رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد

درخواست واکسیناسیون ۱۸ سال به بالاها در شهرهای مرزی خوزستان / پیش‌بینی‌ پیک بعدی در آبان‌

تاریخ انتشار: شنبه 20 شهریور 1400 | 20:07 ب.ظ
درخواست واکسیناسیون ۱۸ سال به بالاها در شهرهای مرزی خوزستان / پیش‌بینی‌ پیک بعدی در آبان‌  رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه موارد ابتلا در این هفته نسبت به هفته قبل ۳۵ درصد، بستری ۲۴ درصد و فوت ۸ درصد کاهش یافته است، گفت: نامه‌ای به وزیر کشور ارسال کردیم تا در شهرهای مرزی خوزستان مجوز واکسیناسیون افراد ۱۸ سال به بالا صادر شود.

 

درخواست واکسیناسیون ۱۸ سال به بالاها در شهرهای مرزی خوزستان / پیش‌بینی‌ پیک بعدی در آبان‌

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا که امروز (۲۰ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر شهرهای اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، دشت آزادگان، ایذه، باغملک، رامشیر، ماهشهر، هندیجان، آبادان و خرمشهر در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین شهرهای مسجدسلیمان، اهواز، رامهرمز، کارون، شادگان، امیدیه، آغاجاری و بهبهان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرها در وضعیت زرد قرار دارند.

 وی افزود: موارد ابتلا در این هفته نسبت به هفته قبل ۳۵ درصد، بستری ۲۴ درصد و فوت ۸ درصد کاهش یافته است.

ابول‌نژادیان بیان کرد: روند مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی در اکثر شهرهای خوزستان کاهشی شده و نمودارها حاکی از این است که از پیک بیماری عبور کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هفته گذشته حدود ۸۶۰ هزار دوز واکسن وارد خوزستان شد که با توجه به ضرورت تسریع روند واکسیناسیون به منظور کاهش مرگ و میر مبتلایان به کرونا، اقدامات خوبی با همکاری سپاه، بسیج، هلال احمر و نیروهای جهادی انجام شده است.

ابول‌نژادیان با اشاره به فعالیت ۵۵ مرکز واکسیناسیون در خوزستان گفت: در حال حاضر چند مرکز واکسیناسیون تا ساعت ۲ بامداد و یک مرکز به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: تعداد مراکز واکسیناسیون باید به ۱۰۰ مرکز افزایش یابد که در صورت موافقت با درخواست‌های‌مان مراکز واکسیناسیون را افزایش خواهیم داد. همچنین نامه‌ای به وزیر کشور ارسال کردیم تا در شهرهای مرزی خوزستان مجوز واکسیناسیون افراد ۱۸ سال به بالا صادر شود.

ابول‌نژادیان افزود: همچنین از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در روستاهای با کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت آغاز خواهد شد اما واکسیناسیون این افراد در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون دو میلیون دوز واکسن در خوزستان تزریق شده است، بیان کرد: تاکنون بیشترین رکورد تزریق واکسن در خوزستان به ۷۴ هزار دوز در روز رسیده است که باید افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گروه هدف واکسیناسیون در خوزستان سه میلیون و ۱۵۰ هزار نفر است که با احتساب تزریق دو دوز برای هر فرد باید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال خوزستانی تزریق شود بنابراین ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز دیگر باید تزریق شود. اگر روزانه صدهزار دوز واکسن به گروه‌های هدف تزریق شود، تقریباً تا اول آبان‌ماه یعنی ظرف ۴۰ روز همه جمعیت هدف خوزستان واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از وقوع پیک بعدی در آبان‌ماه است، تصریح کرد: به کمک نیروی زمینی سپاه ۱۰۰ تخت به چرخه کرونا افزوده شد. همچنین با کمک سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) در حال ظرفیت‌سازی در بیمارستان شفا هستیم تا ۱۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا آماده شود.

ابول‌نژادیان با اشاره به عبور کشور از پیک پنجم عنوان کرد: در خوزستان چهار موج بیماری رخ داده در حالی که در کشور پنج موج بیماری داشتیم. موج اول بیماری در خوزستان با سوش ووهان رخ داد که متوسط ابتلا روزانه ۲۷۹ مورد، در موج دوم نیز متوسط ابتلا ۱۸۸ نفر بود.

وی ادامه داد: موج سوم همراه با سوش انگلیسی رخ داد که متوسط ابتلا یک‌هزار و ۵۷۹ نفر یعنی هفت برابر موج قبلی بود. در موج چهارم با سوش دلتا مواجه شدیم که متوسط ابتلا روزانه ۲ هزار و ۴۷۰ نفر بوده است. قله این پیک یک و نیم برابر موج قبلی بوده است که به خوبی کنترل شد.

