوتاه مدت وزارت نیرو در حوزه فاضلاب شهرهای استان خوزستان پیش از شروع فصل پاییز اشاره کرد و گفت: این اقدامات باید از ایجاد چالش برای مردم پیشگیری کند.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع لایروبی رودخانه‌های خوزستان باید با استفاده از تجهیزات و کمک از دیگر استان‌های همجوار مورد توجه قرار گیرد افزود: در این زمینه باید اقدام سریع انجام شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه به وزیر جهادکشاورزی ماموریت داده شده تا در زمینه محصولات کشاورزی برنامه‌ای مدون ارایه کند تا دست دلالان قطع و کار کشاورزی با صرفه اقتصادی بیشتری برای کشاورز همراه باشد گفت: نباید اجازه داد که فعالیت های به شکل دلالی باعث ضرر و زیان کشاورزان شود.

وی به موضوع پیگیری خسارات کشاورزی در خوزستان اشاره کرد و بیان کرد:پرداخت این خسارات مدتی است که به طول انجامیده شده و نباید پرداخت آن بیش از این طولانی شود.

دکتر رییسی به تشکیل شورای راهبری استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این شورا می تواند در پیگیری مشکلات خوزستان تاثیرگذار باشد؛ بنابراین تلاش می‌شود که مسایل استان از طریق این شورا با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولان مربوطه، صاحب نظران پیگیری تا مشکلات به حداقل ممکن برسد.

وی به ظرفیت‌های موجود خوزستان در زمینه جذب سرمایه گذاری جدید اشاره کرد و افزود:این موضوع باید با جدیت در دستور کار دستگاه های مربوطه قرار گیرد و از همه توان در این راستا استفاده شود.

۲۰۰ تخت جدید بیمارستانی به ظرفیت استان اضافه می‌شود

رییس جمهوری کشورمان همچنین به وضعیت ناراحت کننده کرونا در خوزستان اشاره کرد و گفت: امروز به همراه وزیر بهداشت و دیگر مسوولان مربوطه از بیمارستان رازی اهواز سرکشی شد و از نزدیک مسایل مربوطه مورد پیگیری قرار گرفت.

وی بیان کرد:طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان ۲۰۰ تخت جدید بیمارستانی  برای استان نیاز است که در ۲ روز آینده، نسبت به تامین ۱۰۰ تخت اقدام فوری صورت می گیرد و ۱۰۰ تخت دیگر نیز در نخستین فرصت به استان اختصاص خواهد یافت.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: در این زمینه از تلاش نیروهای مسلح برای کمک به کادر درمان خوزستان تشکر می شود؛ این درحالی است که به کمک سپاه،با راه اندازی بیمارستان طالقانی به زودی ظرفیت بیمارستانی جدیدی به شهرستان اهواز اضافه خواهد شد.

ریس جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ بیماری نباید بر روی زمین بماند گفت: تلاش می شود که شرایط بستری در خوزستان در روزهای آینده بهبود یابد؛ علاوه بر این از رسانه ها درخواست می شود که تلاش بیشتری برای اقناع مردم در رعایت شرایط بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.

وی به حقوق معوقه بخشی از کادر درمان در خوزستان اشاره کرد و افزود: پرداخت مطالبات کادر درمان به عنوان یک اولویت باید دنبال شود و نباید حقوق این قشر به هیچ عنوان با عقب افتادگی و تاخیر پرداخت روبه رو شود.

اقامه نماز در منطقه محروم منبع آب اهواز

آیت الله رییسی همچنین با حضور در منطقه محروم منبع آب اهواز نماز خود را به صورت جماعت در یکی از مساجد این منطقه اقامه کرده و دقایقی نیز با مردم این منطقه محروم به گفت و گو نشست.وی در این گفت وگوی صمیمی به مردم قول داد که دولت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم به کار خواهد گرفت.

وی در پایان با عذرخواهی از مردم استان خوزستان گفت: این سفر به دلیل شرایط کرونایی با دیدار مردمی همراه نشد و امیدوارم با بهبود اوضاع در آینده نزدیک این دیدار با مردم خوب خوزستان میسر شود.

دکتر رییسی که روز چهارشنبه ۱۸ نفر از وزرایش از مجلس رای اعتماد گرفتند از روز پنجشنبه با حضور در مرقد امام به طور رسمی کار خود را آغاز و امروز جمعه در یک سفر اعلام نشده به همراه رییس سازمان برنامه و بودجه و چهار وزیر کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بررسی مسایل و مشکلات مردم خوزستان سفری یک روزه به استان خوزستان داشت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار