مصرف ویتامین C برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۹ ق٫ظ
مصرف ویتامین C برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با توجه بر شیوع مرگبار کروناویروس، فواید مصرف ویتامین C در رژیم غذایی روزانه از سوی متخصصان برجسته شده است.

 محققان برای تقویت سیستم ایمنی در برابر انواع بیماری ها، توصیه میکنند ویتامین ها و پروتیین ها به میزان کافی برای بدن تامین شوند . یکی از مهمترین ویتامین های مفید برای بدن ویتامین C است. 

تقویت کننده سیستم ایمنی
ویتامین C به تولید لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها که گلبول‌های سفید خون هستند و از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کنند، کمک می‌کند. همچنین سلول‌های سفید خون را قادر می‌سازد تا کار خود را به طور مؤثر انجام دهند. این ویتامین آنتی اکسیدان است که به پوست کمک می‌کند تا با باکتری‌ها مبارزه کند. همچنین زمان بهبود زخم را کوتاه می‌کند.

کاهش ریسک بیماری‌های مزمن
ویتامین C بهترین آنتی اکسیدان است و سطح آنتی اکسیدانی را در بدن انسان افزایش می‌دهد. گفته می‌شود میزان استرس اکسایشی را از بدن کاهش می‌دهد که در نهایت منجر به کاهش خطرات بیماری ناشی از بیماری‌های مزمن می‌شود.

پیشگیری از کمبود آهن
آهن یک ماده مغذی حیاتی برای بدن است و کمبود آن باعث کم خونی می‌شود. ویتامین C به جذب آهن در خون کمک می‌کند که در نهایت منجر به بهبود میزان آهن در بدن می‌شود و مواد مغذی بدن را متعادل می‌کند.

کاهش ریسک بیماری قلبی
فاکتور‌های پرخطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عبارتند از فشار خون بالا، کلسترول بد، تری گلیسیرید بالا. مصرف مقدار مشخصی از ویتامین C می‌تواند میزان این فاکتور‌های پرخطر را تعدیل کند و در نهایت خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با قلب را کاهش می‌دهد.

کمک به ترمیم عفونت‌های پوستی
ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار مهم است و به تعدیل کراتوز که برای داشتن پوست صاف، درمان مو خشک، ریزش مو، ناخن‌های شکننده، و پوست خشک بسیار مهم است.

منابع غذایی برای دریافت ویتامین ث کدامند؟

 

فلفل دلمه‌ای
هر ۱۰۰ گرم فلفل دلمه‌ای سبز حاوی ۲۴۲ میلیگرم ویتامین C است. همچنین حاوی ترکیباتی است که در کاهش التهاب و درد نقش دارد.
جعفری
هر دو قاشق چایخوری جعفری حاوی ۱۰ میلیگرم ویتامین C است. همچنین جعفری از جمله سبزیجات برگ سبزی است که حاوی آهن است. ویتامین C موجود در آن هم به جذب بیشتر آهن کمک میکند.
پرتقال
هر یک عدد پرتغال متوسط حاوی ۷۰ میلیگرم ویتامین C هست. بقیه مرکبات مثل گریپ فروت، لیمو شیرین و ترش هم از منابع تامین ویتامین C رژیم غذایی هستند.
اسفناج
هر ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۱۳۰ میلیگرم ویتامین C است. همچنین اسفناج حاوی ویتامین آ، پتایم، کلسیم، منگنز، فیبر و فولات است. دستور غذا‌های با اسفناج را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.
کلم
هر یک لیوان کلم حدود ۸۰ میلیگرم ویتامین C تامین می‌کند. کلم علاوه بر ویتامین C حاوی ویتامین کا و کاروتنوئید‌ها است. آنتی اکسیدان‌های موجود در کلم خاصیت ضدالتهابی زیادی دارند.
کیوی
یک کیوی متوسط شامل ۷۱ میلیگرم ویتامین C است. مصرف کیوی در کاهش التهاب و بهبود سیستم ایمنی موثر است.
بروکلی
۱۰۰ گرم بروکلی شامل ۸۹ میلیگرم ویتامین C است. مطالعات مختلفی نشان می‌دهند مصرف سبزیجات خانواده کلم در کاهش استرس اکسیدتیو، بهبود ایمنی و کاهش ریسک سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارد. سالاد بروکلی را میتوانید مشاهده کنید.
لیمو شیرین
هر ۱۰۰ گرم لیموشیرین حاوی ۷۷ میلیگرم ویتامین C است. همچنین لیموشیرین حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوان هم هست.
توت فرنگی
۱۰۰ گرم توت رنگی شامل ۵۹ میلیگرم ویتامین C است. توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که می‌تواند در پیشگیری از سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن موثر است. دستور تست شکلات و توت فرنگی را مشاهده کنید.

برای حفظ ویتامین C در سطح مناسب نیاز به دریافت روزانه این ویتامین داریم. اگر روزانه از منابع غذایی این ویتامین دریافت میکنید نیازی به دریافت مکمل ندارید.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
دانشگاه پیام نورمرکزاهواز
تابناك وب
تابناك وب
ایران خودرو
ثبت نام تحصیلی
فراخوان شهرداری
محل كد آمار