وی افزود: در موج سوم ۲۶۰ درصد افزایش موارد بستری نسبت به موج قبلی و در موج چهارم ۲۸ درصد افزایش موارد ابتلا نسبت به موج قبل داشتیم.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در موج اول میزان میرایی ۴۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر و میزان کشندگی و موارد بستری ۲۲ درصد بود یعنی ۲۲ درصد بستری‌ها فوت می‌کردند و میزان کشندگی ۵.۸ درصد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: میزان میرایی در موج دوم ۲۶ نفر در صدهزار نفر و میزان کشندگی ۲۶.۹ درصد موارد بستری بوده است. در موج سوم اطلاعات و تجهیزات ما افزایش یافت و میزان کشندگی با وجود بروز سوش خطرناک‌تر به ۱۳ درصد رسید. در موج چهارم میزان کشندگی در موارد بستری ۱۵ درصد و میزان کشندگی در ابتلا ۱.۲ درصد بوده است.

وی عنوان کرد: این وضعیت نشان می‌دهد ههم همکاران‌مان تبحر بیشتری پیدا کرده‌اند، ههم تجهیزات افزایش یافته است و هم اثرگذاری داروها مشخص شده است.

ابول‌نژادیان ادامه داد: ۴۴ بیمارستان خوزستان درگیر کرونا هستند که ۳۴ بیمارستان از این تعداد در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند. همچنین در حال حاضر ۵۵۰ تخت ویژه و ۲ هزار و ۷۰۰ تخت عادی برای بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است. این در حالی است که در فروردین سال ۱۳۹۹ تنها ۱۳۰ تخت ویژه و یک‌هزار تخت عادی داشتیم یعنی در این مدت تعداد تخت‌های ویژه ۳۲۳ درصد و تخت‌های عادی ۱۷۰ درصد افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در مردادماه در یک بازه زمانی ظرفیت بیمارستان‌ها در حال پرشدن بود و دیگر جایی نداشتیم اما اکنون اشغال تخت کمتر شده و یک سری ظرفیت‌های خالی داریم اما با وجود افزایش تخت‌های ویژه، همچنان در این خصوص مشکل داریم و باید تخت‌های ویژه توسعه یابند.

ابول‌نژادیان ادامه داد: اولین مگاآی‌سی‌یو کشور در اهواز و در مدت شش ماه راه‌اندازی شد. اکنون نیز ۸۰ تخت آی‌سی‌یو در حال ساخت در بیمارستان گلستان داریم که ۴۰ تخت از این تعداد تا مهرماه آماده می‌شوند.

وی افزود: در یکم شهریورماه ۱۰ هزار و ۳۷۰ نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه کردند که اکنون این آمار به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است یعنی ۵۰ درصد مراجعه‌کنندگان بستری و سرپایی کاهش یافته است. همچنین در یکم شهریورماه ۵۶۱ نفر در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند اما در ۱۹ شهریور به ۲۷۷ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت ۵۶ مرکز نمونه‌گیری در خوزستان گفت: ۱۶ آزمایشگاه pcr خصوصی و دولتی در خوزستان فعال است. تاکنون ۲ میلیون و ۵۱۱ هزار تست در خوزستان انجام شده که ۴۹۱ هزار مورد معادل ۱۹.۵ درصد تست‌ها مثبت بوده است.

وی با اشاره به فعالیت تیم‌های حمایتی، رهگیری، مراقبت در منزل و نظارت افزود: همچنین با اجرای طرح شهید سلیمانی دو میلیون و ۵۰۰ هزار مورد تماس، رهگیری شدند. یعنی به ازای هر بیمار مثبت، هفت نفر رهگیری و ۴ نفر تست می‌شدند.

وی در خصوص راه‌های انتقال بیماری در خوزستان گفت: ۱۷ درصد موارد ابتلا در اثر تردد درون و برون‌شهری، ۵۵ درصد موارد ابتلا در خانواده‌ها و بستگان، ۱۱ درصد در محل کار و ۱۷ درصد بر اثر حضور در تجمعات رخ می‌دهد.

ابول‌نژادیان با اشاره به انجام تست در مرزهای دریایی بیان کرد: در چهل مایلی دریا از همه خدمه کشتی‌ها تست انجام می‌شود و در صورت شناسایی یک مورد آلوده اجازه ورود کشتی به بندرگاه داده نمی‌شود اما در صورتی که با شرایطی کشتی وارد بندرگاه شود، سرنشینان کشتی اجازه خروج از بندر را ندارند و تخلیه مکانیکی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هفته اخیر ۲۳۵ سرنشین کشتی‌ها تست شدند که ۱۲۱ نفر از این تعداد تبعه هندی بودند که در مجموع دو مورد مثبت شناسایی و این دو کشتی ایزوله شدند. در مجموع تاکنون ۵۱ کشتی به دلیل شناسایی موارد مثبت، قرنطینه شده‌اند.

ابول‌نژادیان گفت: در مجموع تاکنون ۹۰ کشتی از امارات وارد بندرهای خوزستان شدند که در ۲۰ کشتی از این تعداد مورد مثبت شناسایی شده است یعنی در ۲۲ درصد کشتی‌هایی که از امارات وارد بنادر خوزستان شده‌اند، موارد مثبت شناسایی شده است. همچنین در ۱۹.۵ درصد از کشتی‌هایی که از برزیل و ۱۴.۳ درصد کشتی‌هایی که از هند وارد بندرهای خوزستان شدند، مورد مثبت شناسایی شده است.

وی با اشاره به انجام تست در مرزهای زمینی گفت: در نقطه صفر مرزی، مرزهای شلمچه و چذابه آزمایشگاه pcr مستقر است. با توجه به اینکه تست برخی تبعه عراقی که برگه تست منفی در دست داشتند، مثبت بود، موضوع انجام تست در مرز در دستور کار قرار گرفت.

ابول‌نژادیان گفت: تاکنون از مرز شلمچه ۷ هزار و ۱۰۴ شهروند ایرانی وارد کشور شده‌اند که از ۶ هزار و ۶۳۲ نمونه گرفته شده و تست ۱۳۵ مورد از این تعداد مثبت بوده است؛ این در حالی است که افراد نتیجه تست منفی در دست داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: همچنین از مرز چذابه هزار و ۳۲۱ نفر وارد کشور شدند که از یک‌هزار و ۳۰۲ مورد تست گرفته شد و ۱۶ مورد از این تست‌ها مثبت بوده است. همچنین در مرز شلمچه ۳۴ هزار و ۳۵۶ تبعه عراقی وارد کشور شده که ۲۳ هزار و ۴۵۹ مورد نمونه‌گیری انجام شده و ۳۵۴ مورد مثبت شناسایی شده‌اند.

وی گفت: پیش از این دستورالعمل وزارت بهداشت این بود که نتیجه تست‌های عراق را قبول نکنیم و از همه تست بگیریم اما در آخر مردادماه ابلاغیه‌ای صادر شد که در صورتی که تبعه عراقی کارت واکسیناسیون یا نتیجه تست منفی مربوط به ۹۶ ساعت قبل را در دست داشته باشند، از آنها تست نگیریم.

ابول‌نژادیان ادامه داد: از ظرفیت آزمایشگاه‌های مستقر در مرزها می‌توان برای اربعین استفاده کرد و اگر کسانی از مرز هم عبور کنند، می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در محلات کم برخوردار، بیان کرد: دو پایگاه سیار واکسیناسیون در مناطق روستایی و حاشیه‌ای در حال فعالیت هستند که اگر اتوبوس سیار در اختیار ما قرار دهند، آمادگی افزایش واکسیناسیون در این محلات را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت پوشش واکسیناسیون در خوزستان گفت: تاکنون ۲۲.۹ درصد جمعیت کشور یک دوز و ۱۱.۳ درصد دو دوز را دریافت کرده‌اند اما در خوزستان ۲۶.۲ درصد دوز اول و ۱۴.۶ درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: اکنون در بهبهان پوشش نوبت اول واکسیناسیون ۶۰ درصد و نوبت دوم ۲۸ درصد است اما در حمیدیه پوشش نوبت اول واکسیناسیون ۱۴ درصد و نوبت دوم ۶ درصد است که این مساله نقطه آسیب ما است.

ابول‌نژادیان ادامه داد: یک‌سوم جمعیت خوزستان در اهواز ساکن هستند که تاکنون ۵۱ درصد جمعیت شرق اهواز نوبت اول و ۳۱ درصد نوبت دوم و ۴۵ درصد جمعیت غرب اهواز نوبت اول و ۲۴ درصد نوبت دوم را دریافت کردند.

وی گفت: اداره‌کل ارشاد باید گزارش اقدامات خود در زمینه حل مشکل واکسن گریزی در فضای مجازی را ارائه دهد.

وی بیان کرد: سازمان تاکسیرانی باید به رانندگانی که واکسن تزریق نکردند اجازه تردد در سطح شهر را ندهد. همچنین اداره، ارگان و حتی بازار در صورت در اختیار قرار دادن فضا و نیرو، افراد بالای ۱۸ سال خانواده‌هایشان را واکسینه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته ۳۸۶ مورد فوتی در خوزستان داشتیم، تصریح کرد: بالاترین میزان مرگ در هر صدهزار نفر جمعیت مربوط به آبادان و سپس خرمشهر و کمترین مرگ در اندیکا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تأثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیان کرد: تا قبل از پوشش خوب واکسیناسیون در افراد بالای ۷۵ سال، ۳۲ درصد مرگ‌ها در افراد بالای ۷۵ سال رخ می‌داد اما با واکسیناسیون این جمعیت، در پیک اخیر میزان مرگ و میر در این افراد به ۲۱ درصد رسید. در حال حاضر میزان مرگ و میر در افراد ۳۰ تا ۳۴ سال، ۱۲ درصد است.

وی گفت: ۲۳ درصد فوت‌شدگان دارای بیماری قلبی و عروقی، ۳۳ درصد فشار خون و ۳۱ درصد دارای دیابت بوده‌اند.

ابول‌نژادیان با اشاره به وضعیت خوزستان از نظر برخی شاخص‌ها، بیان کرد: بر اساس گزارش معاونت درمان وزارت بهداشت خوزستان از نظر شاخص‌های بستری محتمل، مشکوک و قطعی، کشندگی و کشندگی در مراجعین بیمارستانی از متوسط کشوری پایین‌تر است که این وضعیت نشان از زحمات همکاران ما است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار