نحوه محاسبه آب بهای نخیلات در خوزستان اصلاح شد

تاریخ انتشار: دوشنبه 29 شهریور 1400 | 09:14 ق.ظ
نحوه محاسبه آب بهای نخیلات در خوزستان اصلاح شد دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به دستاوردهای فصل تابستان این شورا در راستای بهبود فضای کسب و کار استان گفت: اصلاح نحوه محاسبه آب بهای نخیلات خوزستان از جمله این مصوبات است که به حمایت از تولیدکنندگان محصول خرما در خوزستان منجر خواهد شد.

شهلا عموری  اظهار داشت: طی یک سال گذشته، نحوه محاسبه آب بهای نخیلات برای تولیدکنندگان و بهره برداران نخلستان‌های استان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود.

وی یادآورشد: محاسبه هزینه آب بهای نخیلات در سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، با افزایش چند برابری همراه بود تاجایی که انعقاد قرارداد بین سازمان آب و برق خوزستان و نخلداران در سال جاری امکان پذیر نبود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآور شد: برابر با ماده واحده قانون تثبیت آب بهای زراعی و آیین نامه اجرایی آن،  آب بهاء محصولات کشاورزی، بر اساس میانگین سه تا پنج ساله عملکرد محصول ، قیمت (تضمینی، پای مزرعه) و ضریب از یک تا سه درصد محصول کشت شده در شبکه های آبیاری (سنتی، تلفیقی و مدرن) محاسبه و دریافت می‌شود.

عموری خاطر نشان‌ کرد: بعد از نشست‌های کارشناسی و بررسی‌ صورت گرفته در صحن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مقرر شد محاسبه آب‌بهای پایه نخیلات بر اساس اطلاعات بازنگری شده و متوسط عملکرد پنج ساله نخلستان‌ها توسط سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان انجام شود.

به گفته وی در این صورت، متوسط قیمت خرما در پای مزرعه محاسبه خواهد شد و این قیمت به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود.

عموری با اشاره به ایراد مربوط به نحوه اجرای ماده یک آئین‌نامه اجرایی قانون تثبیت آب‌بهاء زراعی عنوان‌ کرد: باتوجه به شرایط بحرانی نخیلات خوزستان بر اثر شوری، کمبود آب و خسارت آفات چوب‌خوار، برابر با مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، دریافت آب‌ بهای پایه به صورت تدریجی با نرخ افزایش سالانه ۲۰درصد قیمت پایه و طی پنج سال تا رسیدن به قیمت آب‌بهای پایه محاسبه خواهد شد.

برداشت خرما در خوزستان از ۱۵ روز پیش به صورت پراکنده و غیرمتمرکز از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار از نخیلات بارور شروع شده و تا آبان و پیش از شروع بارندگی های پاییزی ادامه خواهد داشت.

مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما از نخلستان های این استان برداشت شود که نسبت به سال زرعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.

شادگان، بهبهان، کرانه شرقی اروندرود،۲ سوی رودخانه بهمشیر در آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما هستند.

خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.

بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.

امسال نیز بخش زیادی از نخلستان های مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار