شوربختی نخلستان‌های تشنه آبادان

تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1400 | 14:30 ب.ظ
شوربختی نخلستان‌های تشنه آبادان شهرستان آبادان دارای ۱۳ هزار هکتار باغ خرمای مثمر با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نخل بارور است که در تابستان امسال دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد، بی‌آبی و وزش باد گرم همواره باعث وقوع آتش‌سوزی و گسترش سریع آن به لحاظ بافت روستایی خطی در نخلستان‌های منطقه شده است. آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق روستایی آبادان به ویژه […]

شهرستان آبادان دارای ۱۳ هزار هکتار باغ خرمای مثمر با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نخل بارور است که در تابستان امسال دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد، بی‌آبی و وزش باد گرم همواره باعث وقوع آتش‌سوزی و گسترش سریع آن به لحاظ بافت روستایی خطی در نخلستان‌های منطقه شده است.

آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق روستایی آبادان به ویژه در روستاهای بخش اروندکنار و بخش مرکزی این شهرستان  تاکنون منجر به از بین رفتن صدها نفر درخت نخل مثمر شده است این در حالی است که در صورت استقرار تنها یک ایستگاه آتش نشانی در این مناطق خسارت‌ها به حداقل می‌رسید.

یک کشاورز اهل بخش اروندکنار  گفت:تعداد زیادی نخل خرمای بارور و پاجوش خرمای برهی امسال در چند حادثه آتش سوزی و سرایت آتش از نخلستان‌های مجاور از بین رفت.

سیدعلی موسوی  افزود:وزش باد ، گرمای هوا و تاخیر در خاموش کردن آتش با توجه به کمبود امکانات آتش‌نشانی در منطقه باعث شد تا تمام محصول خرما که حاصل تلاش یکسال اعضای خانواده بوده از بین برود. 

وی با بیان اینکه یک پاجوش درخت خرما حداقل سه سال زمان می برد تا به بار بنشیند اظهار داشت:نخلستان‌های منیوحی اروندکنار همه ساله دچار آتش‌سوزی می‌شوند لذا احداث یک ایستگاه آتش نشانی در این دهستان ضروری است.

علی بچاری از کشاورزان بخش مرکزی آبادان نیز گفت:در حالیکه درآمد و معیشت مردم منطقه تنها از محل کشاورزی و نخلداری تامین می شود ، هر ساله شاهد آتش سوزی در نخلستان های این منطقه هستیم به طوریکه برخی  کشاورزان همه سرمایه خود را در آتش سوزی مزارع از دست داده اند.

وی اظهار داشت:در حالیکه ۲ دستگاه خودروی آتش‌نشان در بخش مرکزی آبادان وجود دارد اما از آنها استفاده نمی شود .در صورت بکارگیری این خودروها با سرعت عمل بیشتری می توان آتش سوزی در نخلستان های منطقه را خاموش کرده و از خسارت بیشتر به کشاورزان جلوگیری کرد.     

بخشدار اروندکنار نیز با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی در روستاها به خصوص دهستان منیوحی گفت:خودرو آتش‌نشانی اختصاص یافته به روستای کوت شنوف به دلیل نامشخص بودن وضعیت پرداخت حقوق پرسنل در اختیار شهرداری اروندکنار است که از آن برای خاموش کردن آتش‌ نخلستان‌های روستاهای منیوحی استفاده می‌شود.

صادق جلالی با بیان اینکه مکانی برای استقرار ایستگاه آتش نشانی در روستا پیش‌بینی شده ولی عمده مشکل برای راه ‌اندازی آن نامشخص بودن محل تامین اعتبار برای پرداخت حقوق پرسنل است افزود: در حال پیگیری با استانداری خوزستان برای حل این مشکل هستیم. در صورت مشخص شدن وضعیت پرداخت‌ حقوق ،حداقل ۱۲ نفر به عنوان پرسنل آتش‌نشانی روستایی مشغول به کار خواهند شد.

وی اظهار داشت:بر اساس  آمار تنها در یک مورد حادثه آتش سوزی در نخلستان‌های اروندکنار در تابستان امسال ۲ هزار و ۲۰۰ نفر نخل مثمر در آتش سوخت. 

مدیر جهاد کشاورزی آبادان نیز گفت:از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۲۵ هکتار از نخلستان‌های بارور این شهرستان بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته است.

حسن دشتی با بیان اینکه برخی از نخلداران منطقه نخلستان‌های خود را بیمه آتش سوزی کرده و برای دریافت خسارت به بیمه معرفی شدند افزود: کشاورزانی که نخلستان‌های خود را بیمه آتش‌سوزی نکرده اند به ستاد بحران استانداری خوزستان معرفی شدند.

وی افزود:در۲ سال گذشته از بهره‌برداران و کشاورزان شهرستان آبادان خواسته شده تا نسبت به بیمه مزارع و نخلستان های خود اقدام کنند اما تعداد کمی از بهره‌برداران ،نخلستان‌ها و مزارع خود را بیمه کردند.

دشتی افزود: در صورت استقرار امکانات و تجهیزات آتش نشانی در مناطق روستایی آبادان از بروز خسارت سنگین به نخلستان ها و مزارع کشاورزی در این مناطق جلوگیری خواهد شد لذا جا دارد مسوولان مربوطه برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آبادان نیز گفت: به دلیل نبود ایستگاه آتش‌نشانی در روستاها کنترل حوادث و بحران‌ها در مناطق روستایی آبادان نیز در دستور کار قرار دارد.

مجید فرهانی‌پور افزود: عمر ماشین‌های آتش‌نشانی آبادان بالای ۲۰ سال است  با این وجود همواره در صورت اعلام حریق در روستاها، گروه‌های آتش‌نشان از آبادان به منطقه اعزام می‌شوند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون خودروهای آتش‌نشانی آبادان برای مهار ۱۳۹ حادثه آتش سوزی در نخلستان‌ و ۱۵۸ مورد آتش سوزی نیزار در روستاهای منطقه اعزام شدند ضمن اینکه در بیشتر آتش‌سوزی‌ها در نخلستان ها بیش از ۵۰ نفر نخل خرمای بارور از بین رفت.

 فرهانی‌پور افزود:۲ خوردوی آتش‌نشانی در روستاهای تنگه و طرح بخاخ  بخش مرکزی آبادان وجود دارد که با گذشت چند سال از تحویل آنها هیچگونه استفاده‌ای از آنها نمی‌شود. 

 سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری ویژه آبادان نیز  گفت:با توجه به بافت کشاورزی منطقه استقرار ایستگاه‌  آتش‌نشانی برای کنترل و پیشگیری از حوادث در مناطق روستایی آبادان ضروری است.

یوسف پای‌گذار افزود:با توجه به بعد مسافت روستاهای آبادان تا ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر نیاز است تا روستاها نیز براساس جمعیت و زمین‌های کشاورزی به خودرو و تجهیزات آتش‌نشانی مجهز شوند.

وی  در خصوص علت استفاده نکردن از خودروهای آتش‌نشانی در روستاهای بخش مرکزی آبادان اظهار داشت:چگونگی پرداخت حقوق پرسنل ایستگاه‌ها یکی از دلایل استفاده نکردن از این خودروها است.

پای‌گذار گفت: از بخشداری مرکزی آبادان خواسته شده تا در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف و ارائه راهکار عملیاتی برای استفاده از خودروهای آتش نشانی بلااستفاده همچنین بازسازی و عملیاتی کردن آنها اقدام کند.

پیش‌بینی می‌شود از ۱۳ هزار هکتار نخلستان بارور آبادان امسال ۴۸ هزار تن محصول خرما برداشت شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار