سازمان بازرسی به ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در مرز چذابه رسیدگی کند

تاریخ انتشار: دوشنبه 22 شهریور 1400 | 09:20 ق.ظ
سازمان بازرسی به ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در مرز چذابه رسیدگی کند  رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: مراجع قضایی و سازمان بازرسی کل کشور موضوع ترک فعل دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز چذابه را مورد رسیدگی قرار دهند.

شهلا عموری بیان کرد: در وضعیت فعلی که ارزآوری برای کشور از اهمیت ویژه و بسیار بالایی برخوردار است، وضعیت مرز چذابه به عنوان یکی از مهمترین پایانه‌های تجاری کشور در وضعیت ورشکستگی قرار دارد.

وی ادامه‌ داد: دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز چذابه بدون توجه به تبعات ناشی از انجام ندادن وظایف ذاتی خود، تلاش‌ صورت گرفته با منشاء خارجی برای تعطیلی این مرز را تسریع و تسهیل کرده‌اند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه برخی سیاست‌های کشور عراق نشان می‌دهد که تلاش‌ گسترده ای برای تعطیل شدن مرز چذابه (شیب) انجام شده گفت: بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی ایرانی مستقر در این مرز، تسهیل کننده این تلاش‌ها شده است.

وی افزود: تجار عراقی از کالاهای تولید ایران و واردات از مرز شیب (چذابه) استقبال می‌کنند، اما در صورتی که شرایط فعلی همچنان تداوم داشته باشند، فعالیت‌ خود را به دیگر مرزهای مشترک انتقال خواهند داد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه تاکنون نشست‌های متعددی برای تعیین تکلیف شرایط موجود در مرز تجاری چذابه برگزار شده گفت: وضعیت فعلی مرز چذابه بسیار نگران کننده است در حالی که هیچ پیگیری جدی برای رفع مشکلات موجود صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: مشکلات این مرز در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان بیان شده و هشدار لازم در این خصوص به دستگاه‌های متولی داده شده است اما ظاهرا انگیزه‌ای برای رفع مشکلات بخش خصوصی و تسهیل صادرات غیرنفتی وجود ندارد.

عموری بیان کرد: در هفته‌های گذشته بارها اعتراض بازرگانان مرز چذابه در خصوص برطرف نشدن مشکلات مربوط به ثبت سفر کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی اعلام شده اما در این خصوص هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه فرآیند تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی به کشور عراق در مرز چذابه با تاخیر انجام می‌شود گفت: این درحالی است که بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین مسوولان دولتی ۲ کشور، فعالیت تجاری مرز باید در تمام طول شبانه روز باشد.

سرقت از کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی

رییس اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه امنیت یکی از اصول ابتدایی و الزامات اساسی در رونق مرزهای تجاری است افزود: با این وجود در پایانه مرزی چذابه از کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی به واسطه حضور افراد ناشناس سرقت‌های متعددی صورت گرفته است.

وی گفت: با وجود گزارش‌های متعدد، اما متولیان امنیت مرز، به این موضوع توجه نمی‌کنند و زمینه ساز اعتراض و گلایه تجار ایرانی و عراقی فراهم شده است.

عموری ادامه داد: تجار عراقی نیز بارها در خصوص سرقت از کامیون‌های حمل کالا در مجاورت خروجی گمرک شکایت کرده‌اند، لذا از مقامات مسوول درخواست می‌شود تا این موضوع را نیز مورد بررسی قرار دهند و از لطمه بیشتر به جایگاه تجاری کشورمان جلوگیری شود.

 
اداره کل راهداری خوزستان پاسخگوی خدمات نامطلوب پایانه مرزی چذابه باشد

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با انتقاد از عملکرد مدیریت پایانه مرزی چذابه بیان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان باید در خصوص شرایط نامطلوب خدمات‌دهی مدیریت پایانه مرزی چذابه، به بخش خصوصی پاسخگو باشد و نسبت به زیرساخت‌های موجود در مرز چذابه از حساسیت بیشتری برخوردار باشد.

وی گفت: بخش خصوصی عامل رونق مرزها است، اما عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی مانند راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان باعث تضعیف جایگاه تجاری این مرز شده است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: فعالیت سیستم تهویه در محل پایانه و همچنین تامین آب شرب مورد نیاز یکی از الزامات ابتدایی در مرز است که متاسفانه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از توان لازم برای رفع مشکلات موجود برخوردار نیست.

متولی آبرسانی به چذابه نیستیم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز گفت: این اداره کل متولی آبرسانی به پایانه مرزی چذابه نیست و آب مورد نیاز در ۲ سال گذشته از سوی سازمان آب و برق و آب و فاضلاب خوزستان با اجرای طرح آبرسانی به مواکب و پایانه‌ها تامین می‌شد اما به دلیل برداشت غیر متعارف در طول مسیر و نیز کمبود پمپ، آب به میزان کافی به انتهای مسیر یعنی پایانه نمی‌رسید.
غلامعباس بهرامی نیا افزود: علاوه پیگیری مستمر و مکاتبه متعدد، این مشکل توسط دستگاه‌های متولی در نشست‌های مختلف به استاندار خوزستان منعکس شد که با تقویت پمپ‌های آب و جلوگیری از برداشت آب در طول مسیر، در چند روز گذشته آب مورد نیاز و مطلوب برای پایانه مرزی چذابه تامین شده است.
وی بیان کرد:چنانچه این روند پایدار باشد، تامین آب در پایانه مرزی چذابه با مشکلی روبه رو نخواهد شد و در صورتی که مشکلی در تامین آب رخ دهد، شرکت آب و فاضلاب استان به عنوان متولی باید پاسخگو بوده و وظیفه رفع این مشکل را دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان ادامه داد: بارها در نشست‌های مختلف اهمیت پایانه مرزی چذابه را متذکر شدیم و عنوان کردیم آب این پایانه باید همیشه پایدار و با کیفیت باشد.
بهرامی نیا ادامه داد: پایانه مرزی چذابه برای تردد مسافران و ترانزیت مستقیم از کشور طراحی و ساخته شده است اما با توجه به اینکه ترانزیت در این پایانه به صورت ترانشیپ انجام می‌شود، باراندازی خارج از پایانه در اختیار شهرداری بستان قرار دارد و متولی آن شهرداری و گمرک هستند.
وی گفت: شهرداری بستان و گمرک باید پاسخگوی مشکلات این بارانداز باشند اما با توجه به خدمات دهی بسیار ضعیف در این این بارانداز، هم اکنون رانندگان از خدمات پایانه مرزی چذابه از جمله سالن‌ها، سرویس بهداشتی و نمازخانه استفاده می‌کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: پایانه مرزی چذابه یکی از پایانه‌های خوب و دارای زیرساخت مناسب در کشور است که خدمات دهی آن مکرر از سوی مسوولان کشوری در ایام اربعین حسینی مورد تایید قرار گرفته است.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان چندی پیش در خصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ برای ایجاد مدیریت واحد در مرزها گفته بود: برابر با دستورالعمل و بخشنامه‌های ابلاغی اخیر، اداره مرز چذابه به اداره کل پایانه‌های خوزستان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون به طور متوسط روزانه ۱۵۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز، وارد کشور عراق می‌شوند این درحالی است که گذرگاه مرزی چذابه از ظرفیت لازم برای بارگیری ۸۰۰ کامیون کالا در روز برخوردار است.

فعالیت در مرز زمینی چذابه، از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات آغاز شد.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار