۱۱ باور غلط درباره واکسن ضد کرونا

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 شهریور 1400 | 09:47 ق.ظ
۱۱ باور غلط درباره واکسن ضد کرونا  امروز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اطلاعاتی را  ارائه داد و خواستار انتقال آن به مخاطبان شد. در اطلاعیه این دانشگاه به نقل از احمد مهری ، اپیدمیولوژیست آمده است : برخی باور‌های غلط درباره واکسن کرونا، در فضای مجازی مطرح می‌شود که نه تنها هیچ سند علمی ندارند بلکه منجر به گمراهی مردم […]

 امروز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اطلاعاتی را  ارائه داد و خواستار انتقال آن به مخاطبان شد.

۱۱ باور غلط درباره واکسن ضد کرونا

در اطلاعیه این دانشگاه به نقل از احمد مهری ، اپیدمیولوژیست آمده است : برخی باور‌های غلط درباره واکسن کرونا، در فضای مجازی مطرح می‌شود که نه تنها هیچ سند علمی ندارند بلکه منجر به گمراهی مردم و ترس آن‌ها از واکسن می‌شود.

مهری گفت: تاکنون ۱۱ باور به صورت گسترده در میان مردم کشورمان در حال دست به دست شدن است.

وی این باور‌ها را به ترتیب زیر برای مخاطبان یادآور شد و باور صحیح آن‌ها را نیز مطرح کرد:

۱- هیچ سند علمی درباره رفتن به حمام بعد از تزریق واکسن وجود ندارد، فقط توصیه می‌شود محل تزریق، زیاد حین استحمام لیف کشیده نشود که آسیب نبیند

۲. هیچ سند علمی جامعی درباره مصرف نکردن مولتی ویتامین و سایر ویتامین‌ها وجود ندارد، لطفاً به مردم اطلاع غلط منتقل نکنیم

۳ – هیچ تداخل جدی بین مصرف واکسن‌های کرونا و مصرف دارو‌های روزانه افراد بیمار وجود ندارد، مگر پزشک شما تداخل خاصی تشخیص دهند.

۴- هیچ سند علمی درباره فوت افراد دو سال بعد از تزریق وجود ندارد، این محتوا به هیچ وجه سند ندارد و نباید باور کرد.

۵- هیچ سند علمی برای فشار دادن محل تزریق برای جذب بهتر واکسن وجود ندارد، اگر واکسن به درستی تزریق شود، دیگر نیاز به اقدام خاصی نیست.

۶- هیچ سند علمی خاصی وجود ندارد که فرد قبل از بروز علائم شایع شامل تب درد، بدن درد و … (که معمولا بعد از تزریق واکسن در برخی افراد به وجود می‌آید)، داروی خاصی مصرف کند.

۷- تا کنون هیچ مطالعه‌ای، واکسن‌های مورد تایید در ایران را در یک بستر مورد مطالعه قرار نداده که برتری یکی بر دیگری را نشان دهد، پس، اولین واکسن بهترین واکسن است.

۸- قرار نیست شما بعد از دریافت واکسن به صورت ۱۰۰ درصد ایمن شوید و اصلاً مبتلا نشوید، باید بدانید که شما دو هفته بعد از دریافت دوز دوم به حداکثر ایمنی می‌رسید، ولی باز هم احتمال ابتلای شما البته بیشتر به صورت خفیف وجود دارد.

۹- قرار نیست بعد از دریافت واکسن ماسک را کنار بگذاریم، دورهمی برویم و رعایت‌ها را کنار بگذاریم چرا که تا واکسینه شدن ۸۰ درصد و خروج از گرفتاری واریانت‌ها، باید به جد ادامه یابد.

۱۰ – بالاترین تاثیر واکسن‌ها، بر کاهش قابل توجه میزان بستری و فوت است، اما باز هم این باور قطعی و ۱۰۰ درصد نیست، بنابر این اگر شنیدیم کسی بعد از دریافت واکسن باز هم مبتلا شده زیاد نگران نباشیم و منجر نشود که واکسن را جدی نگیریم.

و ۱۱ – به دلیل واکسن زدن، نه تست کرونای شما مثبت می‌شود و نه مبتلا می‌شوید! پس نیازی به قرنطینه نیست، البته این نکته مهم است که بدانید؛ ممکن است کسی قبل از واکسن زدن، به ویروس آلوده شده و بعد از آن مبتلا شود.

در جمع بندی مطالب ارائه شده توسط احمد مهری ، اپیدمیولوژیست ، باید گفت: آنچه دربرابر کرونا همه باید باور کنیم و رعایت شود این است که: هم اکنون علاوه بر تلاش‌های پزشکان و تزریق واکسن ضد ویروس کرونا، تنها رهکار مهار این ویروس؛ شست و شوی صحیح دست‌ها، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در هرگونه تجمع یا همان رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی است. مراقب سلامتی خود باشید.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار